Za pád Trojské lávky policie obvinila autora stavby a exšéfa správy mostů

Policie kvůli předloňskému pádu pražské Trojské lávky obvinila dva muže z obecného ohrožení z nedbalosti. České televizi to potvrdil mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala. Za to jim hrozí až osm let vězení nebo peněžitý trest. Podle serveru Seznam Zprávy jde o autora lávky a bývalého vedoucího oddělení mostů Technické správy komunikací.

Zřícení Trojské lávky
Zdroj: HZS Praha

„Bylo zahájeno trestní stíhání dvou osob v souvislosti s pádem Trojské lávky. Osobám je kladeno za vinu spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. V případě, že by osobám byla prokázána vina, hrozí jim trest odnětí svobody v rozsahu dvou až osmi let nebo peněžitý trest,“ řekl ČT mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala.

Podle webu Seznam Zprávy je obviněn autor lávky Jiří Stráský a bývalý vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací Antonín Semecký. Stráský serveru Lidovky.cz své obvinění potvrdil a řekl, že jeho advokát proti usnesení podal stížnost. „Bez konzultace s ním se nebudu k případu vyjadřovat,“ napsal Stráský.

Stráský chystá další lávky 

Jiří Stráský v současnosti projektuje novou lávku přes Labe v Nymburce. Původní lávka, kterou taktéž navrhoval, musela být loni v létě kvůli jejímu špatnému stavu zdemolována. Vedení Nymburka po obvinění Stráského žádné kroky činit nebude.

„Já ctím presumpci neviny. Převzal jsem projekt, který byl už rozpracovaný, pan Stráský vyhrál, já jsem ta práva ctil a nehodlám v tom dělat nic nového, protože by se začalo s budováním nové lávky o několik měsíců později,“ řekl nymburský starosta Tomáš Mach (Nymburk s klidem). Smlouvu na novou lávku uzavřelo se Stráským bývalé vedení města. Stráského kancelář vyhrála také architektonickou soutěž na novou lávku přes Berounku v Hlásné Třebani na Berounsku.

Radní chtějí prověřit, zda neselhali manažeři či úředníci

Pražská radní Hana Marvanová (za STAN) řekla, že pádem se budou příští týden zabývat radní. Budou chtít, aby magistrát a TSK prověřily, zda neselhali manažeři či úředníci. Podle Marvanové se přes dvacet let vědělo, že je lávka v havarijním stavu.

„Jedná se mi o prověření pracovněprávní a manažerské roviny. Pokud někdo tyto informace měl, jeho povinností bylo konat a zabránit pádu. Budu chtít, aby se věcí zabývalo také představenstvo a dozorčí rada TSK,“ řekla Marvanová. Město bude řešit také výši vzniklé škody, Praha je totiž účastníkem řízení v pozici poškozeného.

Lávku nahrazuje přívoz. Ale jen občas

Visutá lávka přes Vltavu, která sloužila pěším a cyklistům, byla celkem 256 metrů dlouhá a 3,8 metru široká. Spojovala pražskou čtvrť Troja s Císařským ostrovem od července 1984. Na jejím místě stál od roku 1976 provizorní pontonový most, který ovšem v létě 1981 strhla povodeň.

Lávka se náhle zřítila 2. prosince 2017. Zraněni byli čtyři lidé, z toho dva vážně. Město loni každému ze zraněných dalo 50 tisíc korun. Další odškodnění vyplatila dvěma ze zraněných pojišťovna, vedení Prahy s ní uzavřelo dohodu, podle které dostali peníze ještě před skončením policejního vyšetřování. Výši odškodnění pojišťovna nesdělila. Podle Marvanové se výše zmíněnými obviněními na postupu odškodnění nic nemění. 

Zřícenou lávku vytáhli dělníci z Vltavy ještě v prosinci 2017. Koncem téhož roku pak začal lidi přes řeku převážet přívoz. V létě se na něj však čekalo i desítky minut, dopravce proto musel pořídit větší loď s kapacitou sto cestujících. Přívoz je ale často mimo provoz, například při silnějším větru nebo vyššímu stavu vody. A to i v době, kdy ostatní pražské přívozy fungují. Nyní opět stojí už dva týdny, od 6. března. Limit pro provoz přívozu je totiž pouze 170 m³ za sekundu, průtok je ale nyní dvojnásobný.

Praha proto připravuje novou provizorní lávku, stavět by se podle magistrátu mohla začít ještě letos a hotová by mohla být v únoru příštího roku. Spojí přes řeku ulici Pod Havránkou v Troji s Císařským ostrovem. Určena bude opět pro chodce a cyklisty, ale po lávce budou moci projet i vozy záchranářů. Levý břeh s Trojou by měly časem propojit ještě další dvě lávky. 

Po pádu Trojské lávky začaly v celém Česku důkladné kontroly všech přemostění. Ukázalo se, že ve špatném stavu je mnoho z nich. Několik mostů a lávek se poté uzavřelo nebo už dokonce zbouralo, mnohé další čeká oprava.