Babiš apeloval na Trumpa, aby nezvyšoval automobilová cla. V Česku by dopadla hlavně na výrobce dílů

Český premiér Andrej Babiš (ANO) při svém setkání s americkým prezidentem Donaldem Trumpem popsal mimo jiné své výhrady k Amerikou zvažovanému zvýšení cel na auta z Evropské unie. Spojené státy by o nich podle Babiše měly rozhodnout až po květnových volbách do Evropského parlamentu.

Video Události
video

Události ČT: Zvyšování cel na auta z Evropské unie

Trump opakovaně hrozí, že Spojené státy zavedou cla na dovoz evropských automobilů v případě, že se jim nepodaří dosáhnout obchodní dohody s Evropskou unií. Loni v květnu uvedl, že uvažuje o uvalení cla ve výši až 25 procent.

„Doporučil jsem, aby s rozhodnutím počkal na nový Evropský parlament a novou Evropskou komisi,“ řekl Babiš po setkání s americkým prezidentem. Volby do europarlamentu budou koncem května. 

Tuzemští výrobci automobilových dílů by byli ti, kterých by se případná cla dotkla nejvíc. Hotová auta se totiž do Spojených států z Česka téměř nevyváží.

Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl míní, že dopady mohou být poměrně velké. „Je potřeba si uvědomit, že nepřímo přes Německo může být ohrožena až jedna pětina exportu českého automobilového průmyslu,“ doplnil.

Podle prezidenta Hospodářské komory Vladimíra Dlouhého se případný efekt těžko propočítává. „Ale pokud by to měl být nějaký dlouhodobý trend, tak to bude mít dopad na naši ekonomiku – netvrdím, že by spadla do recese, ale že by ji to mohlo výrazněji zpomalit,“ uvedl.

Díly do aut prodávaných ve Spojených státech dodává například firma AGC Automotive Czech, obavy z cel ale příliš nemá. „Do USA se dovážejí především luxusní automobily,“ poznamenal generální ředitel společnosti Luděk Steklý. „Značky BMW a Mercedes jsou pro nás sice důležité, nicméně v našem portfoliu nehrají zásadní roli, takže případná cla by pro nás měla jenom minimální dopad,“ dodal.

„Většina německých automobilek, která má výsadní postavení, nejen Volkswagen, ale i Audi, BMW, tak pro ty by to byla obrovská rána. Pro nás by to znamenalo pokles poptávky po náhradních dílech. Je to nejvážnější hrozba, která nyní přichází ze Spojených států.“

Ondřej Schneider

ekonom

Mezi Českem a USA putují hlavně letadla nebo motory

Cla na automobilovém trhu mezi USA a Evropskou unií existují už dnes, jsou ale mírnější. Evropská unie na auta ze Spojených států uplatňuje desetiprocentní clo. Opačným směrem je u osobních aut clo ve výši 2,5 procenta, u dodávek už to je 25 procent.

Z obchodního hlediska jsou Spojené státy pro Česko poměrně důležité. Mimo země EU jde podle posledních dat o nejvýznamnější exportní destinaci pro tuzemské podniky. Zároveň jsou USA devátým nejvýznamnějším dodavatelem zboží do Česka.

Letadla, vrtulníky, motory, turbíny patří mezi vůbec nejčastější zboží, které putuje mezi Českem a Spojenými státy. Tuzemské firmy dodávají součástky, Američané pak hotové stroje.