Japonská vláda zahájila kampaň proti přepracování. Pomáhá i filmový Rocky

V boji proti workoholismu pomáhá Japoncům i filmový Rocky (zdroj: ČT24)

Japonská vláda zahájila kampaň za volnější pátky v práci. Chce tak motivovat zaměstnance k odpočinku – místo přesčasů má společnost proslulá workoholismem myslet také na volný čas na utrácení. Vedlejším cílem nové kampaně je totiž snaha pomoci ekonomice.

V Japonsku je běžné, že většina zaměstnanců odchází z práce až v pozdních nočních hodinách. Mnozí z tohoto důvodu trpí přepracováním, v jehož důsledku umírají na infarkt či jiné zdravotní problémy a také páchají sebevraždy. Dlouhá pracovní doba rovněž snižuje efektivitu.

Řada firem i státních institucí se nyní připojila do kampaně a umožní zaměstnancům v pátek odcházet už kolem 15. hodiny. Volný čas budou lidé moci věnovat rodině, večeři s přáteli či sportu.

Důvod k radosti tak mají nejenom zaměstnanci, ale také obchody, sportoviště a restaurace. Od pátečního odpoledne si slibují vyšší návštěvnost i tržby. Někteří zaměstnanci na to dostali i malý finanční příspěvek.

Start prémiového pátku provázela viditelná kampaň
Zdroj: Reuters

Na originální nápad, jak motivovat k odchodu i ty, kteří se zaberou natolik, že přestanou vnímat čas, přišla jedna japonská společnost. Signálem k vypnutím počítače je melodie z populárního filmu Rocky, která se rozezní celým mrakodrapem.

Co pro jedny znamená radost, se u jiných pojí s vyššími pracovními požadavky. „Dneska jsem pracovala na plný plyn, protože jsem to musela stihnout za kratší dobu,“ připomíná 23letá zaměstnankyně firmy Sunny Side Up.

Volno si dopřál i japonský premiér Šinzó Abe, který se rozhodl odpoledne věnovat meditaci a poté navštívit koncert.

Pracovníci firmy se balí domů v rámci prémiového pátku
Zdroj: Reuters

Trávit dlouhé hodiny v zaměstnání se v Japonsku považuje za důkaz oddanosti firmě. Podle říjnového průzkumu japonské vlády v jedné z pěti japonských firem pracují zaměstnanci tolik hodin, že jim vážně hrozí smrt z přepracování.

Japonské ministerstvo hospodářství a profesní skupiny si proto od kampaně nazvané „prémiový pátek“ slibují zlepšení zdravotního stavu zaměstnanců. Iniciativa by podle nich měla také podpořit spotřebu.

„Je to dobrá příležitost, jak si naplánovat něco, co obvykle neděláme,“ prohlásila Maki Suzukiová, 34letá zaměstnankyně firmy Suntory, která přiznala, že pokud je v kanceláři hodně práce, zůstává do pozdních večerních, ba i časných ranních hodin.

Oslava prvního prémiového pátku
Zdroj: Reuters

„Vzít si dlouhou dovolenou, to by se mnozí Japonci zdráhali, ale volné odpoledne, to je něco jiného,“ dodala Suzukiová, která dnes odpoledne s kolegy navštívila tokijské muzeum výtvarného umění. 

V prosinci rezignoval šéf největší japonské reklamní společnosti Dentsu v reakci na sebevraždu mladého zaměstnance, který každý měsíc trávil v práci více než 100 přesčasových hodin.