Lepší zabezpečení přejezdu ve Studénce zatím nebude. Semafor nemá potřebné povolení

19 minut
Bezpečnostní opatření na přejezdu ve Studénce se za čtyři roky od tragické nehody nezměnila
Zdroj: ČT24

Problematický železniční přejezd ve Studénce na Novojičínsku zůstává i nadále bez nového zabezpečovací zařízení. Politici po tragické srážce pendolina s polským kamionem, při které zemřeli tři lidé a dalších osmnáct se zranilo, slibovali vybudování podjezdu. S jeho výstavbou se ale zatím nezačalo a neprošlo ani rozšíření zabezpečení o semafor, který by auta zastavil 150 metrů před závorami – podle dopravní policie totiž není v souladu s předpisy.

Alespoň do vybudování podjezdu pod železnicí mohly situaci zlepšit předřazené semafory, na kterých se měla rozsvítit červená ve chvíli, kdy by začala blikat výstražná světla na přejezdu. Řidiči by tak byli nuceni zastavit už 150 metrů před samotným křížením s tratí. 

Jenže ani tyto semafory se nakonec na přejezdu neobjeví. Firma, která zařízení vyvíjela, oznámila, že to zakázala dopravní policie. Podle ní může být semafor jedině v křižovatce, nikoli před přejezdem.

S tím ale nesouhlasilo ministerstvo dopravy, které nakonec semaforu dalo zelenou s tím, že půjde o pilotní projekt na zlepšení bezpečnosti na přejezdech. Společnost ale uvedla, že i přesto od policie svolení nedostala. 

Doplňkové zabezpečení přejezdu ve Studénce při zkoušce v roce 2017
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Dopravní policie ale upozorňuje, že sama dopravní značení nemůže zakázat ani povolit. Zároveň tvrdí, že v tomto případě nebyly semafory v pořádku. „Dopravní značení, které zde bylo rozmístěno, nebylo plně v souladu se zákony a příslušnými normami,“ řekl ředitel Dopravní policie Moravskoslezského kraje Jiří Zlý. 

Vysoce oceňujeme těžkou práci české dopravní policie, ale při udělování vyjádření mělo být přihlédnuto k tomu, že na českých přejezdech ročně umíra čtyřicet lidí.
Společnost FDP Praha

SŽDC: Zbytečné řešení

Předřazené semafory ve Studénce nechce ani Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a tvrdí, že jde o zbytečné řešení. „To je soukromá iniciativa firmy FDP Praha, na tomto projektu s námi nespolupracují. Podle mých informací nemá toto zařízení certifikaci pro provoz na českých železnicích,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. 

Nebezpečné místo se tak zřejmě do doby, než bude vybudován podjezd, nijak nezmění. Podle původních slibů bývalého ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) měla být stavba za 700 milionů korun hotová už příští rok. Nejdřív ale musí dojít ke změně územního plánu. 

„Proto aby mohlo být vydáno územní rozhodnutí, projedná zastupitelstvo 12. září změnu územního plánu, která je naprosto prioritní pro tento postup. Věřím, že jí schválíme,“ řekl místostarosta Studénky Lubomír Šobich (Studeňáci pro Studénku). Pokud záměr projde, mohlo by se začít stavět v roce 2021 a hotovo by mohlo být o dva roky později. 

Semafory zamíří na Královéhradecko

Firma FDP Praha chtěla zabezpečovací zařízení ve Studénce nainstalovat na vlastní náklady v pondělí. Její ředitel Vladimír Kranz ale po neudělení povolení řekl, že semafory nyní firma nabídla Černožicím na Královéhradecku, kde tento měsíc při srážce vlaku s autem zahynuli čtyři lidé. Systém by se tam mohl objevit v říjnu, kdy by už na místě měly být i závory.  

Čtyři roky od nehody a stále beze změny

Přejezd je rizikový zejména proto, že se na něm kříží mimořádně vytížená železniční trať a frekventovaná silnice. Je navíc široký, protože silnici přetínají čtyři koleje, a tak červená světla před sklopením závor blikají dlouho, aby auta stihla opustit kolejiště. Dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor však svádí k porušování předpisů.

Firma chtěla semafory k přejezdu nainstalovat v pondělí, kdy uběhly přesně čtyři roky od srážky pendolina s polským kamionem, při které zemřeli tři lidé a dalších osmnáct se zranilo. Řidič od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení. O několik měsíců později tam uvázl další kamion, portugalský řidič ale nakonec včas kolejiště opustil. 

Nejtragičtější železniční nehoda se stala ve Studénce v roce 2008, kdy mezinárodní rychlík narazil do zříceného mostu. Osm lidí nepřežilo, desítky dalších utrpěly zranění. Novojičínský okresní soud se případem bude znovu zabývat příští měsíc.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 6 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 7 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 20 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...