Za týden nevyjelo na Kladensku přes 500 autobusů, dopravce se vzdal dvou linek

Doprava na Kladensku dál v potížích (zdroj: ČT24)

Autobusy na Kladensku v první školní den jezdily ráno bez větších potíží, odpoledne se však znovu opakoval problém posledních dnů - lidé čekali na zastávkách marně. Důvodem je hlavně nedostatek řidičů u největšího dopravce v regionu. Podle organizátora dopravy o víkendu nevyjelo 115 spojů, za celý uplynulý týden jich chybělo přes 500. Firmě hrozí sankce, vzdát se také musela dvou linek.

Kvůli situaci se na středočeském hejtmanství v pondělí sešli zástupci kraje, dopravců a organizátorů dopravy. Jedním z výsledků jednání je, že největší dopravce v oblasti, ČSAD MHD Kladno, se vzdá dvou linek, jde zhruba o 80 spojů, uvedl mluvčí kraje Pavel Lochař.

Změna se bude týkat linek 323 z Prahy do Kolče u Kladna a 620 mezi Kladnem a Kralupy nad Vltavou. Současná společnost bude obě linky provozovat jen do středy, do té doby musí kraj rychle vybrat nové dopravce.

Kraj společně s organizátory už před pondělním výjezdem vyhlásil krizový plán, protože očekával, že firma nebude schopna vypravovat všechny objednané spoje ani v dalších dnech. „Ze selhání ČSAD MHD Kladno vyvodím důsledky, včetně uplatnění smluvních sankcí a odebrání linek,“ řekla hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).

Dopravce ČSAD MHD Kladno hrubě porušil veřejnoprávní smlouvu o dopravní obslužnosti se Středočeským krajem hned v několika bodech: nevypravil autobusy na objednané linky, nedodržel četnost spojů a ignoroval domluvené jízdní řády. Takové chování je nepřípustné.
Jaroslava Pokorná Jermanová

Přestože v pátek 1. září byl dopravce znovu vyzván k řešení situace, problémy na jeho linkách stále přetrvávají a situace se nelepší, uvedl v pondělí Ropid, který má organizaci dopravy na starosti. Výpadky se týkají nejen nově integrovaných linek, ale i těch stávajících, které jezdí řadu let.

„Ani během uplynulého víkendu se bohužel nepodařilo zajistit všechny plánované spoje na Kladensku. Díky aktivnímu přístupu našeho koordinačního dispečinku jsme aspoň eliminovali případy, kdy by některé obce nebyly obslouženy vůbec. Dále se ve spolupráci s dopravcem snažíme přesunutím některých dostupných autobusů mezi linkami minimalizovat dopady na cestující,“ uvedl ředitel Ropidu Petr Tomčík.

Počet výpadků navíc nemusí být úplný. Třetina autobusů na Kladensku totiž stále nemá sledovací zařízení GPS, které umožňuje organizátorovi dopravy sledovat, kde se vozy nachází a zda vůbec vyjely. Kraj také na svém webu uvedl, že nefungovala ani informační linka dopravce. 

Problémem je hlavně nedostatek řidičů

Problémy v autobusové dopravě na Kladensku existovaly i v minulosti, po nedávném zapojení do Pražské integrované dopravy a vzniku nových i rozšíření stávajících linek ale ještě zesílily.

Podle ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy byl objem požadované dopravy podhodnocený a firma proto nemá dostatek personálu. A to ani přesto, že v uplynulých dnech nabrala nové řidiče a několik jich přijelo na výpomoc z Moravy.

„Dispečeři pracovali jednotlivě s každým řidičem, sestavovali mu směnu tak, abychom první den školy vyjeli, je to ale situace dlouhodobě neúnosná. Jednáme s krajským úřadem o tom, že některé licence vrátíme, abychom se dostali na úroveň, kterou jsme schopni zajišťovat,“ připustil Landa.