Brněnský primátor Vokřál bude jednat s ministrem Ťokem o nádraží. Chce ho přesvědčit o podzemní dráze

Primátor Brna Petr Vokřál (ANO) bude znovu jednat s ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO) o přestavbě železničního uzlu. Chce ho upozornit na rizika vládou projednané varianty nového nádraží. Ta nepočítá se souběžnou výstavbou tunelu pro podzemní železnici, tedy takzvaného diametru. Mimo jiné by kvůli vládou schválené trase musela jít k zemi jedna z památkově chráněných budov – Masná burza.

Video Události v regionech (Brno)
video

Primátor Vokřál bude jednat s ministrem Ťokem o nádraží v Brně

Zdroj: ČT24

Vláda minulý týden vzala na vědomí variantu odsunu hlavního vlakového nádraží u řeky, ve které ale stavba podzemní dráhy, takzvaného diametru, zatím není. Na případné vybudování podzemní dráhy by měla v budoucnu teprve vzniknout studie. Petr Vokřál řekl, že chce ministra dopravy přesvědčit, aby názor změnil. Chce také apelovat na to, aby stát respektoval dřívější stanovisko města. „Já si myslím, že tady je prostor pro jednání o tom přesvědčit ty příslušné složky ministerstva dopravy, v čem jsou výhody a nevýhody,“ řekl Petr Vokřál.

Stavbu by mohli zabrzdit památkáři 

Primátor Brna bude argumentovat tím, že trať ve variantě vybrané ministerstvem má vést památkově chráněným areálem Masné burzy. „Je to poněkud rizikové při znalosti průběhu řízení. Mohlo by to výrazně prodloužit realizaci,“ řekl Petr Vokřál. Podle něj by se tak v konečném důsledku městem preferovaná varianta s diametrem – podzemní dráhou mohla ukázat i jako levnější. „Pokud by se totiž trať nepodařila vést přes Masnou burzu, tak jsou to potom komplikace, kudy a jak ji vést,“ dodal.

Současné nádraží v Brně kapacitně nestačí. Politici a odborníci zvažovali, zda nové nádraží vznikne v centru pod Petrovem nedaleko současného, nebo se o necelý kilometr odsune k řece. Brno i kraj se rozhodly pro odsun, město ho ale podmínilo právě i stavbou diametru. „Ten kolejový diametr je především výhodou pro lidi z regionu, pro to, aby se rozvezli po celém městě,“ řekl náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL). Centrální komise ministerstva dopravy doporučila také odsun, avšak bez podmínky současné stavby podzemní dráhy.

Kdo stáhl podmínku na podzemní dráhu?

S ministrem Ťokem chce jednat i primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno), který požadoval nádraží v centru pod Petrovem, ale nakonec podpořil i odsun s podmínkou diametru. Podle něj totiž Dan Ťok prohlásil v médiích, že Brno požadavek na podzemní dráhu stáhlo. „Požádám ministra dopravy o schůzku a budu chtít, aby vysvětlil, kdo za město Brno stáhl tuto podmínku,“ řekl Matěj Hollan. V centrální komisi ministerstva dopravy byl totiž jen primátor Petr Vokřál.

Podle Matěje Hollana je varianta vybraná ministerstvem problematická pro budoucí zapojení diametru, navíc by podle něj mohla stavbu prodražit. „Hrozí také, že se na stavbu podzemní dráhy bude desítky let čekat a doprava v Brně bez diametru zkolabuje,“ dodal Matěj Hollan. Minulý týden navrhoval, ať brněnští radní vyzvou vládu, aby postup ministerstva dopravy odmítla a zvolila variantu odsunu nádraží i s podmínkou vybudování diametru.

Výsledky všech jednání a schůzek potom v září proberou i zastupitelé města. „Budeme na zářijovém zastupitelstvu požadovat nějakou formu oficiálního požadavku směrem k vládě, aby ten diametr byl zařazený do té realizace,“ řekl radní města Brna Tomáš Koláčný (Piráti). V září už bude hotová také podrobná analýza financování, kterou má na pokyn premiéra Andreje Babiše vypracovat ministr dopravy Dan Ťok. Stavět by se mohlo začít v horizontu dvou až pěti let.