Kauza Propag-Storm znovu u soudu: Zločinecká skupina údajně „vyprané“ miliony předávala v igelitkách

Krajský soud v Ostravě zahájil další dějství v případu údajného praní peněz kolem agentury Propag-Storm. Obžalovaní měli přes řetězec firem uměle navyšovat ceny za sportovní reklamy a tím si snižovat základ daně. Podle státního zástupce jde o 1,7 miliardy korun. V kauze je celkem 23 obžalovaných, kteří měli fungovat jako zločinecká skupina. Hrozí jim tresty od pěti do deseti let, některým až 13 let vězení. Případ souvisí s kauzou ostravského lobbisty Martina Dědice, který ale mezi obžalovanými není.

„Hlavou skupiny, která podle žalobce uměle navyšovala cenu práv na reklamu, měli být podnikatelé dobře známí ve sportovním světě. Jeden z nich má být bývalý obchodní ředitel hokejové Sparty Vlastimil Přeček, který pracoval i pro fotbalovou Slavii a druhý pak reprezentantem ve volejbalu,“ uvedl redaktor České televize Jiří Loučka s tím, že ústředním článkem řetězce měla být již zmíněná agentura Propag-Storm.

Reklamu údajně předraženou v průměru o devítinásobek běžné ceny nakupovaly firmy u již zmíněné agentury Propag-Storm. Ta měla peníze přeposílat přes takzvané bílé koně. Osmdesát procent vybrané částky dostali klienti agentury zpět v igelitkách, zbytek si měli rozdělit členové skupiny.

Spolumajitelky agentury Hana Kačenová a Lenka Oborná letos v březnu u soudu popisovaly, jak vypadalo předražování reklam. Obě ženy žíjí už dva roky pod policejní ochranou na utajeném místě v Česku, výslech proto probíhal přes videokonferenci.

„Mezi souzenými figuruje i bývalý spoluzakladatel skupiny PPF. Nedávno ho soud po téměř třech letech propustil z vazby,“ dodal Jiří Loučka.

Podle obžaloby se dopouštěli daňové trestné činnosti. Reklamy byly v průměru až devětkrát předražené. Výnosy se pak vybíraly v hotovosti a část peněz pak putovala zpětně k zadavatelům reklamy.
Vít Koupil
státní zástupce

Reklamu uměli předražit i 30x

Podle obžaloby obvinění v letech 2009 až 2014 obchodními transakcemi přes větší množství společností navyšovali cenu poskytovaných reklamních služeb a tím si uměle snižovali základ pro výpočet daně z přidané hodnoty a daně z příjmu. Státní zástupce Vít Koupil již dříve řekl, že tak vznikla skupina firem, které reálně poskytovaly reklamní práva.

„Někdy to byl až třicetinásobek ceny. Tyto firmy neměly poskytnout jakoukoliv přidanou hodnotu, neměly zaměstnance a fakticky jejich jedinou činností bylo buď přeposlat peníze na jiný nekontaktní článek, kdy došlo k výběru hotovosti, nebo vybírali hotovost, kterou pak předávaly následně způsobem, který ne vždy se úplně podařilo zadokumentovat,“ dodal Koupil.  

Události: Soud v Ostravě otevřel kauzu údajného praní špinavých peněz za 1,7 miliardy (zdroj: ČT24)

Podle mluvčího soudu Jiřího Barče přesahuje spis 37 000 listů a samotná obžaloba má 250 stran. Soudce Ondřej Běčák by chtěl hlavní důkazy v rozshlé kauze probrat do konce roku.

Načítání...