Lego slaví 40 let

LEGO slaví. Již 60 let je barevným plastovým fenoménem

Plastové kostky značky LEGO s malými kulatými výstupky zná téměř každý. Vynález, který si před šedesáti lety nechal patentovat dánský podnikatel, za tu dobu ovládl svět. Děti si hrají se stavebnicemi od roku 1949 a nezapomenutelné jsou i pro rodiče – šlápnutí na kostičku lega se v žebříčcích bolestivosti pravidelně umisťuje na předních příčkách.

 

Z lega lze postavit téměř cokoli – dinosaury, Titanic, celebrity v životní velikosti, loď z Hvězdných válek či funkčního robota. Stavebnice okouzlila generace dětí po celém světě a výrobce stále reaguje na aktuální trendy. Před 60 lety, 28. ledna 1958, podal Godtfred Kirk Christiansen, jeden ze synů zakladatele dánské firmy, žádost o patent na kostku.

Právě v roce 1958 se také zrodila LEGO kostička, jak ji známe dnes – s vnitřní strukturou trubiček, které plastové formě dodávají tvar a stabilitu. Před tímto rokem si děti musely vystačit s dutými kostkami, které nedržely tak dobře pohromadě.

Jednoduchost a univerzálnost nekonečného spojování

Stavebnice prošla zkouškou času a dokázala vzdorovat náporu elektronických her i finančních krizí. Základem úspěchu LEGO byla jednoduchost a univerzálnost téměř nekonečného spojování, zaručená patentovanými „špuntíky“ zapadajícími do otevřeného spodku kostek. Stavebnice nestárne a spojovat lze bez problémů i kostky vyrobené v roce 1958 s jejich „sestrami“ z nejnovější produkce.

Princip lega vznikl již v roce 1949, dozrával ale postupně. Původní jednoduchý tvar kostek byl propracován až do systému stovek různých prvků. Kostky se prodávaly jak v krabicích se základními sadami kostiček, tak i různě zaměřené na konkrétní stavby. Mezi nejoblíbenější typy z poslední doby patří LEGO Ninjago, LEGO City, Duplo, Star Wars a LEGO Friends.

Vůbec nejdražší stavebnicí, kterou si fanoušci LEGO mohou pořídit, je stavba spojená s filmovou sérií Star Wars. Ze 7541 kusů lze postavit Millenium Falcon, kultovní vesmírnou loď Hana Sola a Chewbaccy ze zmíněných filmů. Neuvěřitelně detailně propracovanou skládačku ohodnotila společnost cenovkou 800 dolarů. Jde přitom o novější verzi stavebnice z roku 2007, která měla pouze 5195 kostek a stála kolem 500 dolarů. Mezi sběrateli jde ale o cenný kousek, který se často prodává i za šestinásobek původní ceny.

Firma se soustředí i na digitální aktivity, z nichž pochází část příjmů. Nedávno zaznamenal globální úspěch také animovaný film LEGO příběh.

Společnost LEGO založil v roce 1932 Ole Kirk Christiansen (1891 až 1958), otec Godtfreda. Pocházel z chudé rodiny a byl tesařem. Protože v době hospodářské krize přišel o práci, začal si na své živobytí vydělávat výrobou dřevěných hraček. Svoji firmu pojmenoval podle dánských slov „LEg GOdt“, což znamená „hrát si dobře“. Po druhé světové válce se Christiansen rozhodl vsadit i na plasty.

Od medvědů ke kostkám

Zpočátku vyráběl malé plastové medvědy a chrastítka. V roce 1949 produkoval již více než 200 plastových a dřevěných hraček. Tehdy také vznikly vůbec první kostky, které ale byly ještě poměrně velké. Uvedeny byly v pěti základních barvách, bílé, červené, žluté, modré a zelené. Teprve v roce 1958 přišla firma s menší variantou. Za tvůrce klasické cihličky LEGO je považován třetí Christiansenův syn Godtfred Kirk (1920 až 1995), který po úmrtí otce firmu převzal.

V období 90. let zažívalo LEGO několik krizí, zejména v důsledku nástupu elektronických her. Postupně je ale překonalo a v roce 1999 vyhlásil americký ekonomický magazín Forbes kostky LEGO „výrobkem století“. Další krize se dostavila v roce 2004, přičemž tehdejší „dědičný“ majitel Kjeld Kirk Kristiansen do firmy investoval téměř všechen svůj osobní majetek. LEGO tehdy zachránila restrukturalizace a přemisťování výroby do levnějších zemí.

„LEGO hračky podporují představivost a zvídavost. Za vším stojí jednotlivé LEGO kostičky, které lze zas a znovu skládat a rozkládat podle vlastních představ. Díky tomu se děti učí otevřenosti, zvídavosti a budují si schopnosti, bez kterých se ve 21. století neobejdou – tvořivost, spolupráci a řešení problémů.“ 

Julia Goldin

Chief Marketing Officer společnosti LEGO

K filozofii společnosti také neodmyslitelně patří zábavní parky Legolandy, které zahrnují tradiční škálu atrakcí a tisíce modelů z kostiček. Na své si přijdou malí návštěvníci i ti dříve narození. Legolandy se nacházejí v Dánsku – vůbec první vznikl v roce 1968, a stojí poblíž původní továrny. Postupně se rozdělil na deset různých tematických zón, ročně ho navštíví kolem 1,6 milionu návštěvníků a je největší turistickou atrakcí mimo Kodaň.

Další parky se nacházejí v Německu, Británii, USA (v Kalifornii a na Floridě), Japonsku, Malajsii a také ve Spojených arabských emirátech. Britský Legoland ve Windsoru je ze všech postavených parků největší – rozlohou by pojal pět dánských Legolandů.

Z Dánska do celého světa

Mateřské sídlo má LEGO v dánském Billundu. Vedení podniku si Christiansenové předávají po generace, jsou jednou z nejbohatších rodin v Dánsku. LEGO Group má pět výrobních závodů – v Dánsku, Maďarsku, Česku (od roku 2000 v Kladně), Mexiku a Číně.

Výrobní závod v Kladně začal fungovat v roce 2000, nejprve s 80 zaměstnanci. Záměr rozšířit podnik oznámili majitelé o 13 let později, přičemž dva roky trvala stavba – 16. dubna 2015 byla otevřena nová budova se třemi výrobními halami a skladem. Vzniklo zázemí pro balení stavebnic, jejich potisk, kompletaci jednotlivých prvků a vývoj technologií balení a potisku.

Rozloha odpovídala v roce 2015 přibližně 22 fotbalovým hřištím a budovy se rozprostíraly zhruba na 140 tisících metrech čtverečních. Zaměstnanci v Kladně mimo jiné vyvíjejí nástroje pro prodejní marketingové kampaně a modely pro zábavní parky a značkové prodejny po celém světě.

Předloni firma zvýšila tržby na nový rekord, růst však byl proti předchozímu roku nízký. Tržby LEGO meziročně vzrostly o šest procent na 37,9 miliardy dánských korun (137,8 miliardy korun). Firma zaměstnává kolem 19 tisíc lidí. K hlavním konkurentům patří výrobci hraček Mattel (jednička na trhu) a Hasbro.