Chcete zachovat hodnotnou budovu? Vyfoťte si ji, radí autorka knihy Zbořeno

Komplex pro plynovod Transgas, hotel, v němž se scházela komunistická smetánka, nebo dům, kde vařila první pražská „čína“, jsou stavby, které už v Praze nestojí. Historička a předsedkyně Klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková i tyto příklady zařadila do knihy s lakonickým názvem Zbořeno. Připomíná architektonicky hodnotné budovy, jež za třicet let od sametové revoluce zmizely z povrchu hlavního města. Zachycuje i spory a snahy o jejich – marnou – záchranu.

Kateřina Bečková do knihy zahrnula zhruba pět desítek už neexistujících pražských staveb. Nejen ty, po nichž nezůstala ani stopa, ale i budovy, které budí zdání, že vydržely, přestože z jejich původní podoby zůstala jen „Potěmkinova vesnice“.

Z „číny“ nic nezbylo, z Myšáka fasáda

Například z domu, kam lidé chodili za první republiky na dort a kávu do cukrárny U Myšáka, zbylo jen průčelí. Ve stylu art deco ho ve dvacátých letech upravil Josef Gočár. Vnitřek stavby po zřícení v roce 2006, zapříčiněném havarijním stavem neudržované budovy, nahradila ale víceméně současnější architektura.

Demolici ve stejné, tedy Vodičkově ulici, neušel ani dům s popisným číslem 19, kam se za socialismu chodilo na pravou „čínu“. První čínská restaurace v hlavním městě měla na menu polévku z vlaštovčích hnízd i černá vejce, zbořením ovšem nevzalo za své jen konkrétní místo vzpomínek pro tehdejší strávníky, ale především údajně cenná fasáda ze sedmdesátých let devatenáctého století.

Za záchranu stojí i „nejošklivější“ stavba

Kniha zmiňuje stavby, do nichž demoliční stroje najely celkem potichu, jako třeba při hledání nových využití pro už nepotřebné tovární areály Waltrovky či Pragy. Uváděny jsou ale i příklady demolic, jimž předcházely veřejné protesty. Část veřejnosti a odborníků se například stavěla proti zboření domu U Turků. Z Václavského náměstí ale před čtyřmi roky zmizel a roh místo něj zastavěly nové kanceláře.

Demonstrace před zbořením nezachránily ani brutalistní Transgas. Komplex budov na Vinohradské třídě vznikal na přelomu šedesátých a sedmdesátých let pro potřeby řídicího centra budovaného mezinárodního plynovodu ze Sovětského svazu do Československa a dále do západní Evropy. Plynovodní potrubí bylo dokonce použito i jako tunelové propojení všech tří budov komplexu.

8 minut
Rozhovor s Kateřinou Bečkovou o zbořených stavbách
Zdroj: ČT24

Transgas považovali někteří za nejošklivější stavbu v Praze, podobnou nálepkou se může „pyšnit“ třeba i futuristický Žižkovský vysílač. Na obou se mimochodem podepsal architekt Václav Aulický. Zastánci chápali Transgas především jako svědka brutalismu. Nedosvědčí ale už nic, za devět měsíců ho dělníci rozebrali.

Chybou podle Kateřiny Bečkové bylo, že se komplex včas nepodařilo prohlásit za kulturní památku. „Dá se říct, že selhala celá struktura státní památkové péče, protože nedokázala ten areál ohodnotit,“ obává se.

Generační neshody

„Odpor proti bourání vzešel především od mladších ročníků, které nejsou ničím spjaty s minulým režimem a už na tu stavbu nekoukají zatíženi ideologií. Ti dokázali ocenit neopakovatelnost architektonické kreace, to, jak byl ten soubor budov navržený, velice originálně, invenčně,“ poznamenává.

Různé hlasy se střetávaly také v případě Hotelu Praha, který sloužil jako špičkové ubytování pro komunistické pohlaváry a zahraniční delegace. Pod lustry od Stanislava Libenského se výhledem na Pražský hrad ovšem už žádný host nepokochá. Hotel byl poslán v roce 2014 k zemi.

