Vesmírná plachetnice úspěšně splnila testovací misi

Pasadena (USA) - Plachetnice pomáhaly po staletí objevovat utajené kouty Země, teď budou zřejmě jiné plachetnice objevovat tajemství vesmíru. Bez motoru - jen díky slunečnímu záření. Vesmírná solární plachetnice LightSail, kterou na konci května vynesl do kosmu miniraketoplán americké neziskové společnosti Planetary Society, totiž o víkendu úspěšně splnila svou testovací misi.

Přístroj pohání pouze fotony - částice sluneční energie, které dopadají na velkou odrazivou plochu, připomínající plachty lodí. Plachta přístroje LightSail je tenčí než pramen lidských vlasů, dala by se složit do krabice od bot, ale když se roztáhne, je velká zhruba jako malá garsonka. Ve vesmíru se pohybuje podobně jako plachetnice na moři. Ke správnému fungování je ale potřeba, aby se ve vesmíru povedlo plachtu přístroje rozvinout, což se zpočátku kvůli softwarovým i hardwarovým problémům nedařilo. V neděli ale přístroj nakonec plachtu asi z 90 až 95 procent rozvinul.

Tlak záření, které vesmírnou plachetnici pohání místo větru, v ideálním případě rozpohybuje malou raketu. Ta se potom o pohyb plachetnice postará. „Možná se to zdá zpočátku neuvěřitelné, je ale pravda, že sluneční světlo má sílu, přestože nejde o masu. Fotony nejsou hmatatelné, zajistí ale pohyb, když narazí do předmětu,“ vysvětluje Bill Nye ze společnosti Planetary Society.

Zatím jde jen o testovací fázi; přístroj zřejmě o víkendu zanikne v atmosféře. Mnohem náročnější let čeká plachetnici už příští rok, kdy bude cílem mise skutečné solární plachtění. Vědci si od nové technologie slibují, že budou moct zkoumat hlavně to, co sami chtějí, aniž by byli závislí na vůli úřadů. Na zkušební misi ostatně ve velkém přispěly i soukromníci. „Tohle je součástí toho, co teď všichni mají rádi - tedy demokratizace vesmíru, kde každý, kdo si může dovolit relativně malý satelit, ho bude moct poslat do velkých vzdáleností v solárním systému,“ soudí Nye. Na podobném projektu už léta pracují agentury v Japonsku a Spojených státech. Soukromníci ale zřejmě mají v tomhle závodu i díky velké motivaci navrch.