Krávy mění klima více než auta. Vědci se snaží vyšlechtit šetrnější plemeno

Nahrávám video

Hovězí maso je na světě třetí nejoblíbenější. Cesta od telete ke steaku je ale velmi dlouhá a nákladná – a proto i škodlivá vůči životnímu prostředí. Chov hovězího stojí podle vědců za šedesáti procenty celkové ekologické zátěže veškeré živočišné výroby. Velkou hrozbou je především metan.

Krávy jsou pro Zemi nebezpečnější než všechna auta na světě. Doprava má na svědomí asi čtrnáct procent emisí skleníkových plynů, zato produkce hovězího až o několik procent navíc. Kromě toho jde o metan, který má na změny klimatu mnohem větší vliv než oxid uhličitý ze spalovacích motorů.

Naše zemědělství produkuje asi pět a půl procenta skleníkových plynů z produkce celé České republiky. Zatímco v jiných zemích je to třeba i dvacet procent. Z tohoto pohledu je na tom naše zemědělství lépe než řada zemí na světě.
Miloslav Šimek
Ústav půdní biologie

„Rostoucí světová populace, urbanizace a také poptávka po západním typu stravy v mnoha částech světa znamená, že roste zájem o mléko a hovězí po celém světě. Pokud si to spojíme s emisemi metanu, pak tu máme vážný problém,“ míní vědec ze Scotland's Rural College Richard Dewhurst.

  • Chov dobytka je energeticky neefektivní proces. Jako krmivo v jednom brazilském velkochovu s 38 tisíci kusy se každý den použije 900 tun sojových bobů. Krávy během procesu vyprodukují množství skleníkových plynů a spotřebují mnohem více kalorií, než jejich maso vydá, tudíž mnohem více lesů bude vykáceno kvůli pěstování krmiva, než kdyby sóju hned jedli lidé.

Jednotlivci ale i státy už na hrozbu skrytou mezi na pohled nevinnými krávami reagují. Dlouholetý vegetarián Paul McCartney odpověděl na alarmující čísla už před osmi lety kampaní za bezmasé pondělky. Švédsko a Dánsko zvažovali uvalení zvláštní daně na červené maso. Na ceně za steak se to ale neprojevilo.

Vědci se soustředí na krmivo i geny

Vědci pak zkoumají jinou cestu, která se soustředí na první ze čtyř žaludků krávy. „Kvašení uvnitř bachoru vede k řadě dobrých věcí, jednou z těch špatných je ale produkce metanu,“ přiblížil vědec Dewhurst.

  • Badatelka Helen Harwattová s týmem vědců z Oregonské státní univerzity, vysoké školy Bard College a z univerzity v kalifornské Loma Lindě podle magazínu The Atlantic zkoumala, co by se stalo, kdyby každý Američan ve svém jídelníčku nahradil hovězí maso fazolemi. Ukázalo se, že pokud by celá země byla schopna a ochotna na tuto změnu přistoupit, USA by se teoreticky stále mohly přiblížit limitům pro emise skleníkových plynů pro rok 2020, ke kterým se v roce 2009 zavázal Barack Obama. Výměna hovězího masa za fazole v USA by také uvolnila až 42 procent americké zemědělské půdy.

Testy v laboratoři nedaleko skotského Edinburghu teď zkoumají vliv krmiva na emise metanu. „Studujeme taky vliv genetiky,“ dodal genetik ze Scotland's Rural College Rainer Roehe. Laboratoř provádí testy na 72 zvířatech, vždy osmi potomcích od devíti býků. Na tři dny je uzavře v separátních komorách a krmí je různou potravou.

Podařilo se už zjistit, že potomci některých býků vypouštějí méně metanu než jiní. Mohli by se tak stát základem nového celosvětového chovu.

