V symfonii z Nosferatu vrčí automat na limonádu

Karlovy Vary - Spojením expresivního hororu Upír z Nosferatu a symfonie karlovarského skladatele Karla Šimandla vznikl neobvyklý projekt Nosferatu - Symfonie (za) šera. Karlovarský symfonický orchestr jej poprvé uvede 11. května v Městském divadle.

Šimandlova sedmdesátiminutová symfonie bude provázet projekci snímku, který v roce 1922 natočil německý režisér Friedrich Murnau. Multimediální projekt, který je pro symfoniky zcela novým počinem, vznikl s cílem přiblížit klasickou hudbu i mladým lidem. Tímto projektem chce KSO dokázat, že také symfonický koncert může být zajímavou akcí, když je proveden neotřelým a neformálním způsobem.

Autor hudby Karel Šimandl se při práci na projektu rozhodl, že nepůjde pouze o filmovou hudbu, ale o plnohodnotnou symfonii. Má deset částí, jež vycházejí ze starých barokních forem. Hudební obsah díla je ovšem podle Šimandla silně modernistický. Jednotlivé části díla odpovídají zásadním etapám filmu a jsou i přesně načasované, podotkl. „Součástí symfonie je i elektroakustická složka, v níž jsem využil i vrčení automatu na limonády a rovněž fragmenty původní hudby Hanse Erdmanna,“ prozradil.

Odkaz na Erdmannovo dílo není v projektu náhodný, protože to byl právě on, kdo složil hudbu pro film Upír Nosferatu. Letos uplynulo 130 let od narození a zároveň 70 let od úmrtí tohoto skladatele. Šimandl uvedl, že i proto čerpal z původního zvuku. „Zvuk orchestru jsem elektronicky zpracovával a na podkladě, který vznikl, jsem komponoval hudbu vlastní. Chtěl jsem docílit provázanosti mezi původní a novou hudbou. Ta návaznost má být zřejmá a zároveň přirozená,“ dodal Šimandl.

Příprava projektu probíhala ve spolupráci s katedrou Hudebního manažerství hudební fakulty JAMU v Brně. Nastudování díla se ujal dirigent mladé generace Jan Kučera.