Evropská unie zahajuje novou fázi námořních operací – ode dneška může důsledněji monitorovat pohyb pašeráckých lodí s uprchlíky, podezřelá plavidla prohledávat a případně zadržet. Měla by také více spolupracovat s pobřežními státy, odkud přeplněné lodě nekontrolovaně vyplouvají směrem do Evropy.
EU mění strategii ve Středomoří. Pašerácké lodě může kontrolovat i zabavit
Vojenské lodě se tak v rámci operace Sofia nebudou omezovat už jen na čisté mapování přesunu lodí a záchranu těch, kterým hrozí utonutí. „Konečným cílem je zřejmě opravdu uklidnění situace v zemích, odkud se valí masa migrantů a odkud pašerácké lodě vyplouvají," říká bývalý námořní důstojník Ctirad Pacák.
Podle něj by ideálním scénářem nové strategie bylo okamžité navracení lodí zpět do místa, odkud vypluly. V praxi je ale podobnou informaci těžké dohledat. „Transport ilegálních migrantů se odehrává převážně na lodích, které mají rekreační charakter. Jsou to malé jachty, motorové nebo gumové čluny či staré rybářské lodě a ty nemají povinnost mít nějaké identifikační zařízení. To plavidlo může být bez dokladu a je velmi obtížné dokazovat, odkud vyplulo a komu patří," dodává kapitán.
Operace se jmenuje Sofia podle somálské holčičky, která přišla na svět u břehů Libye na palubě záchranářské lodi.
Jednou z nových kompetencí námořní policie by tak byla možnost lodě pašerákům přímo zabavit. „Vzhledem k sumám, které lidé platí za nelegální převoz po moři, si velice lehce spočítáme, že nějaké zabavování člunů je pro organizátory nelegálních přesunů lidí v podstatě směšná záležitost," komentoval důstojník.
V mezinárodních vodách u libyjského pobřeží, odkud vyplouvá množství běženců, nyní operuje šest unijních plavidel - italská letadlová loď, francouzská fregata a rovněž jedna britská, jedna španělská a dvě německé lodě. Další tři plavidla belgického, britského a slovinského námořnictva by do oblasti měla dorazit na konci října.
Na palubě německé lodě Werra se nachází asi stočlenná posádka, která již podnikla několik cvičení, včetně simulace útoku provedeného pašeráky, na který členové posádky reagovali střelbou. Evropská unie schválila, že lodě mohou operovat v mezinárodních vodách, nemohou ale pronásledovat pašeráky až do libyjských vod a musí se tedy držet 12 námořních mil od pobřeží (zhruba 22 kilometrů).
Letos Středozemní moře na cestě za lepším životem v Evropě překonalo už více než 515 tisíc migrantů, uvedl před více než týdnem Úřad Vysokého komisaře Organizace spojených národů pro uprchlíky (UNHCR). Více než 383 tisíc jich dorazilo do Řecka a dalších 129 tisíc do Itálie. Zhruba 54 procent z nich jsou Syřané, asi 13 procent Afghánci.
Přinejmenším 3000 utečenců už při riskantní plavbě přišlo ve Středomoří o život.