Protesty proti bourání hotelu Praha
Zdroj: Paseka

Bečková připouští, že náhled na hodnotu architektury určité stavby se může lišit podle generace. Za generační spor považuje do jisté míry třeba bourání Špačkova doma v Klimentské ulici, proti němuž se, spolu s další, tehdy mladou, generací odborníků a památkářů před téměř třiceti lety stavěla. „Pro starší generaci nebyl dům z roku 1903 vůbec starý. Neshledávali ho nijak super historicky cenným,“ podotýká k domu, jehož zbourání v úvodu knihy označuje za „iniciační zážitek“.

Špačkův dům nechal postavit vrchní pražský poštmistr a někdejší majitel hradu Kokořín Václav Špaček na začátku dvacátého století. Vydržel stát necelých sto let. Na jeho místě najdeme dnes kancelářskou budovu.

Co není chráněno, můžeme bořit

„Byla jsem, a spolu se mnou mnoho lidí mé generace, překvapena, po roce 1989, kdy jsme si mysleli, že už se nebude bezmyšlenkovitě bourat, jako se bouralo v minulém režimu. Najednou jsme zjistili, že se má bourat pěkný zdravý dům a na jeho místě má vzniknout komerční novostavba. Myslím, že ve středu města to byl první takový případ po roce 1989 a vzbudilo to velikou nevoli,“ vysvětluje „iniciační“ význam tohoto bourání Bečková. „A další šok byl, že se proti tomu nedalo vůbec nic dělat,“ dodává.

Nemyslí si zároveň, že by se přístup k památkově nechráněným budovám od devadesátých let nějak významně změnil. I přesto, že se najdou majitelé staveb, kteří si podle ní dovedou vážit architektonické hodnosti, a to i z období minulého režimu. „Obávám se, že princip ,co není chráněno, můžeme zbořit' je stále hrozivější. Investoři vidí příklady demolic jinde, tak už neváhají, vyhlédnou si dům a pak hlava nehlava usilují o jeho demolici,“ míní.

Zachovat staré neznamená odmítat nové

James Woolf z developerské společnosti Flow East argumentoval v roce 2011 proti hlasům, které chtěly zastavit zbourání rohového domu na Václavském náměstí, těmito slovy: „Musíme vyměnit některé nedůležité stavby za nové, které vytvoří život v centru města a udrží Prahu architektonicky významnou.“

Kateřina Bečková upozorňuje, že nové budovy neodmítá, jen se jí nelíbí bourání těch hodnotných. „Ale to vůbec neznamená, že se nemůže stavět nově. My naopak v Klubu Za starou Prahu, ač ten název by tomu neodpovídal, jsme milovníky soudobé architektury, a když se někde staví, nechceme, aby se stavělo historicky nebo v napodobivých slozích,“ říká.

Aspoň fotku na památku

Na předsádku knihy sepsala sedm kroků pro ty, kteří by se chtěli případně angažovat v záchraně budovy, pokud si ji vyhlédl investor, jehož nemůže zastavit žádná památková závora. Šance na úspěch nicméně sama autorka vidí bledě.

„Nechci být pesimista, ale nepodaří se to skoro nikdy. U mnoha staveb byly ze strany aktivistů připraveny různé interpelace na magistrát, byly organizované petice, demonstrace. A nebylo to nic platné,“ konstatuje.

Sedm kroků, co dělat, „nechceš-li, aby se boural dům“
Zdroj: ČT24

Poslední rada, když vše selže, proto zní: „Běž si barák vyfotit, abys měl aspoň nějakou památku.“ A třeba zmíněný Transgas zvěčnila i „role“ ve filmu. Zahrál si v komedii Vesničko má středisková. Tam byl ovšem sídlem společnosti Dřevoplech.

Na závěr publikace autorka zařadila i několik staveb, které považuje za ohrožené. Lidé by si podle tohoto seznamu měli raději vyfotit třeba vily v Bubenči, bývalý průmyslový areál Zlíchovského lihovaru nebo Ústřední telekomunikační budovu na Žižkově, která se začne bourat pravděpodobně v roce 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...