Ve Francii si pozůstalí připomněli oběti havárie letadla Germanwings

La Vernet - Ve francouzských Alpách uctili památku 150 obětí katastrofy letadla německé společnosti Germanwings, které se tu před čtyřmi měsíci zřítilo. Pietního církevního obřadu v horské vesnici Vernet se zúčastnili jen pozvaní místní představitelé a blízcí obětí. K nově vybudovanému pomníčku lidé pokládali květiny a kamínky. Média si všimla také toho, že při obřadu se zatáhlo nebe a strhla se bouřka.

Účastníci pietního setkání poté odjeli autobusy na místní hřbitov, kde byly ve čtvrtek bez účasti médií a veřejnosti pochovány ostatky obětí, které se nepodařilo identifikovat. Aby blízcí obětí mohli v klidu rozjímat, nesměl podle místních médií na hřbitov v tu dobu nikdo jiný. „Pro rodiny obětí je to druhý pohřeb, protože už pohřbily části těl svých blízkých, části identifikované pomocí testu DNA. Nebylo jiné možnosti, než to udělat kolektivním způsobem,“ řekl starosta vesnice François Balique k vytvoření společného hrobu, do kterého byly uloženy truhličky s neidentifikovanými ostatky.

  • Zřícení do hornatého terénu francouzských Alp nepřežil 24. března nikdo ze 150 lidí na palubě letu 9525 z Barcelony do Düsseldorfu. Dosavadní vyšetřování potvrdilo, že havárii stroje způsobil úmyslně 27letý druhý pilot letadla Andreas Lubitz. Využil nepřítomnosti kapitána a navedl letadlo do hor. Kapitán se do kokpitu nemohl dostat, neboť druhý pilot dveře zevnitř blokoval. Své sebevražedné sklony Lubitz před zaměstnavatelem tajil.

Oblastní prefektka Patricia Willaertová:

„Chtěli jsme pozůstalým umožnit uctít památku svých blízkých s respektem a důstojností v komorní atmosféře. Právě tu potřebují s ohledem na jejich bolest, která je nezměrná.“

Na palubě letadla bylo 144 cestujících, čtyři členové posádky a dva piloti. Většinou šlo o Němce a Španěly. Vyčíslit adekvátní odškodné se pokusila Lufthansa, která je mateřskou společností Germanwings. U právního zástupce pozůstalých 36 rodin z Německa se ale setkala s rázným odmítnutím. Za smrt jejich blízkých nabízí dopravce 25 tisíc eur, tedy zhruba 675 tisíc korun, a dalších 10 tisíc eur (270 tisíc korun) přímým příbuzným. To je podle advokáta málo. „Taková kompenzace je za prožitou bolest a nutnost přeorientovat své životy, za ztrátu dítěte a smyslu života, hluboce pod mírou toho, co bych nazval adekvátním,“ říká právník Elmar Giemulla.

Pozůstalí požadují minimálně čtyřnásobek nabízené částky a odkazují na jiné případy, kdy oběti věděly, že jim zbývají minuty života, a následné odškodné pro pozůstalé bylo vyšší. Rodiny mimo Německo kvůli rozdílným právním úpravám ve svých zemích ještě nabídku odškodného nedostaly. Lufthansa už dříve jednotlivým rodinám vyplatila okamžitou pomoc ve výši 50 tisíc eur (1,4 milionu korun).

Oběti letecké tragédie si před dvěma dny před startem 17. etapy z Dignes-les-bains do Pra-Loup připomněli minutou ticha i němečtí a španělští účastníci Tour de France. 

V kokpitu by měli být vždy dva

Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) před týdnem ve své zprávě v souvislosti s tragédií letu Germanwings doporučila, aby piloti nesměli zůstávat sami v kokpitu a povinně před přijetím do zaměstnání absolvovali psychotesty. Navrhla též namátkové kontroly profesionálních pilotů, jejichž součástí by byly i testy na alkohol nebo drogy. Součástí nových pravidel by měla být rovněž evropská databáze záznamů o návštěvách pilotů u lékaře. Evropská komise oznámila, že doporučení EASA zváží a pak rozhodne o dalších krocích.

Martin Salajka, letecký publicista: „Letecké společnosti musely z neštěstí vyvodit důsledky v podobě nových opatření a směrnic, která cestujicím ani možná nebudou sdělena. Jedná se tu hlavně o vyhodnocování psychického stavu zaměstnanců. Zejména v Německu se uvažuje o častých namátkových kontrolách a testech na alkohol a drogy, a to nejen u pilotů, ale i u ostatního leteckého personálu. Také se hledá řešení té situace, kdy pilot zneškodní svého kolegu a ocitne se sám v kabině.“

Řada leteckých společností už na základě prvních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Podobnými pravidly se mnoho leteckých společností řídilo už před pádem airbusu. Byly mezi nimi také české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.