Divoké přistávání na Madeiře: Letadla hodiny marně kroužila nad ostrovem

Portugalský ostrov Madeira se kromě přírodních krás pyšní i jedním z nejnebezpečnějších letišť světa, kde mohou přistávat jen piloti se zvláštním výcvikem. Přesvědčila se o tom v pondělí řada letadel – některá z nich kroužila nad ostrovem přes tři hodiny. Píše o tom britský Telegraph.

V okolí města Funchalu jsou trvalé turbulence a hrozí střety s ptáky. Piloti proto musí nejprve absolvovat speciální výcvik. I „veteráni“ ale mají z nebezpečného letiště obavy.

V pondělí byl jeden let z Barcelony nucen čekat 3,5 hodiny, když se pohyboval v kruzích severovýchodně od Madeiry, a nakonec stejně musel přistát v Las Palmas. Odkloněno bylo celkem dvacet letů, šest zrušeno.

„Když síla větru překročí přijatelnou míru, letadla buď musí počkat, až se vítr uklidní, nebo se odkloní, aby doplnila palivo, a pokusí se o to znovu. Některé lety, jako například pondělní let společnosti Enter Air z Barcelony, udělají obojí,“ píše v blogu server flightradar24.com.

Ten zveřejnil radarové snímky ukazující hodiny čekání – jakou rychlostí se stroje pohybovaly a jak kroužily u ostrova. Podobná situace byla i v úterý ráno, kdy nárazy větru na Madeiře dosahovaly 80 kilometrů v hodině.

Sdružení portugalských leteckých pilotů (APPLA) od začátku roku požaduje, aby se letiště uzavřelo, když jsou překročeny maximální limity v závislosti na směru větru, a to buď 47, nebo 56 kilometrů v hodině.

„V letectví vždy existují hranice. Tyto limity existují z několika důvodů včetně bezpečnosti,“ sdělilo sdružení v prohlášení. V první polovině roku podle něj došlo ve dvaceti případech přistání k porušení těchto limitů.

Když bylo letiště v roce 1964 uvedeno do provozu, přistávací dráha měřila pouhých 1600 metrů. Tragédie z roku 1977 ale ukázala zrádnost krátké dráhy – Boeing 727 společnosti TAP Portugal se nestačil zastavit a narazil do kamenného mostu. Zemřelo 130 osob.

Přistávací dráha pak byla poprvé prodloužena – o 200 metrů. Na počátku nového tisíciletí byla s pomocí Evropské unie za půl miliardy eur prodloužena na současnou délku přes 2700 metrů.