Let jihokorejských aerolinek Asiana číslo 214 měl za sebou desetihodinový let ze Soulu do San Franciska. Potíže měl až během závěrečné fáze. Komunikace posádky s letištní věží probíhala standardně. Piloti žádné problémy nehlásili a zahájili přistávací manévr. Letadlo se ale najednou jakoby vymklo kontrole. Podle svědků začalo klesat příliš rychle a náraz ocasu na ranvej stroj odchýlil od přistávací dráhy.
Letecká společnost Asiana tvrdí, že za havárií zřejmě nebyla technická závada letadla ani motorů. Jednat se může o chybu pilota. „Je to velice předběžné. V tomto okamžiku nemůže ani dopravce říci, v čem je problém. První informace o tom, co se dělo, poskytnou zapisovače, které už jsou bezpochyby z letadla vyndány a vyhodnocovány,“ uvedl letecký publicista Martin Velek. „Je zřejmé, že letadlo bylo obtížně ovladatelné nebo neovladatelné,“ dodal Velek.
Jun Jong-Tu, prezident a výkonný ředitel Asiana Airlines:
„Velmi se omlouvám rodinám cestujících i našich zaměstnanců. Skláním se před vámi.“
Příčina nehody se nyní vyšetřuje. Jihokorejské ministerstvo vysílá do San Franciska čtyřčlenný inspekční tým, který bude zkoumat vrak letadla. Inspektoři žádají všechny svědky, aby jim poskytli fotografie a videozáznamy nehody. Přesto upozorňují, že i se záznamem z černých skříněk může zkoumání příčin havárie zabrat víc než rok.
„Zvedl jsem oči a vidím letadlo, jak padá, pak na poslední chvíli zvedne čumák a praští sebou o zem. A potom už byla jen slyšet velká exploze,“ konstatoval svědek nehody Mike Murphy. Pak svědci popisují, jak se trupem letadla začal šířit oheň.
„Zdálo se, že se letadlo vymklo kontrole,“ řekl zpravodajskému serveru BBC Ki Siadatan, který přistání sledoval z balkonu svého domu. „Uslyšeli jsme ránu a viděli, že letadlo zmizelo v oblaku prachu a kouře. Pak zazněla druhá exploze.“
„Letadlo šlo nahoru a dolů a potom se přetočilo. Tak nějak bych to popsal. Nejsem si úplně jistý. Pak se dotklo země. Strop se zřítil přímo na lidi, hodně se jich zranilo,“ uvedl pasažér havarovaného letadla.
Většina pasažérů měla velké štěstí
Na palubě bylo 291 cestujících a 16 členů posádky. Většina z nich nakonec může hovořit o velkém štěstí. „Když jsme přijeli, skluzy už byly spuštěné a viděli jsme, jak jimi z letadla utíkají lidé, to jsme věděli, že to není tak zlé,“ řekla Joan Hayes-Whitová, šéfka sanfranciských hasičů.
Zhruba 120 cestujících vyvázlo bez úhony, dalších přes 180 má zranění. Desítky lidí ale utrpěly vážná poranění. „Ty jsme transportovali jako první. Dalších 132 bylo odvezeno později s lehčími až středními zraněními,“ sdělil zástupce velitelky hasičů Dale Carnes. Oběťmi jsou pak dvě čínské dívky, které seděly v zadní části letadla.
Podle šéfky chirurgie sanfranciské všeobecné nemocnice Margaret Knudsonové jsou dva zranění lidé kvůli poranění míchy ochrnuti, další mají vážná zranění hlavy či břicha. Lidé se zlomeninami páteře či vážnějšími poraněními v oblasti břicha je zřejmě utrpěli při prudkém pohybu dopředu, když je držely bezpečnostní pásy, uvedla Knudsonová. Většina zraněných podle lékařů vypovídá, že seděli rovněž v zadní části letadla.
Spojené státy tragická událost šokovala
V zemi, která si na letecké dopravě zakládá, je to první havárie tak velkého letadla od roku 2001. „Není žádný náznak, že by šlo o teroristický útok,“ řekl Dave Johnson, vyšetřovatel FBI.
Nehoda ochromila i velmi frekventované sanfranciské letiště, které muselo letadla přesměrovat do sousedního Los Angeles. Už hodinu po nehodě ale zprovoznilo první dráhu.
- Asiana Airlines je druhou největší leteckou společností v Jižní Koreji. Boeing 777 pojme až 300 pasažérů.
- Aerolinky uvedly, že mezi cestujícími bylo mimo jiné 141 Číňanů, 77 Jihokorejců a 61 občanů USA.
- Letadlo bylo vyrobeno v roce 2006, podle expertů bylo tedy relativně nové.
- Podle agentury Reuters jde o první nehodu Boeingu 777 se ztrátami na životech.

Vyšetřovatelé pátrají po příčině nehody
Vyšetřovatelé pátrají po příčině nehody
zpr: 7.7.2013
Při letecké havárii se zranilo víc než 180 lidí
Martin Velek o nehodě na letišti v San Francisku
Rozhovor s Dušanem Neumannem
TK amerického federálního úřadu pro dopravu k nehodě
Problémy spojené s Boeingem 777
- Letadlo stejného typu, tedy Boeing 777, muselo loni v květnu nouzově přistát v Torontu, když mu krátce po startu vysadil jeden motor. Nikomu se ale nic nestalo.
- V listopadu 2011 letoun téhož typu po přistání v Mnichově sjel z dráhy, ale vše se obešlo bez zranění, stejně jako při neplánovaných přistáních v Pákistánu, na Islandu či Stockholmu pod vlivem planých hrozeb, nevolnosti pilota či cigaretového kouře na toaletě.
- Největší rozruch až dosud nadělalo tvrdé přistání Boeingu 777 v lednu 2008 na londýnském letišti Heathrow; všichni přežili, ale zranilo se 47 lidí. Nehoda podle Reuters vedla ke změnám na motorech Rolls-Royce, jimiž bývají některé boeingy vybaveny. Jihokorejský boeing byl ale osazen motory Pratt & Whitney.