Země 2.0? Keplerův teleskop zahlédl planetu podobnou té naší

Mys Canaveral - Americká NASA s pomocí Keplerova teleskopu našla první exoplanetu, která je srovnatelná se Zemí velikostí i vzdáleností od své hvězdy. Hvězda exoplanety nazvané Kepler-452b má i podobnou charakteristiku jako naše Slunce, je ovšem mnohem starší. Exoplaneta, jejíž objev označila NASA za milník na cestě k hledání mimozemského života, je od Země vzdálená 1400 světelných let.

Za exoplanety astronomové označují planety nalezené mimo naši sluneční soustavu, z nichž některé mohou být podobné Zemi. Počet vědecky potvrzených exoplanet je nyní 1030. Podle čtvrtečního prohlášení nalezla NASA jedenáct nových, z nichž planeta označená Kepler-452b se zřejmě podobá naší planetě nejvíc.

Podle Johna Grunsfelda z NASA je tato exoplaneta zatím nejmenší, jaká byla objevena. Její průměr je asi o 60 procent větší než průměr Země, váhu ani složení vědci neznají. Kolem své hvězdy planeta obíhá v cyklu dlouhém 385 dnů, což je jen o pět procent víc než v případě Země.

Srovnání Země a exoplanety Kepler-452b
Zdroj: Ames/JPL-Caltech/T. Pyle/Reuters/NASA

Ukáže Kepler-452b budoucnost Země?

Od své hvězdy je Kepler-452b o pět procent dál, než je Země od Slunce. Skutečnost, že je tato hvězda o 1,5 miliardy let starší než Slunce, dává rovněž vědcům možnost zkoumat, jaký osud čeká ve vzdálené budoucnosti Zemi. Podle astronoma Douga Caldwella vydává stárnoucí hvězda víc energie a svou exoplanetu zahřívá. V důsledku toho se mohou oceány vypařit a voda z povrchu nadobro zmizí. „Kepler-452b tak možná prochází obdobím, které Zemi za víc než miliardu let čeká, až Slunce zestárne a bude jasnější,“ konstatoval vědec.

„Dvacet let poté, co byla prokázána existence exoplanet, objevil Kepler planetu a hvězdu, které zatím nejvíc připomínají Zemi a Slunce. Tento vzrušující objev nás o další krok přiblížil k nalezení Země 2.0,“ prohlásil Grunsfeld

„Je skutečně privilegium oznámit vám takovou zprávu,“ prohlásil analytik dat z Keplerova teleskopu John Jenkins. „Představa, že tato exoplaneta existuje šest miliard let v životaschopné zóně své soustavy, je úžasně inspirující. Je tu zcela zásadní možnost vzniku života, pokud jsou všechny ostatní podmínky splněny,“ dodal.

Kepler-452b, který byl nalezen v souhvězdí Labutě, je zřejmě skalnatá planeta s hustou atmosférou, vyloučena není ani sopečná aktivita.

Kandidátů na označení „exoplaneta“ je nyní podle NASA 4696. Aby skutečně byly za exoplanety uznány, musejí projít zevrubnou analýzou a pečlivým pozorováním. Dvanáct z nových kandidátů má průměr maximálně dvojnásobný ve srovnání se Zemí a kolem svých hvězd obíhají v „zóně života“. Devět z nich obíhá kolem hvězd, které jsou velikostí a teplotou srovnatelné se Sluncem.

Exoplaneta Kepler-452b