Dialogy v čase ukazují, jak může architektura propojit historii se současností

Více než pět desítek rekonstrukcí, novostaveb, ale i intervencí do veřejného prostoru, ve kterých se potkává historie se současností, představují Dialogy v čase. Výstava v pražské Galerii Jaroslava Fragnera se zaměřuje na současnou architekturu na území České republiky v historickém kontextu. Částečně je rovněž poctou architektu Ricardu Bofillovi, jehož práce ovlivnily současný ráz pražské čtvrti Karlín.

Příkladem vkusného propojení starého a nového je na výstavě třeba oceňovaná rekonstrukce hradního komplexu Helfštýn, v níž se propojila středověká stavba s prvky moderní architektury. Kurátoři vyzdvihují i přístavbu depozitáře Severočeské vědecké knihovny v Ústí nad Labem nebo novou budovu Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy, která vznikla přestavbou menzy.

Nové využití industriálních objektů prezentují například konverze areálu bývalé keramičky Kocanda v Kravsku nebo Silo Tower v Olomouci, kde architekti na původní silo z roku 1936 přistavěli pětipatrovou nástavbu s kancelářemi. Novostavby citlivě vsazené do krajiny či městského prostředí na výstavě zastupují například nový parkovací dům v Dolních Břežanech, výstupní stanice lanové dráhy na Pustevnách, Archeopark Pavlov nebo nové sídlo firmy Lasvit v Novém Boru.

Jiný pohled z Katalánska

Letos zesnulý katalánský architekt a urbanista Ricardo Bofill se v Česku podílel například na architektonickém řešení pražského Fora Karlín a konverze dalšího karlínského průmyslového areálu Corso Karlín. V roce 2016 byla podle jeho projektu dokončena rekonstrukce obytného souboru Obecní dvůr na pražském Starém Městě.

„Ricardo Bofill sem přišel s jiným pohledem, pohledem Katalánce, Evropana. Myslím, že jeho stavby, většinou administrativní, jsou i poctou historii, a to je velmi důležité,“ dodává ředitel Fragnerovy galerie Dan Merta.

Architekti versus památkáři

Téma současné architektury v historickém prostředí se často prezentuje jako konflikt architektů s památkáři.

„Toto zjednodušení je bohužel velmi zavádějící a v jistém smyslu brání oběma stranám v navázání smysluplného dialogu. Potenciální konflikt totiž nevzniká mezi novým a starým, ale mezi kvalitním a nekvalitním. Architektura je nekonečným příběhem, který nelze přerušit, nebo dokonce uzavřít. Stejně jako je nesmyslné novou architekturu do historického města nevpouštět, nelze ani architekty zbavit odpovědnosti vůči němu,“ míní Merta.

Výstava Dialogy v čase je poslední z těch, které za více než dvacet let v prostorách Fragnerovy galerie připravil spolek Architectura. Prostory galerie na Betlémském náměstí patří Českému vysokému učení technickému, který spolku neprodloužil smlouvu. Zda budou výstavy pokračovat v jiném prostoru, není podle Merty zatím jasné. Zatím spolek mimo jiné připravuje projekt MUSA, tedy Muzeum architektury, na bývalém Nákladovém nádraží Žižkov.

7 minut
Rozhovor s Danem Mertou o Dilaozích času
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Veřejný prostor ve městech ožívá, podle architektů by mohl i více

Část architektů a aktivisté vybízejí k tomu, aby města podporovala projekty, které dokáží přivést život do veřejného prostoru. Často jsou to přitom zdánlivé drobnosti – místo k sezení, možnost občerstvení nebo prvky, které zabaví děti i dospělé. Z malého parku v pražských Holešovicích například „živé místo“ udělaly občerstvení, toalety, tekoucí voda, mlžítko nebo barevné umělecké dílo.
27. 4. 2025

Zůstáváme při zemi, říká o seriálu Andor hlavní tvůrce Gilroy

Sci-fi fenomén Star Wars už dávno přesáhl filmová plátna. Čítá i seriály jako Mandalorian, Akolytka a Bludná banda. Ze světa kosmických lodí a světelných mečů nyní přichází pokračování seriálu Andor. Jeho příběh předchází původní filmové trilogii. Šlo nám o pravdivost, podotkl hlavní tvůrce Tony Gilroy v rozhovoru, který vedl s redaktorem ČT Filipem Karbanem.
27. 4. 2025

Obrazem: Žen na pět set lidských životů. Tono Stano vystavuje v GHMP

Galerie hlavního města Prahy připravila retrospektivní výstavu jednoho z nejvýraznějších fotografů své generace Tona Stana. Proslul ženskými akty. „Žena je moje věčná múza. Téma na třeba pět set lidských životů,“ říká Stano. Médium fotografie ho prý pořád fascinuje. Výstava v GHMP zastřešuje jeho práce od střední školy po aktuální tvorbu. K vidění jsou téměř do konce srpna.
27. 4. 2025

Kdo film neviděl, ať nehlasuje. Nová pravidla Oscarů překvapila

Hlasující v cenách Oscar musí vidět všechny nominované filmy, než rozhodnou o vítězi. Umělá inteligence nevadí. A kaskadéři a castingoví režiséři se dočkají vlastní sošky. Americká Akademie filmového umění a věd oznámila novinky pro příští ročníky cen. Neobešlo se to bez reakcí.
25. 4. 2025

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Elity převzaly moc v každém režimu a teď i Audioknihu roku

Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, kterým díky jejich šikovnosti zůstal stále ekonomický a politický vliv. Interpretkou roku je Jitka Ježková za načtení románu Dům v Matoušově ulici, nejlepším interpretem se stal Jan Vlasák díky knize Dr. Alz. Ocenění udělila Asociace vydavatelů audioknih v celkem jedenácti kategoriích.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Lékárník z Horažďovic sloužil v Mexiku. Obrazy z jeho sbírek teď vystavují v Londýně

Aktuální výstava v britské Národní galerii propojuje Mexiko s Horažďovicemi. Ze západočeského města totiž pocházel lékárník František Kaska, který v devatenáctém století udělal kariéru v Mexiku, kde se spřátelil s malířem Josém Maríou Velascem. Obrazy výtvarníka, považovaného Mexičany za národní poklad, se z Kaskových sbírek dostaly přes české Národní muzeum až do londýnské výstavní síně.
23. 4. 2025

Naše deska je stejně monstrózní jako Caligula, říkají Deaf Heart

Tuzemská indie rocková skupina Deaf Heart vydala nové album. Nazvala ho Caligula. „V přeneseném smyslu to znamená divokost, hédonismus, ironii, je to brutální věc,“ vysvětlují muzikanti, proč si vypůjčili jméno římského císaře proslulého tyranií. O nové desce s nimi mluvil Petr Adámek. „Je také monstrózní,“ dodávají.
22. 4. 2025
Načítání...