Lávka pro pěší a cyklisty přes řeku Labe v Hradci Králové možná opět podraží. Původně měla rozpočet 35 milionů korun. Loni, kdy stavba začala, už byla cena na 160 milionech. Nyní by mohla cena narůst o dalších sedm a půl milionu. Radní sice nárůst nákladů neschválili, přesto míří návrh k zastupitelům. Pokud zastupitelstvo zdražení lávky schválí, bude cena projektu už bezmála na 170 milionech včetně DPH. Lávka má být hotová příští rok v březnu.
Hradecká lávka pro pěší se zřejmě prodraží. Konečná cena by mohla dosáhnout 170 milionů
Lávka přes Labe má být jedinečná, a to tvarem i technologií vysokopevnostního betonu. Nyní se však zdá, že bude jedinečná i svou cenou. „Při provádění realizačních prací nastaly nepředvídatelné okolnosti, které zadavatel i přes náležitou péči nemohl předvídat. Tyto okolnosti mají za následek zvýšení ceny díla,“ píše se v návrhu, který byl předložen radě města.
Nejde však o vyšší ceny materiálů, ale o změny v projektu. Radní dodatek, který počítá s navýšením ceny o sedm a půl milionu korun, neschválili, návrh ale míří k zastupitelům. Pokud by oni návrh odsouhlasili, stála by lávka skoro 170 milionů. „To už jsme u solidního dálničního mostu. Tohle byla věc, kde jsme si moli tu stavbu odpustit a začít to řešit znovu, lépe a levněji,“ míní radní Adam Záruba (Změna pro Hradec).
Náměstek primátora Jiří Bláha (ODS) už zruba před rokem řekl, že jde o specifickou stavbu, která vyžaduje velké nároky jak na stavbu, tak na vysokopevnostní beton UHPC, se kterým údajně dokáží pracovat jenom dvě betonárky v celém Česku.
Z 35 na 170 milionů
Původně se cena lávky odhadovala na zhruba 35 milionů korun. O chybu však podle architekta a spoluautora návrhu Libora Kábrta nešlo. „Taková byla doba, to je vývoj,“ řekl už dříve.
„Pokud nám i třetí soutěž ukáže, že náklady jsou kolem 120 miliónů korun, tak takovou lávku rozhodně stavět nebudeme,“ uvedl už před dvěma lety zastupitel a bývalý primátorův náměstek Martin Hanousek (Zelení). Dnes je ale všechno jinak - magistrát dále staví. Podle Záruby je cena doslova šílená.
Pro srovnání je možné podívat se do nedalekých Pardubic. Tam lávku přes Labe otevřeli už loni, stála 41 milionů korun. Navíc je delší než ta hradecká. Další příklad - most pro silniční dopravu a pěší přes Orlici v hradeckých Svinarech. Ten přišel i s daní na 80 milionů korun.