Téměř 900 milionů korun vložili podnikatelé z České republiky do továrny na výrobu kapalného vodíku ve Spojených státech. Jde o jednu z největších českých investic v Americe. Vlastníci společnosti United Hydrogen sázejí na rychlé rozšíření automobilů na vodíkový pohon. Česká společnost se díky vlastní továrně dostala mezi největší společnosti působící v tomto segmentu na americkém trhu.
Český vodík z Tennessee chce dobýt americký automobilový trh. Očekává velký boom
Samotná továrna se nachází uprostřed kukuřičných lánů v Tennessee. Místo pro ni nevybrali investoři náhodou. Nedaleko je totiž chemický závod produkující chlor a při jeho výrobě je vodík odpadovým produktem.
„Bereme odpadový vodík. Levně, protože jinak by se pouštěl do atmosféry. My ho dostaneme levně, to je to, proč jsme tady. Touhle fabrikou ho vyčistíme, zkapalníme a připravíme na trh,“ vysvětlil ředitel United Hydrogen Vladimír Prerad.
Naplnit nádrž automobilu vodíkem zatím vyjde zákazníka asi o 25 procent dráž než při tankování benzinu. S rozvojem technologií ale má cena výrazně klesat. Vodíková auta ale už teď podporuje jedenáct států USA. Například v Kalifornii dostane majitel při koupi takového vozu na tři roky palivo zdarma.
Dnes řidiči jezdí po světě asi v sedmi tisících vodíkových autech. Polovina z nich v Kalifornii – a právě tam palivo z továrny v Tennessee putuje.
Fabrika vyrobí denně zkapalněného vodíku pro naplnění nádrží dvou tisíc automobilů. V současné chvíli to pro americký trh stačí. V příštích letech se ale má několikanásobně rozrůst.
„Očekávám obrovský boom. V roce 2020 bude jen v Kalifornii 40 tisíc aut. My máme výhled do roku 2025 až na 240 tisíc aut,“ říká český podnikatel Pavel Juříček. Jeho skupina Brano Group se investičně podílela na stavbě továrny. Společně s dalšími českými investory spoluvlastní firmu United Hydrogen.
- Průkopníky v oblasti vodíkových palivových článků je německá BMW společně s japonskou Mazdou. Ta se v roce 2006 stala první automobilkou, která začala vozy s vodíkovým pohonem běžně prodávat.
Nástup ekologických automobilů produkujících nulové znečištění se snaží využít i stát Tennessee. Investory láká různými pobídkami a nízkými místními daněmi.
„Je to důležité i pro lokální ekonomiku, protože tato firma vytváří dobře placená místa s vysokou přidanou hodnotou. Výplaty začínají na 27 dolarech za hodinu, a to je v této části Spojených států velmi dobrý plat,“ uvedl člen sněmovny reprezentantů státu Tennessee Dan Howell.
Rychlé investice
Stavbou továrny ale české investice v USA nekončí. Majitelé plánují budovat vodíkové čerpací stanice.
„Česká republika je v tuto chvíli tak ekonomicky úspěšná, že už primárně nehledá americké investice do ČR, ale stále více času věnuje tomu, do čeho investovat tady v USA,“ uvedl velvyslanec ČR v USA Hynek Kmoníček.
Čeští podnikatelé si navíc pochvalují rychlost amerických úřadů. Vladimír Prerad vzpomíná, že mu trvalo déle přesvědčit investory, než získat všechna povolení na stavbu továrny.