Vysvobozen: Drahého robota vytáhl ze spárů Hranické propasti policejní stroj. Po devíti měsících

Robot, který se zasloužil o zaznamenání světového rekordu při měření hloubky Hranické propasti, byl od loňského září uvězněn v jejích útrobách. V pondělí večer ho z hloubky 197 metrů vytáhl policejní stroj o 137 metrů výše. V úterý dopoledne ho pak potápěči dostali nad hladinu.

„Už podle pondělního videa vypadal robot nepoškozený,“ uvedl speleolog Martin Prachař, podle něhož komplikovala vytažení robota velmi nízká viditelnost. „Po zapnutí motorů klesá k nule,“ podotkl.

„V jednu chvíli to dokonce vypadalo, že tam roboti zůstanou oba dva,“ poznamenal. Potápěči se na použití nového robota domluvili s policejním odborem speciálních potápěčských činností a výcviku, řekl předseda České speleologické společnosti z Hranického krasu Michal Guba.

Dálkově řízený robot zůstal v propasti od loňského výzkumu česko-polské expedice, která s jeho pomocí spustila sondu až do hloubky 404 metrů.

Pomohl až robot s rukou

Policisté využili při záchranné akci podvodního robota s rukou, která stroj speleologů zachytila a vynesla. Policejní speciál má technickou hloubku ponoru až 600 metrů a vysvobodil robota speleologů v hodnotě tří milionů korun z míst, kde jsou v propasti napadané klády. Robotovi, jehož tvůrcem je Polák Bartlomiej Grynda, se tam zamotalo komunikační lano. 

Speleologové doufají, že zařízení dlouhý pobyt v tamních vodách příliš neublížil. „Je tam tři čtvrtě roku, je vyroben z hliníkových komponentů, které se mohou rozkládat. Věřím však tomu, že bude i nadále fungovat,“ doplnil Guba.

Jeskyňáři chtěli robota vytáhnout bez toho, že by museli stříhat jeho optický kabel, po němž vysílal data. „Pokud bychom ho ustřihli, jedna část robota by se zatopila vodou,“ dodal speleolog Prachař.

Poslechněte si, co o náročné operaci předcházející vytažení robota řekl speleolog Martin Prachař:

Tvůrce robota, který byl využit během projektu The National Geographic, již vyvíjí jeho následovníka. „Celý výzkum už je nyní jenom o technice, tyto hloubky pod 400 metrů a v jeskynním prostoru jsou pro člověka velice náročné, nastat mohou i krizové situace,“ dodal Guba.

Česko-polská expedice zapsala Hranickou propast na seznam jako nejhlubší zatopenou jeskyni na světě loni 27. září. Sonda s pomocí robota přitom nedosáhla dna, zastavil ji konec vodicího kabelu. Dosavadní rekord držela italská propast Pozzo del Merro s naměřenou hloubkou 392 metrů. V průzkumu propasti, kterou odborníci systematicky zkoumají od 60. let minulého století, hodlají hraničtí speleologové pokračovat. Navázat na ně chtějí už v září, kdy by chtěli překonat metu 500 metrů.

Dno možná až v hloubce tisíc metrů

Podle geologů má propast dno možná až v hloubce 700 až 1000 metrů. Usuzují tak podle chemického složení a teploty vody, která se od hladiny po hloubku asi padesáti metrů pohybuje v rozmezí 16 až 19 stupňů. Viditelnost vody je velmi proměnlivá, někdy je vidět jen na jeden metr, jindy až padesát.

Voda je minerální, obsahuje oxid uhličitý. Hranický kras je unikátní v tom, že na rozdíl od většiny krasových útvarů nevznikl leptáním vod prosakujících z povrchu, ale výrony termálních pramenů z hlubin.

V Hranicích nyní rozvíjejí plány, jak nejhlubší zatopenou propast na světě turisticky využít. Uvažují zde například o skleněné lávce přes propast, nových vyhlídkových trasách nebo informačním centru.

3 minuty
Hranická propast by se mohla dočkat zvelebení svého okolí
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
Právě teď

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 41 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 52 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...