Nový most v Komenského ulici v centru Olomouce, který v rámci protipovodňových úprav vznikal zhruba rok a půl, se pro automobily otevře na konci února. Už od prosince po něm jezdí autobusy MHD a například i sanitky. Téměř hned po otevření nového mostu se ovšem uzavře nedaleký most na Masarykově třídě, po kterém jezdí tramvaje. Demolice a stavba nového přemostění Moravy bude trvat dva roky.
Nový most v centru Olomouce se otevře na konci února. Obratem se ale uzavře vedlejší, po kterém jezdí tramvaje
Most v Komenského ulici bude pro veškerou dopravu otevřen 27. února a do 2. března bude v provozu souběžně s mostem na Masarykově třídě. „Smyslem je ponechat řidičům možnost, aby si po roce a půl (…) opět navykli používat klasickou trasu od Dobrovského a Komenského na Pasteurovu ulici,“ řekl náměstek primátora Martin Major (ODS).
Takzvaný most U Bristolu je v tuto chvíli už hotový, v příštích týdnech ještě mají probíhat práce v jeho okolí, aby bylo možné obnovit provoz v navazujících ulicích Na Letné a Sokolovské.
Centrum bez tramvají? Na několik měsíců určitě
Od 2. března se však pro veškerou dopravu včetně tramvají uzavírá most na Masarykově třídě. „Celou dobu jeho rekonstrukce by ale měl zůstat zachován průchod pro chodce, zhotovitel nás pouze upozornil, že v průběhu stavby může nastat situace, kdy by musel být most na pár dní uzavřen zcela,“ doplnil primátor Mirek Žbánek (ANO).
Rozebírání mostu by mělo začít v průběhu března, nový by pak měl být dokončen v roce 2021. Po dobu prací nebudou do centra jezdit tramvaje, zároveň s mostem by se totiž měla opravovat i ulice 8. května na druhé straně centra. Po dokončení by mohly tramvaje jezdit alespoň přes Náměstí Republiky až k Žižkovu náměstí, kde vznikne takzvaná úvrať.
(Hned po otevření mostu na Komemského ulici se zavře vedlejší most na Masarykově třídě, po které jezdí i tramvaje. Červeně vyznačená trať bude uzavřena.)
Kvůli dopadům na dopravu, zásobování i MHD chystá město 20. února v pět večer setkání s obyvateli, které proběhne v aule pedagogické fakulty na Žižkově náměstí.
Původně se zvažovalo, že most na Masarykově třídě by se boural postupně tak, aby byl zachován průjezd tramvají vždy po jedné polovině mostu. Ukázalo se však, že to nebude technicky možné.
Vznikla nová odpočinková zóna
Kromě otevření nového mostu v Komenského ulici se blíží i konec rekonstrukce pravého nábřeží mezi Masarykovou ulicí a třídou Kosmonautů podél vysokoškolských kolejí. Kromě protipovodňové hráze tam vznikly i cyklostezky, vyhlídkové plošiny či lavičky. Tato část nábřeží by se mohla otevřít už letos na jaře.
Výstavba protipovodňových opatření v centru Olomouce má stát asi 750 milionů. Součástí je kromě mostů i výstavba hrází, protipovodňových zdí, rozšíření koryta Moravy i vznik náplavky. Práce mají skončit na přelomu let 2021 a 2022.