Hollywoodský trhák Pí a jeho život je skoro celý animovaný, přesto se bez živého tygra neobešel. Po více než dvou letech teď ale vychází najevo, že zvíře při natáčení málem přišlo o život - tygr jménem King během jedné scény ve vodě zpanikařil a začal se topit.
Na veřejnost se totiž dostal e-mail od jedné z inspektorek Americké asociace pro lidské zacházení se zvířaty (AHA), která na natáčení dohlíží. „Minulý týden jsme v bazénu málem zabili Kinga,“ píše se v e-mailu. Podle jejích nadřízených ale k pochybení nedošlo. Pí získal kromě čtyř Oscarů a stamilionových tržeb i kýžené razítko.
Kritici tvrdí, že se organizace za poslední roky změnila z ochránců na ty, kteří krutost kryjí. „Tím, že tyto incidenty nehlásí a že se rozhodnou vyřídit to interně mimo pozornost policie, se stávají spolupachateli,“ říká právník zastupující práva zvířat Bob Ferber.
Inspektoři přitom vyjíždějí na natáčení amerických filmů i do zahraničí - včetně České republiky. „Na americké projekty, pokud tam hrají zvířata, přijede jejich zástupce, a navíc ještě chtějí na place veterináře. Takže je to přísnější než u českých filmů,“ popisuje majitel produkční firmy Fauna&film Ota Bareš.
Během filmové éry se natáčení se zvířaty změnilo k nepoznání. Pádícím koním ve westernech kdysi podtrhával nohy drát - dnes díky AHA nemyslitelné. „Dělají maximum nebo se snaží dělat maximum, aby ta zvířata ochránili,“ míní Bareš.

Horizont 24 o týrání zvířecích herců
Filmování ale nikdy není stoprocentně bezpečné. U prvního dílu Hobita pošlo 27 koní, ovcí a koz. Přestože k tomu nedošlo v době, kdy se natáčelo, tvůrci si před premiérou na červeném koberci stejně vyslechli své. „Žádná zvířata jsme při natáčení netýrali ani s nimi nezacházeli špatně,“ bránil se režisér Peter Jackson.
Ve filmu ale hrají i ta nejmenší zvířata - pavouci, červi, hmyz. Právě ti podle ochránců přírody nejvíce zkreslují statistiky bezpečnosti. Když se točí s rojem včel nebo celým mraveništěm, snadno se inspektoři pochlubí takřka stoprocentním komfortem živočichů. Zranění nebo stres několika savců ve statistice čítající tisíce přeživších mravenců zapadnou.
Nadějí nedobrovolných filmových hvězd tak v nejdramatičtějších scénách zůstávají stále častěji využívané triky, roboti nebo počítačová animace.