Brněnský primátor Vokřál bude jednat s ministrem Ťokem o nádraží. Chce ho přesvědčit o podzemní dráze

2 minuty
Primátor Vokřál bude jednat s ministrem Ťokem o nádraží v Brně
Zdroj: ČT24

Primátor Brna Petr Vokřál (ANO) bude znovu jednat s ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO) o přestavbě železničního uzlu. Chce ho upozornit na rizika vládou projednané varianty nového nádraží. Ta nepočítá se souběžnou výstavbou tunelu pro podzemní železnici, tedy takzvaného diametru. Mimo jiné by kvůli vládou schválené trase musela jít k zemi jedna z památkově chráněných budov – Masná burza.

Vláda minulý týden vzala na vědomí variantu odsunu hlavního vlakového nádraží u řeky, ve které ale stavba podzemní dráhy, takzvaného diametru, zatím není. Na případné vybudování podzemní dráhy by měla v budoucnu teprve vzniknout studie. Petr Vokřál řekl, že chce ministra dopravy přesvědčit, aby názor změnil. Chce také apelovat na to, aby stát respektoval dřívější stanovisko města. „Já si myslím, že tady je prostor pro jednání o tom přesvědčit ty příslušné složky ministerstva dopravy, v čem jsou výhody a nevýhody,“ řekl Petr Vokřál.

Stavbu by mohli zabrzdit památkáři

Primátor Brna bude argumentovat tím, že trať ve variantě vybrané ministerstvem má vést památkově chráněným areálem Masné burzy. „Je to poněkud rizikové při znalosti průběhu řízení. Mohlo by to výrazně prodloužit realizaci,“ řekl Petr Vokřál. Podle něj by se tak v konečném důsledku městem preferovaná varianta s diametrem – podzemní dráhou mohla ukázat i jako levnější. „Pokud by se totiž trať nepodařila vést přes Masnou burzu, tak jsou to potom komplikace, kudy a jak ji vést,“ dodal.

Současné nádraží v Brně kapacitně nestačí. Politici a odborníci zvažovali, zda nové nádraží vznikne v centru pod Petrovem nedaleko současného, nebo se o necelý kilometr odsune k řece. Brno i kraj se rozhodly pro odsun, město ho ale podmínilo právě i stavbou diametru. „Ten kolejový diametr je především výhodou pro lidi z regionu, pro to, aby se rozvezli po celém městě,“ řekl náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL). Centrální komise ministerstva dopravy doporučila také odsun, avšak bez podmínky současné stavby podzemní dráhy.

Kdo stáhl podmínku na podzemní dráhu?

S ministrem Ťokem chce jednat i primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno), který požadoval nádraží v centru pod Petrovem, ale nakonec podpořil i odsun s podmínkou diametru. Podle něj totiž Dan Ťok prohlásil v médiích, že Brno požadavek na podzemní dráhu stáhlo. „Požádám ministra dopravy o schůzku a budu chtít, aby vysvětlil, kdo za město Brno stáhl tuto podmínku,“ řekl Matěj Hollan. V centrální komisi ministerstva dopravy byl totiž jen primátor Petr Vokřál.

Podle Matěje Hollana je varianta vybraná ministerstvem problematická pro budoucí zapojení diametru, navíc by podle něj mohla stavbu prodražit. „Hrozí také, že se na stavbu podzemní dráhy bude desítky let čekat a doprava v Brně bez diametru zkolabuje,“ dodal Matěj Hollan. Minulý týden navrhoval, ať brněnští radní vyzvou vládu, aby postup ministerstva dopravy odmítla a zvolila variantu odsunu nádraží i s podmínkou vybudování diametru.

Výsledky všech jednání a schůzek potom v září proberou i zastupitelé města. „Budeme na zářijovém zastupitelstvu požadovat nějakou formu oficiálního požadavku směrem k vládě, aby ten diametr byl zařazený do té realizace,“ řekl radní města Brna Tomáš Koláčný (Piráti). V září už bude hotová také podrobná analýza financování, kterou má na pokyn premiéra Andreje Babiše vypracovat ministr dopravy Dan Ťok. Stavět by se mohlo začít v horizontu dvou až pěti let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 8 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 8 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 17 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025
Načítání...