Vědci z Brna našli nový způsob likvidace jedů a chemikálií

Brno - Vědci z Masarykovy univerzity v Brně vymysleli nový způsob likvidace chemických látek a jedů, jimiž lidstvo zamořilo přírodu. Nebezpečné látky přetrvávají v půdě i vodě stovky let a mohou způsobovat nemoci či neplodnost. Tým vědců, v němž jsou kromě Čechů i Němci a Japonci, chce na likvidaci jedů používat geneticky upravené bílkoviny. Deníku Mladá fronta Dnes to oznámil šéf týmu Jiří Damborský. Výjimečnost objevu spočívá v tom, že je šetrný k přírodě a nezamoří ji dalšími chemikáliemi.

Vědci už dokážou novým způsobem rozložit toxický trichlorpropan, který je vedlejším produktem chemické výroby. Teď se zaměřují na jedovatý a prakticky neodstranitelný pesticid DDT, kterého zemědělci rozprášili po světě miliony tun. I po zákazu používání v roce 1972 zůstává DDT zdravotním rizikem.

„Z informací, které mám k dispozici, soudím, že objev týmu kolegy Damborského může mít při likvidaci toxických látek či v medicíně velký význam,“ uvedl náměstek ministra životního prostředí Karel Bláha.

Rozhovor s Radkou Chaloupkovou (zdroj: ČT24)

Vědci zkoumají, jak bílkovinou rozložit biomasu na zdroj energie

Bílkovinu, kterou vědci k likvidaci jedů používají, „vypěstovali“ pomocí běžné půdní bakterie. Může navíc pomoci také při výrobě léků. S izraelskými vědci nyní Brňané bádají nad tím, jak využít bílkovinu k rozkladu biomasy na jednodušší látky - potenciální zdroje energie.