Za pád Trojské lávky policie obvinila autora stavby a exšéfa správy mostů

Policie kvůli předloňskému pádu pražské Trojské lávky obvinila dva muže z obecného ohrožení z nedbalosti. České televizi to potvrdil mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala. Za to jim hrozí až osm let vězení nebo peněžitý trest. Podle serveru Seznam Zprávy jde o autora lávky a bývalého vedoucího oddělení mostů Technické správy komunikací.

„Bylo zahájeno trestní stíhání dvou osob v souvislosti s pádem Trojské lávky. Osobám je kladeno za vinu spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. V případě, že by osobám byla prokázána vina, hrozí jim trest odnětí svobody v rozsahu dvou až osmi let nebo peněžitý trest,“ řekl ČT mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala.

Podle webu Seznam Zprávy je obviněn autor lávky Jiří Stráský a bývalý vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací Antonín Semecký. Stráský serveru Lidovky.cz své obvinění potvrdil a řekl, že jeho advokát proti usnesení podal stížnost. „Bez konzultace s ním se nebudu k případu vyjadřovat,“ napsal Stráský.

Stráský chystá další lávky

Jiří Stráský v současnosti projektuje novou lávku přes Labe v Nymburce. Původní lávka, kterou taktéž navrhoval, musela být loni v létě kvůli jejímu špatnému stavu zdemolována. Vedení Nymburka po obvinění Stráského žádné kroky činit nebude.

„Já ctím presumpci neviny. Převzal jsem projekt, který byl už rozpracovaný, pan Stráský vyhrál, já jsem ta práva ctil a nehodlám v tom dělat nic nového, protože by se začalo s budováním nové lávky o několik měsíců později,“ řekl nymburský starosta Tomáš Mach (Nymburk s klidem). Smlouvu na novou lávku uzavřelo se Stráským bývalé vedení města. Stráského kancelář vyhrála také architektonickou soutěž na novou lávku přes Berounku v Hlásné Třebani na Berounsku.

Radní chtějí prověřit, zda neselhali manažeři či úředníci

Pražská radní Hana Marvanová (za STAN) řekla, že pádem se budou příští týden zabývat radní. Budou chtít, aby magistrát a TSK prověřily, zda neselhali manažeři či úředníci. Podle Marvanové se přes dvacet let vědělo, že je lávka v havarijním stavu.

„Jedná se mi o prověření pracovněprávní a manažerské roviny. Pokud někdo tyto informace měl, jeho povinností bylo konat a zabránit pádu. Budu chtít, aby se věcí zabývalo také představenstvo a dozorčí rada TSK,“ řekla Marvanová. Město bude řešit také výši vzniklé škody, Praha je totiž účastníkem řízení v pozici poškozeného.

Lávku nahrazuje přívoz. Ale jen občas

Visutá lávka přes Vltavu, která sloužila pěším a cyklistům, byla celkem 256 metrů dlouhá a 3,8 metru široká. Spojovala pražskou čtvrť Troja s Císařským ostrovem od července 1984. Na jejím místě stál od roku 1976 provizorní pontonový most, který ovšem v létě 1981 strhla povodeň.

Lávka se náhle zřítila 2. prosince 2017. Zraněni byli čtyři lidé, z toho dva vážně. Město loni každému ze zraněných dalo 50 tisíc korun. Další odškodnění vyplatila dvěma ze zraněných pojišťovna, vedení Prahy s ní uzavřelo dohodu, podle které dostali peníze ještě před skončením policejního vyšetřování. Výši odškodnění pojišťovna nesdělila. Podle Marvanové se výše zmíněnými obviněními na postupu odškodnění nic nemění. 

Zřícenou lávku vytáhli dělníci z Vltavy ještě v prosinci 2017. Koncem téhož roku pak začal lidi přes řeku převážet přívoz. V létě se na něj však čekalo i desítky minut, dopravce proto musel pořídit větší loď s kapacitou sto cestujících. Přívoz je ale často mimo provoz, například při silnějším větru nebo vyššímu stavu vody. A to i v době, kdy ostatní pražské přívozy fungují. Nyní opět stojí už dva týdny, od 6. března. Limit pro provoz přívozu je totiž pouze 170 m³ za sekundu, průtok je ale nyní dvojnásobný.

Praha proto připravuje novou provizorní lávku, stavět by se podle magistrátu mohla začít ještě letos a hotová by mohla být v únoru příštího roku. Spojí přes řeku ulici Pod Havránkou v Troji s Císařským ostrovem. Určena bude opět pro chodce a cyklisty, ale po lávce budou moci projet i vozy záchranářů. Levý břeh s Trojou by měly časem propojit ještě další dvě lávky. 

Po pádu Trojské lávky začaly v celém Česku důkladné kontroly všech přemostění. Ukázalo se, že ve špatném stavu je mnoho z nich. Několik mostů a lávek se poté uzavřelo nebo už dokonce zbouralo, mnohé další čeká oprava.

  • Libeňský most: Kvůli havarijnímu stavu byl v lednu 2018 uzavřen pro auta i tramvaje. Znovu se otevřel po šesti týdnech, když stavbaři most podepřeli. Na mostě stále platí výrazně omezená rychlost a zákaz potkávání tramvají, nesmějí na něj vozy těžší než šest tun. Předchozí vedení města chtělo unikátní kubistický most zbourat, nové vedení ho chce opravit.
  • Hlávkův most a Vltavská: Konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede magistrála a tramvajová trať, je výrazně narušená. Do mostu zatéká a odpadávají z něj kusy betonu. Most u stanice metra Vltavská, který na Hlávkův most navazuje, byl uzavřen v říjnu 2018 a poté provizorně podepřen. Auta na něj ve směru z centra zatím nesmějí, zprovozněn bude jen omezeně. Podle TSK je most neopravitelný a časem ho čeká demolice.
  • Most Legií: Je ve špatném stavu, Technická správa komunikací rok trvajícím průzkumem zjišťuje přesný stav. Zahájení rekonstrukce odhaduje nejdříve na rok 2022.
  • Palackého most, Barrandovský most, Lanový most na Jižní spojce a další: Mosty jsou ve špatném stavu, připravuje se jejich diagnostika a v plánu je rozsáhlá rekonstrukce.
  • Železniční most pod Vyšehradem: Dvě lávky na mostě byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny loni v prosinci. Město jednu z nich v nechalo roce 2018 za 10 milionů korun opravit. Správa železnic, které památkově chráněný most patří, přitom zvažuje demolici – že je most neopravitelný uvádějí i dvě studie.
  • Lávka v Nových Butovicích: Most pro pěší byl v havarijním stavu, ve spodní části byly zrezivělé a uvolněné plechy a do konstrukce zatékalo. Lávka už byla zbourána a na jejím místě vyrostla nová.
  • Radotínská lávka přes Berounku: Ve špatném stavu je po dvou silných povodních, v roce 2014 musela být kvůli kritickému stavu ve dvou místech podepřena. Po mimořádné kontrole po pádu lávky v Troji byla dále zpevněna a zajištěna, aby v případě přetržení lan nespadla. Na lávku nesmí větší skupiny lidí, motocykly ani jedoucí cyklisté. Na lávku se nesmí ani při silnějším větru. Připravuje se stavba nové lávky.