Celý problém kolem dobytku se ale nevyřeší. Skot totiž také vyžaduje jedenáctkrát víc vody a osmadvacetkrát víc půdy než chov drůbeže. Pastviny a pole s krmivem pak zabírají skoro třetinu pevniny na Zemi.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Americká demokracie oslaví 250 let. Ale chřadne

Ve Spojených státech vrcholí přípravy na 250. výročí přijetí Deklarace nezávislosti. Na pozadí jubilea dochází k hlubším posunům tamního politického systému. Například letošní zpráva švédského institutu V-Dem uvedla, že úroveň demokracie v USA v minulém roce zažila nejprudší propad v moderních dějinách země. Největší problém je podle autorů reportu systematické oslabování demokratických pojistek. Proto docházejí k závěru: Spojené státy již nespadají mezi liberální demokracie.
před 28 mminutami

Izrael oznámil údery na Írán, média píší o explozích v Teheránu

Izrael oznámil v noci na pondělí údery na vojenské cíle v Íránu. Íránská státní média tvrdí, že její zdroje zaregistrovaly exploze v několika městech včetně Teheránu, píší tiskové agentury. Izraelské údery potvrdily i Íránské revoluční gardy. Izraelská armáda později informovala o dalších raketách vypálených směrem na izraelské území z Íránu a Jemenu. Izraelské údery jsou zřejmě reakcí na nedělní raketové útoky z Íránu.
03:38Aktualizovánopřed 45 mminutami

Poláci nakupují zbraně, průkaz má téměř pět milionů lidí

Poláci více nakupují zbraně. Jen loni si o zbrojní průkaz požádalo přes padesát tisíc lidí. Za posledních pět let je nárůst o více než sto procent. Důvodem jsou obavy o vlastní bezpečnost i větší zájem o sportovní střelbu.
před 58 mminutami

Zemětřesení na filipínském ostrově má tři oběti

Filipínský ostrov Mindanao zasáhlo v noci na pondělí SELČ zemětřesení o síle 7,8 stupně, uvádí seismologická střediska. Americké, indonéské a filipínské úřady vydaly kvůli zemětřesení výstrahu před vznikem vlny tsunami, píše agentura Reuters. Podle agentury AFP policie informovala o nejméně třech mrtvých a třech zraněných. Několik budov se zřítilo ve městě General Santos, které se nachází nedaleko od epicentra.
05:41Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Druhé kolo prezidentských voleb v Peru směřuje k těsnému výsledku

Nedělní druhé kolo prezidentské volby v Peru směřuje k těsnému výsledku. Podle prognózy agentury Ipsos má mírný náskok levicový poslanec Roberto Sánchez. V částečných volebních výsledcích zatím vede krajně pravicová politička Keiko Fujimoriová, píše agentura Reuters. Při těsném výsledku by se mohlo na oficiální vyhlášení vítěze čekat několik dnů i týdnů.
00:31Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Izrael zasáhl proti íránskému raketovému útoku. Mělo jít o odvetu za Bejrút

Írán v neděli večer odpálil v několika vlnách asi deset balistických střel na Izrael, byla to podle něj odveta za postup Izraele v Libanonu. Na severu země se opakovaně rozezněly sirény. Všechny střely podle armády buď zneškodnila protivzdušná obrana, nebo dopadly na otevřená prostranství. Informace o případných obětech či škodách zatím nejsou k dispozici. Izrael podle agentury Reuters i izraelských médií připravuje odvetu.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

V Arménii probíhá sčítání hlasů, účast dosáhla bezmála 59 procent

V Arménii se uzavřely volební místnosti, ve kterých občané vybírali nové složení parlamentu. Centrální volební komise uvedla, že účast dosáhla 58,97 procenta. Podle agentur volby prověří prozápadní směřování premiéra Nikola Pašinjana a také jeho úsilí o mír s Ázerbájdžánem. Předseda vlády se v noci na pondělí prohlásil vítězem voleb, byť je sečtena zhruba pětina okrsků. Průzkumy naznačovaly, že by mohla zvítězit jeho vládnoucí strana Občanská smlouva, píše agentura Reuters.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Velká Británie, Francie a Německo podpořily Zelenského návrh na dialog s Ruskem

Spojené království, Francie a Německo podporují návrh ukrajinského prezidenta Volodymra Zelenského na přímý dialog mezi Ukrajinou a Ruskem. Lídři států to uvedli po setkání v Londýně. Zelenskyj ve čtvrtek poslal ruskému vládci Vladimiru Putinovi otevřený dopis, ve kterém ho vyzval k ukončení pátým rokem trvající ruské invaze na Ukrajinu a ke společné schůzce. Putin prý k setkání „nevidí důvod“.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami
Načítání...