Praha - Havarijní pojištění má v Česku sjednáno 18 procent aut. Majitelé ostatních vozů se spoléhají na to, že žádnou nehodu nezaviní nebo si ji v tom horším případě uhradí sami. Vyplývá to z průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP). Při výběru pojištění se klienti řídí především cenou, což potvrdilo asociaci přes 70 procent dotázaných řidičů. O kvalitu služeb, tedy o možnosti připojištění nebo úroveň asistenčních služeb, se prioritně zajímá jen třetina dotázaných vlastníků vozidel.
Havarijní pojištění má jen každé páté auto
České silnice nyní brázdí 7,25 milionu aut. Zákonné povinné ručení však nemá zhruba 600 tisíc z nich, alespoň podle statistik. Nadstandardní, tedy havarijní pojištění, které kryje škody způsobené na vozidle viníka nehody, nemají více než čtyři pětiny řidičů.
Zájem o havarijní pojištění je malý
„Křivka růstu pojištěnosti havarijním pojištěním výrazným způsobem neroste, roste velmi málo, takže zájem veřejnosti je velmi malý,“ dokládá výkonný ředitel asociace Tomáš Síkora. Nízký zájem ze strany řidičů je podle pojišťoven způsoben mimo jiné také průměrným stářím aut, které se blíží čtrnácti letům. O zastaralém vozovém parku svědčí také počet aut starších deseti let.
„Ve vyspělejší Evropě bývá tento poměr kolem třiceti procent, u nás je to bohužel téměř 60 procent,“ zoufá ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. „Spousta nových aut se dnes pořizuje spíše na úvěr než na leasing, ale i k úvěru se většinou musí sjednat havarijní pojištění. Ale jakmile vyprší doba splácení, tak už mají pocit, že se jim to nevyplatí,“ říká šéfredaktor serveru Vybermiauto.cz Ondřej Běhal.
Navíc i lidé, kteří havarijní pojištění mají, často nevědí, na co se jejich pojištění vztahuje. Pouze podle ceny se rozhodují tři čtvrtiny z nich. Většinou proto mají sjednané základní pojištění, které nekryje například škody na zdraví. Ty přitom oproti škodám na majetku vyjdou mnohem dráž, jak dokládá Síkora: „U škod na zdraví jsme v roce 2001 měli průměrnou škodu 180 tisíc korun, a v roce 2010 činila průměrná škoda už 550 tisíc korun. To podle mého názoru může mít vliv v budoucnu na růst cen povinného ručení.“
Na povinném ručení loni české pojišťovny vybraly zhruba 22 miliard korun. U havarijního pojištění to bylo přes 15,5 miliardy. Oproti roku předchozímu se jedná o více než šestiprocentní pokles.