Zadržený strojvedoucí vykolejeného vlaku odmítá vypovídat

Madrid – Španělská policie formálně zadržela strojvedoucího vlaku, který ve středu ve vysoké rychlosti vykolejil poblíž Santiaga de Compostela. Strojvedoucí, který je kvůli zranění v nemocnici pod policejním dohledem, je obviněn z nedbalosti, odmítl ale odpovídat na otázky vyšetřovatelů. Policie už začala zkoumat obsah černých skříněk, které by měly odhalit, co se dělo těsně před nehodou. Při havárii zemřelo 78 lidí. V nemocnici zůstává 83 zraněných - přes 30 z nich je v kritickém stavu. V poledne drželo Španělsko za oběti minutu ticha.

Strojvedoucí údajně již přiznal, že vlak před nehodou výrazně překročil povolenou rychlost. Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z černých skříněk: regionální list La Voz de Galicia s odvoláním na vyšetřovatele napsal, že vlak jel na inkriminovaném místě rychlostí 190 kilometrů v hodině. Povolené maximum přitom bylo 80 kilometrů v hodině.

Železniční odbory ale varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem nehody mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika.

Den po tragédii přijeli na poutní místo král Juan Carlos s královnou Sofií. V nemocnici podpořili zraněné a vyjádřili lítost pozůstalým. Mezitím pokračuje identifikace zbývajících těl. Trať už je zčásti průjezdná a plně funkční by měla být pozítří.

Rychlovlak Alvia státní železniční společnosti Renfe cestoval ve středu z Madridu do města Ferrol na severozápadě Španělska. Vykolejil v ostré zatáčce před 21:00 SELČ, jen několik minut před plánovaným příjezdem na nádraží v Santiagu de Compostela. Podle odhadů jel na místě, kde je rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině, více než dvojnásobnou rychlostí. Osm vagonů sjelo z trati, některé narazily do betonových zábran, jiné se převrátily na náspu a začaly hořet.

Dvaapadesátiletý strojvedoucí Francisco Garzón se narodil jako syn železničního dělníka a vyrůstal v malém galicijském městě Monforte de Lemos známém jako kolébka železničního průmyslu této oblasti. Pro státní železniční firmu Renfe pracoval tři desetiletí, z toho deset roků jako strojvedoucí. Je známý coby rozumný a spolehlivý člověk. Odpověď na to, proč zkoušel projet ostrý oblouk dvojnásobnou rychlostí, než jaká je tu povolená, by mohl naznačit jeho profil na sociální síti Facebook, který je ale nedostupný. V minulosti na něm prý Garzón zveřejňoval příspěvky, v nichž se chlubil, že řídí vlaky ve vysoké rychlosti - ovšem prý vždy v rámci legálního limitu. V jednom příspěvku vystavil fotografii tachometru vlaku s rychlostí ukazující 200 kilometrů v hodině. Podobné chlubení je ale prý mezi strojvedoucími běžné a uvedená rychlost byla pro typ vlaku, který řídil, normální.

Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak ještě před cestou prošel standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Dopravce zároveň informoval, že strojvedoucí Francisco José Garzón byl zaměstnancem s třicetiletou praxí, který na trati z Madridu na severozápad Španělska jezdil déle než rok.

Strojvůdce havarovaného vlaku
Zdroj: ČT24

Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže jej zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.

Předseda Správy železniční infrastruktury (Adif) Gonzalo Ferre je přesvědčen, že vina padá zcela na hlavu strojvedoucího Garzóna. Podle něj měl začít brzdit již čtyři kilometry před osudným obloukem. Ferre tvrdí, že všechny bezpečnostní systémy fungovaly, ale pro případ, že by selhaly, má strojvedoucí k dispozici přesný plán postupu v takové situaci.

Vedle tragických ale přicházejí i dobré zprávy. Jedna z holčiček, které byly v kritickém stavu, už je mimo ohrožení života a osm lidí dokonce lékaři propustili úplně. Spolu s hasiči, místními obyvateli a dobrovolníky jsou právě lékaři považováni za hrdiny. Řada z nich přijela z okolních měst a jen díky nim možná počet obětí už neporoste. Práce jim ale zdaleka nekončí, v kritickém stavu zůstává na třicet lidí. V poledne drželi lékaři před nemocnicí minutu ticha za oběti.