Most nad železniční tratí u Havlíčkova Brodu budou stavbaři spouštět na pilíře tři dny

Čtyři kilometry jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu povedou po sedmi mostech. Technicky nejsložitější je podle stavbařů most přes dvě železnice, údolí a řeku. Protože při stavbě nebyl přerušený provoz na rychlíkové trati, postavili napřed mostní konstrukci vážící 1700 tun o dva metry výš a budou ji tři dny pomalu spouštět na pilíře pomocí hydrauliky. Obchvat by měl začít sloužit řidičům koncem roku 2023.

Mostní konstrukci nad tratí, po které vlaky jezdí přes Havlíčkův Brod mezi Prahou a Brnem, zatím podpírají ocelové sloupy. „Nosnou konstrukci budeme spouštět tři dny,“ uvedl vedoucí projektu Marcel Návojský z firmy SMP CZ. Pracovníci budou spouštět konstrukci pomocí hydrauliky po patnácti centimetrech, postup budou střídavě opakovat na obou pilířích u železnice.

Celý most bude dlouhý skoro čtyři sta metrů, složený bude z osmi polí. První část železobetonové konstrukce postavená nad tratí měří třiapadesát metrů a široká je skoro čtrnáct metrů. „Je to v evropském měřítku relativně ojediněle používaný postup s tím, že je samozřejmě znám,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Doplnil, že metoda byla zvolená kvůli tomu, že provoz na železnici nebylo možné přerušit.

Stavba bude trvat o rok déle kvůli staré skládce

Jihovýchodní obchvat propojí výpadovku I/34 na Žďár nad Sázavou a Pardubice a silnici I/38 směřující na Jihlavu. Zkrátit by tak měl cestu řidičům mezi Jihlavou a Pardubicemi. Při zahájení stavby v prosinci 2019 zástupci ŘSD uvedli, že by nová silnice mohla být zprovozněna koncem roku 2022.

„Bohužel, tato stavba si vybrala daň přesně na těch položkách, které jediné nedokážeme se stoprocentní jistotou naplánovat,“ uvedl Rýdl. Prodloužení termínu stavby podle něj způsobily nalezené ekologické zátěže. Našla se tam stará skládka azbestu a znečištění ropnými produkty, o nichž se nevědělo, v zemině také byl zjištěn vyšší obsah arzenu. Delší dobu trval i archeologický průzkum.

Obchvat staví sdružení firem Strabag, M-Silnice a Porr. Podle uzavřené smlouvy jde o zakázku za 1,598 miliardy korun bez daně. Navýšení nákladů kvůli likvidaci ekologických zátěží zatím ŘSD nevyčíslilo.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 1 hhodinou

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 2 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 15 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...