Kvalitní příběh nemusí stát moc, můžeme konkurovat americké produkci, věří scenárista Baldýnský

28 minut
Interview ČT24: Scenárista Tomáš Baldýnský
Zdroj: ČT24

Televize zasadila za uplynulý rok ránu filmovému průmyslu, pro obrazovky a displeje často vznikají technicky kvalitnější díla než pro plátna kin, říká scenárista a kreativní producent ČT Tomáš Baldýnský. Zároveň ale i televizní produkce čelí konkurenci streamování, kdy i jednotlivci mohou za zlomek ceny přilákat velká publika. Baldýnský věří, že české seriály mohou obstát, když budou vyprávět kvalitní příběhy, které mohou vyjít levněji než sekunda hollywoodského velkofilmu, řekl v Interview ČT24.

Uplynulý rok dostal podle Baldýnského filmový průmysl pořádnou ránu od průmyslu televizního. „Jsou zavřená kina a jak je vidět, tak Američané jim trochu přestávají věřit, takže začali i velké filmy dávat na streamovací platformy,“ zdůvodňuje scenárista. Kupříkladu produkční společnost Warner Bros. už dříve avizovala, že očekávané tituly jako Duna či čtvrtý Matrix dá v tomto roce k dispozici na webu současně s uvedením do kin.

Televize podle Baldýnského v době karantén a práce z domova zůstává pro mnoho lidí poslední věcí, která dává dni strukturu. „Televize je pro spoustu lidí hlavním pojítkem mezi nějakou tou realitou a bublinou bezčasí, ve které teď mnoho lidí z donucení žije,“ míní. Jelikož se zároveň lidé nemohou věnovat některým zálibám jako za normálních okolností, mají více času třeba na seriály, doplňuje.

Otázkou prý je, nakolik nynější drahé a náročné produkce obstojí v soutěži o divákovu pozornost s obsahem, který lze vytvořit za zlomek nákladů velkých projektů.

„Můžeme si vybrat, jestli strávíme dvě hodiny života tím, že se budeme dívat na něco, co stojí desítky milionů korun a pracovaly na tom desítky nebo stovky lidí, v Americe tisíce. Anebo jestli budeme koukat na to, jak jeden pán sedí u počítače, hraje videohru a mluví o tom, co zažívá. Pro spoustu lidí je ten pán zábavnější a zajímavější a možná i smysluplnější způsob, jak ten čas strávit,“ upozorňuje kreativní producent ČT na konkurenci platforem jako Twitch.

Jsme specifičtí, i s málem můžeme konkurovat Americe, věří Baldýnský

Věří ovšem, že diváci stále touží i po vyprávění příběhů, přičemž správné odvyprávění trvá a stojí peníze. Dražší produkce tedy bude mít své místo i nadále. „Je to vidět v Americe, tam je všechno pořád dražší a dražší – i v té televizi. Seriály poslední dobou začínají být dražší než celovečerní filmy,“ podotýká s tím, že filmové produkci se ta televizní přibližuje i technickou kvalitou, či ji dokonce překonává. Data navíc ukazují, že obliba seriálů stále roste, dodává Baldýnský.

Je přesvědčen, že Česká televize může nákladné zahraniční tvorbě konkurovat. Prostor vidí v tom, že tuzemská společnost ještě není zcela asimilována západoevropskou a americkou kulturou. „Pořád máme česká specifika. Je důležité mít národní identitu, která bude vidět v televizní tvorbě,“ tvrdí.

Kvalitní vyprávění také nemusí být nutně drahé: „Člověka nemusí zaujmout jenom tím, že tam má dvacet superhrdinů, kteří se navzájem perou, kdy jediná sekunda stojí tolik, co seriál České televize,“ glosuje.

Češi se nejvíc smějí sami sobě

O seriálu ČT Láska za časů korony, pod nímž je Baldýnský podepsaný, říká, že je to nejrychlejší seriál v českých dějinách. „Od nápadu to natočit do klapky to bylo okolo tří týdnů, včetně schválení, což normálně trvá tři roky,“ popisuje. Rychlosti prý pomohl i mladý tým, pro nějž nepředstavovala překážku práce s moderními technologiemi. Samotné natáčení následovalo po otestování celého štábu, s rouškami a změřenou teplotou.

Z tvůrčího hlediska je Baldýnský podle svých slov nejvíce ovlivněný britským humorem. Za mýtus považuje, že lze definovat humor český. Vedle právě populárních děl ovlivněných ostrovním humorem se totiž tuzemské publikum směje i „přesnému opaku“, kupříkladu Kameňáku. „Češi se víc smějí, když poznají, že je to o nich. Americké sitkomy jsou možná lepší a jejich funkčnost – ‚smíchovost' – je vyšší, ale myslím, že Čecha víc pobaví, když pozná souseda, tím je to český humor,“ uvažuje scenárista.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 3 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 20 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 21 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...