Praha uvažuje o velkém zdražení jízdného v MHD. Roční kupon by stál pět a půl tisíce

Pražanům hrozí zdražení jízdného na městskou hromadnou dopravu více než o polovinu. S odvoláním na radní Hanu Marvanovou (za STAN/Spojené síly) a odbory dopravního podniku na to upozornil server E15.cz. Cena roční předplatní jízdenky by mohla ze současných 3650 korun stoupnout na 5500 korun a vzrůst by mohly i další tarify. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) ale zatím nemá jistou podporu ani od koaličních partnerů, opozice již podporu zdražení vyloučila.

Jízdné v pražské městské hromadné dopravě zůstává léta neměnné. Naposledy se dokonce zlevňovalo, když minulá koalice krátce po svém nástupu schválila snížení ceny roční předplatní jízdenky z 4750 na 3650 korun – tedy cenu odpovídající deseti korunám za den. Ceny základních jednotlivých jízdenek se měnily v roce 2011, od kdy se platí nynějších 32 korun za hodinu a půl nebo 24 korun za půl hodiny.

Změnit by se to mohlo v souvislosti s koronavirovou pandemií. Dopravní podnik se potýká s výpadkem příjmů, mimo jiné mu chybí peníze, které obvykle platí za jízdenky turisté. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr přinesl na jednání rady a odborů dopravního podniku několik návrhů, jak situaci zlepšit, zásadní ale zřejmě bude růst jízdného v čele se zdražením roční předplatní jízdenky více než o polovinu.

Sám Scheinherr o svých plánech mnoho neprozradil. „Předpokládáme, že to ve finále bude kombinace různých opatření,“ řekl E15. Nic více říct nechtěl. „V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy,“ dodal.

Z 3650 na 5500. Koaliční podpora ale není jistá

Předseda odborů dopravního podniku Luboš Olejár se však konkrétně zmínil o tom, že „cena roční jízdenky by se měla vrátit na zhruba 5,5 tisíce“. Radní Hana Marvanová potom připustila, že Scheinherr přinesl návrhy na zvýšení cen téměř všech tarifů jízdného. Podle Olejára by chtěl náměstek ceny v MHD zvýšit ještě v průběhu léta, pokud pro to sežene podporu.

Náměstek pro dopravu ale zároveň chce zabránit tomu, aby cestující z MHD ve velkém přesedli do aut. Toho by rád dosáhl zdražením parkovného. Není zatím zřejmé o kolik.

Není ale jisté, zda Scheinherr zdražování prosadí. Jasně proti je opozice, podle Ondřeje Martana z ODS je chybou zdražovat v době krize, kdy mají lidé hluboko do kapsy. Zastupitelský klub ANO již oznámil, že je proti zvýšení tarifů. Podle jeho předsedy Patrika Nachera by cílem města mělo být učinit veřejnou dopravu co nejatraktivnější.

„V případě aut dochází k omezováním a nyní koalice plánuje negativní krok i v MHD. Namísto zatraktivnění jde opačným směrem,“ řekl.

Scheinherr však zatím nemá jasnou podporu ani od koaličních subjektů. Předseda zastupitelského klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09) poukázal, že před volbami o zdražování jízdného nebyla řeč, strana podle něj tedy návrh teprve projedná. Také Piráti podle předsedy jejich zastupitelů Viktora Mahrika nezaujali konečné stanovisko.

Sám Mahrik se přitom domnívá, že by dopravní podnik mohl ušetřit na provozních nákladech. „Piráti požadují zejména vnitřní úspory v DPP. Podnik je v gesci Prahy sobě, Piráti zde mají pouze dva hlasy v dozorčí radě. Většinu hlasů v dozorčí radě má Praha sobě a Spojené síly, a to 8 z 15. Zásadním požadavkem v diskusi o jízdném, která stále ještě probíhá, je pro Piráty zprůhlednění a kontrola hospodaření v DPP,“ uvedl.

Předseda magistrátního dopravního výboru a zastupitel Spojených sil Pavel Richter (TOP 09) potom hovoří o potřebě změnit „financování a fungování DPP“.

Odboráři se na druhé straně obávají, že pokud se jízdné nezvýší, nezbude na růst jejich mezd. V tom případě podle E15 hrozí tvrdou reakcí.

Řada cestujících jezdí zdarma, další se slevou

Po Praze se nyní cestuje za 24 či 32 korun za jednu cestu, případně za 3650 korun za rok. Čtvrtletní a pětiměsíční (tedy nikoli půlroční) předplatní jízdné stojí podstatně více než příslušný zlomek ceny celoroční jízdenky – vychází na 1480, respektive 2450 korun. Jednodenní jízdenka stojí 110 korun. Řada cestujících má ovšem nárok na slevu. Za krátkodobé jízdenky platí děti do 15 let a senioři nad 60 let polovinu, za předplatní jízdné dá mládež do 18 let, studenti do 26 let a senioři od 60 let přibližně čtvrtinu a za celoroční jízdenku třetinu plného jízdného.

Zdarma cestují v MHD všechny děti do 6 let a senioři nad 70 let a cestující s průkazem ZTP. Po pořízení průkazky ale mají nárok na nulové jízdné i děti do 15 let, senioři nad 65 let a také jedna osoba doprovázející dítě mladší tří let.