Kritici středočeské D3 se kvůli uděleným výjimkám odvolali k soudu. Stavbu to prodlouží

Události v regionech: Kritici středočeské D3 se kvůli uděleným výjimkám odvolali k soudu (zdroj: ČT24)

Kritici středočeské dálnice D3 se odvolali k soudu kvůli uděleným výjimkám na třech úsecích plánované trasy. A to kvůli ochraně vzácných živočichů. U dvou úseků ministerstvo životního prostředí už v lednu výjimky zrušilo. Celý proces výstavby se tím znovu prodlužuje. Udělení výjimek je totiž nezbytné pro získání územního rozhodnutí. Resort dopravy by přitom chtěl začít stavět chybějící část dálnice za tři roky.

Údolí obce Luka pod Medníkem má překlenout vůbec nejvyšší most v Česku. Podle tamního obyvatele Michala Tietze nová dálnice výrazně změní ráz malebné krajiny oblíbené i mezi turisty a chataři. „Další nepříjemná věc je, že v Panském vrchu, kde má vést tunel, je zásobárna podzemních vod, která velmi pravděpodobně zásobuje studny,“ upozornil Tietz.

Ministerstvo dopravy ale tamní obyvatele ubezpečuje, že spolu s výstavbou D3 postaví i vodovodní přivaděč. „V místech, která by mohla v rámci stavby zaznamenat úbytek spodní vody, chystáme řešení vodovodního řadu, který vybudujeme,“ sdělil šéf resortu Martin Kupka (ODS).

K zemi naopak půjde dům Marie Bierhanzlové, který stojí přímo v cestě dálnice. „Zbourají nám dům, protože stojíme v nějakém nájezdu,“ podotkla.

Podle ministerstva jde ekonomicky i dopravně o nepřijatelnější variantu, která uleví přetíženým silnicím jižně od Prahy. Její koridor před dvěma lety definitivně potvrdil soud. „Jednáme se starosty obcí. Chceme také co nejdříve to samotné technické řešení představit i veřejnosti, aby se s tím mohla sžít,“ řekl Kupka.

Po celé trase už silničáři hloubí dva a půl tisíce průzkumných vrtů. Podle odpůrců ale nemusí být zvolená trasa ještě konečná. „Ve hře jsou i mnohem důležitější věci, zda ten záměr může pomoci dopravním problémům, zda neohrozí jižní okraj Prahy, pokud by se tam nahrnuly další desítky tisíc automobilů,“ uvedl předseda iniciativy Alternativy středočeské D3 Roman Andres.

Kritici stavby prosazují rozšíření současné silnice přes Benešov, kudy nyní jezdí většina řidičů z Prahy do jižních Čech. Podle ministerstva by to nestačilo.