Český vodík z Tennessee chce dobýt americký automobilový trh. Očekává velký boom

3 minuty
Události: Česká investice do vodíku z Tennessee
Zdroj: ČT24

Téměř 900 milionů korun vložili podnikatelé z České republiky do továrny na výrobu kapalného vodíku ve Spojených státech. Jde o jednu z největších českých investic v Americe. Vlastníci společnosti United Hydrogen sázejí na rychlé rozšíření automobilů na vodíkový pohon. Česká společnost se díky vlastní továrně dostala mezi největší společnosti působící v tomto segmentu na americkém trhu.

Samotná továrna se nachází uprostřed kukuřičných lánů v Tennessee. Místo pro ni nevybrali investoři náhodou. Nedaleko je totiž chemický závod produkující chlor a při jeho výrobě je vodík odpadovým produktem. 

„Bereme odpadový vodík. Levně, protože jinak by se pouštěl do atmosféry. My ho dostaneme levně, to je to, proč jsme tady. Touhle fabrikou ho vyčistíme, zkapalníme a připravíme na trh,“ vysvětlil ředitel United Hydrogen Vladimír Prerad. 

Naplnit nádrž automobilu vodíkem zatím vyjde zákazníka asi o 25 procent dráž než při tankování benzinu. S rozvojem technologií ale má cena výrazně klesat. Vodíková auta ale už teď podporuje jedenáct států USA. Například v Kalifornii dostane majitel při koupi takového vozu na tři roky palivo zdarma.

Dnes řidiči jezdí po světě asi v sedmi tisících vodíkových autech. Polovina z nich v Kalifornii – a právě tam palivo z továrny v Tennessee putuje.

Fabrika vyrobí denně zkapalněného vodíku pro naplnění nádrží dvou tisíc automobilů. V současné chvíli to pro americký trh stačí. V příštích letech se ale má několikanásobně rozrůst.

„Očekávám obrovský boom. V roce 2020 bude jen v Kalifornii 40 tisíc aut. My máme výhled do roku 2025 až na 240 tisíc aut,“ říká český podnikatel Pavel Juříček. Jeho skupina Brano Group se investičně podílela na stavbě továrny. Společně s dalšími českými investory spoluvlastní firmu United Hydrogen. 

  • Průkopníky v oblasti vodíkových palivových článků je německá BMW společně s japonskou Mazdou. Ta se v roce 2006 stala první automobilkou, která začala vozy s vodíkovým pohonem běžně prodávat.

Nástup ekologických automobilů produkujících nulové znečištění se snaží využít i stát Tennessee. Investory láká různými pobídkami a nízkými místními daněmi. 

„Je to důležité i pro lokální ekonomiku, protože tato firma vytváří dobře placená místa s vysokou přidanou hodnotou. Výplaty začínají na 27 dolarech za hodinu, a to je v této části Spojených států velmi dobrý plat,“ uvedl člen sněmovny reprezentantů státu Tennessee Dan Howell. 

Rychlé investice

Stavbou továrny ale české investice v USA nekončí. Majitelé plánují budovat vodíkové čerpací stanice.

„Česká republika je v tuto chvíli tak ekonomicky úspěšná, že už primárně nehledá americké investice do ČR, ale stále více času věnuje tomu, do čeho investovat tady v USA,“ uvedl velvyslanec ČR v USA Hynek Kmoníček.

Čeští podnikatelé si navíc pochvalují rychlost amerických úřadů. Vladimír Prerad vzpomíná, že mu trvalo déle přesvědčit investory, než získat všechna povolení na stavbu továrny.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...