Oprava havířovského nádraží začala. Unikátní bruselský rukopis mají práce zachovat

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila rozsáhlou opravu výpravní budovy železniční stanice v Havířově na Karvinsku. Práce na budově, která byla postavena v takzvaném bruselském stylu, přijdou na 137 milionů korun a potrvají dva roky.  Úpravy mají osobitý vzhled budovy zachovat, změní se ale dispozice.

„Začíná přeměna zastaralé a z provozního hlediska nevyhovující budovy na objekt odpovídající požadavkům a standardům 21. století,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Na stavbě se budou podílet dvě společnosti, OHL ŽS a Tomi Remont.

Budova, o které odborníci mluví jako o unikátu, už dnes není v nejlepším stavu. Potřebuje modernější odbavovací halu, ale také zázemí pro zaměstnance. Reprezentativně už nevypadají ani sociální zařízení nebo restaurace. 

Objekt dostane novou fasádu včetně oken a dveří, vzniknou nová sociální zařízení, bezbariérové výtahy, nový informační orientační systém a vodicí prvky pro nevidomé. Kromě toho však nádraží potřebuje i méně viditelný zásah. Opravit se musí přípojky inženýrských sítí, ústřední vytápění i elektrické rozvody.

Budově se vrátí lesk, zevnitř i zvenku

Rekonstrukce výpravní budovy má probíhat ve dvou etapách, nejdříve dělníci opraví stávající administrativní část a přilehlé zpevněné plochy včetně venkovního schodiště. „Cílem prací je vybudování nové odbavovací haly pro cestující a nového zázemí pro dopravce,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Druhá etapa bude obnášet opravu nynější odbavovací haly a restaurace včetně typické prosklené stěny a střechy. Do nové odbavovací haly se přestěhují pokladny, stávající místo pokladních přepážek se promění v toalety pro cestující. 

Do přednádraží bude investovat město

Samotnou železniční stanici chce SŽDC modernizovat až v letech 2021 a 2022. Na probíhající opravu výpravní budovy naváže projekt města Havířova, které upraví přednádražní prostor, práce by měly začít ještě letos. 

Podle primátora Josefa Bělici (ANO) vznikne před budovou nový dopravní terminál nebo nové parkoviště za zhruba 150 milionů korun. „Jedná se o výjimečný projekt, který navždy změní vstupní bránu do našeho krásného města. Jsem šťastný, že to, co třicet let nešlo, se podařilo prosadit,“ řekl Bělica.

Nádraží je zachráněno, památkou ale není

Cenné nádraží se mělo původně bourat, o čemž před léty rozhodli havířovští zastupitelé, proti tomu se ale postavila veřejnost i odborníci z České komory architektů. Požadovali, aby budova dostala památkovou ochranu. Ministerstvo kultury ale tomuto požadavku nevyhovělo.