Stále věří na zázračnou výhru. Češi už třicet let kupují stírací losy, nejslavnější byla Tutovka

Zájem o stírací losy neslábne (zdroj: ČT24)

Stírací losy jsou na trhu právě třicet let. Prodaly se jich stamiliony, ale jejich obliba mezi lidmi přetrvává. V průměru si jich člověk u největšího prodejce koupí šest ročně a utratí za ně 400 korun.

Nejstaršími stíracími losy byla Spartakiádní hra z roku 1989 (navazovala na dřívější Československou státní loterii). Stály se na ně fronty. Náklad 10 milionů kusů zmizel pod rukama prodavaček za čtyři měsíce. Lákala výhra – půl milionu korun. Za to se dalo pořídit sedm osobních aut.

Losy se od té doby změnily. Jsou barevnější, blýskají se, některé dokonce voní. Princip je ale pořád stejný. Každý, kdo se do hry pustí, doufá, že právě on setře výherní políčka.

„Máme různé druhy. Pokud je to například los, který slouží jako dárek, tak tam je důležité, aby bylo co nejvíc malých výher,“ uvedl marketingový ředitel Sazky Aleš Veselý. Taková výhra pak ale v mnoha případech nepokryje ani pořizovací cenu losu. Jiné edice se naopak soustředí na co nejvyšší výhru pro několik šťastných. Pravděpodobnost takové výhry je sice statisticky malá, hra ale není bez šance. 

Svoje štěstí touto cestou vyzkouší alespoň jednou ročně každý druhý Čech. Tržby z prodeje tak rostou i dvojciferným tempem. „Meziročně jsme vzrostli o 40 procent. Trošku to kopíruje ekonomický vývoj,“ řekl mluvčí Tipsportu Václav Sochor. 

Vůbec nejúspěšnějším losem u nás byla Tutovka. Za pět let se prodalo 230 milionů kusů a sázející si rozdělili výhry za víc než miliardu.

  • Sazce patří na trhu stíracích losů podíl asi 80 procent, uvedl její mluvčí Václav Friedmann. 
  • Povolení k prodeji stíracích losů mají dále společnosti Tipsport, Play Games a Českomoravská loterijní.
  • Tržby z prodeje stíracích losů v Česku podle zástupců Sazky a Tipsportu stále rostou, meziročně až o desítky procent. 
  • „Ženy rády kupují emise s nádechem magie a osudovosti. Muži stírají losy, které nabízejí pravidelnou výplatu výhry na několik let dopředu,“ doplnil Friedmann.
  • Zatímco před několika lety mezi klienty výrazně převažovaly ženy nad muži, nyní se poměr vyrovnává. Největší zájem o stírací losy je v období Vánoc, v poslední době rostou prodeje také například na Valentýna nebo MDŽ.
  • Sazka momentálně nabízí 31 druhů stíracích losů, Tipsport 22. Maximální výhra je u Sazky 15 milionů korun, u Tipsportu 13 milionů.
  • První stírací los na světě byl uveden na trh v roce 1974 ve státní loterii v americkém státě Massachusetts. Vymyslel ho počítačový expert John Koza za pomoci odborníka na marketing Daniela Bowera.
  • Zdroj: ČTK