Ladné křivky slavné britské stíhačky Supermarine Spitfire dobře zná každý milovník letectví. Elegantní letoun s elipsovitým křídlem, který poprvé vzlétl už v roce 1936, se stal jedním ze symbolů spojeneckého vítězství ve druhé světové válce. Do dneška ale přežila v letuschopném stavu jen necelá padesátka strojů a na prodej jsou jen zcela výjimečně.
Letoun vznikl podle specifikací ministerstva letectví již v roce 1931 a později prokázal skvělé služby nejen britskému Královskému letectvu. Jeho kořeny lze ale najít v závodních plovákových letounech, kterými se firma Supermarine proslavila a jež mezi světovými válkami získaly řadu rychlostních rekordů. Jejich autor Reginald Mitchell se stal konstruktérem i nové stíhačky. Prototyp s otevřenou kabinou a pevným podvozkem se ale příliš nepovedl.
Až druhá Mitchellova konstrukce se ukázala jako pravý letoun. Jednalo se o první celokovový stroj v historii RAF, který se poprvé ocitl ve vzduchu začátkem března 1936. O tři měsíce později vláda objednala první sérii 310 spitfirů. Ve stejné době ale letectvo uzavřelo i dvakrát větší kontrakt na dodávku jiného jednomotorového stíhacího letounu Hawkeru Hurricane. Zatímco hurricany se dostaly k jednotkám už na podzim 1937, firma Supermarine dodala první letouny téměř o rok později.
Spitfirů se dočkala i československá stíhací peruť
Není tedy divu, že během slavné bitvy o Británii, létala většina pilotů na hurricanech. Ještě začátkem července 1940 totiž mělo RAF ve stavu zhruba 350 hurricanů a jen 160 spitfirů. Během dalšího vývoje války se ale ukázalo, že budoucnost jednoznačně patří spitfiru. K těmto moderním strojům postupně přecházely další a další stíhací perutě. Ze tří československých se nových letounů jako první dočkala v květnu 1941 „třistatřináctka“. Typ spitfiru byl od svého vzniku neustále vylepšován. Dostával silnější motory, modernější křídla nebo lepší výzbroj.
Poslední verze vznikla v roce 1946. V té době ale už i spitfire zastaral a úkoly na dálkových misích za něj převzaly americké mustangy. Na některých bojištích se spitfiry uplatnily ještě dlouho po druhé světové válce. Vojenská kariéra některých z téměř 22 500 vyrobených spitfirů skončila ještě později. Konstruktér Reginald Mitchell se však dlouhé a úspěšné vojenské služby svého nejslavnějšího výtvoru nedočkal, už v červnu 1937 zemřel na rakovinu.
