Zdražování pohonných hmot neustává. Průměrná cena benzinu překročila 37 korun za litr. Více stál naposledy před devíti roky. Naftu řidiči tankují za víc než 36 korun. Obrat analytici zatím neočekávají.
Pohonné hmoty dál prudce zdražují. Benzin přesáhl 37 korun za litr
Nejdráž tankují řidiči v hlavním městě, kde benzin stojí v průměru 37 korun a 69 haléřů, nafta je zhruba o korunu levnější. Naopak méně zaplatí třeba v Ústeckém nebo Jihočeském kraji, kde se cena benzinu přes 37 korun ještě nedostala.
To, u jaké čerpací stanice zastaví, teď víc než dřív promýšlí i Petr Šimánek. Jako finanční poradce a hokejový rozhodčí týdně najezdí až tisíc kilometrů. „Dřív to bylo, kde jsem zastavil na kafe, tak tam jsem tankoval a teď opravdu mám dvě tři benzínky v těch trasách, co jezdím, kdy vím, že je to fakt o ty dvě tři koruny levnější, a to udělá za měsíc už hodně peněz,“ popisuje.
Když byl před rokem benzin asi o deset korun levnější, stála plná nádrž přibližně 1380 korun, dnes to je asi 1850, tedy bezmála o pět set korun víc.
Pro Šimánka to znamená, že dá za pohonné hmoty měsíčně oproti loňsku asi o dva a půl tisíce víc. „Bez toho ježdění se prostě neobejdu, takže vím, že je to položka, která tam vždycky je, a holt díky tomu v podnikání vydělám víc nebo míň na základě těch cen,“ dodal.
Cena Naturalu 95 vytrvale roste už od loňského roku, kdy stál litr necelých 28 korun. Za aktuálními vysokými cenami stojí kombinace posilujícího dolaru a zdražující ropy. „Je velmi vysoká spotřeba, globální ekonomice se daří, ale právě tato vysoká spotřeba narazila na to, že strana nabídky nedokázala tak rychle zareagovat a momentálně na trhu s ropou sledujeme mírný nedostatek,“ upřesnil analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak.
Dálková doprava
Zdražování nafty citelně dopadá i na velké dopravce. Třeba dopravní firma, která jezdí hlavně do západní a jižní Evropy za jednu cestu do Španělska zaplatí za naftu asi 20 tisíc, loni to bylo 15 tisíc. Při provozu asi čtyř set kamionů tak jdou náklady do milionů.
„Celkové náklady na dopravu meziročně počítejte patnáct procent, z toho deset procent jsou pohonné hmoty. Veškeré náklady, které nám narostou, musíme přenést na koncové zákazníky, tam není jiná možnost,“ upřesňuje manažer dopravy OK Trans Rastislav Lipták.
Podle analytiků by navíc cena paliv měla dál růst a účet u čerpací stanice tak bude patrně dál o něco vyšší.