Na dálnicích jezdí ekologičtější kamiony - stát proto vybere méně na mýtném

Praha - Stát letos vybere na mýtu 8 miliard a 540 milionů korun, což je o 140 milionů míň než loni. Suma klesá i přesto, že kamionů jezdí po dálnicích stále víc. Dopravci si totiž nakoupili ekologičtější auta, pro která platí nižší sazby. To se však státu příliš nezamlouvá - na jednu stranu je sice méně škodlivých zplodin, na druhou méně peněz ve státní kase. „Kdyby se navýšení mýtných sazeb týkalo i vozidel s emisní třídou Euro 5 a vyšší, tak by výběr mýta byl řádově o 1,5 miliardy také vyšší,“ říká Václav Nestrašil, ředitel úseku provozovatele elektronického mýta z Ředitelství silnic a dálnic.

Každý druhý kamion na dálnici patří českému dopravci. V těch ostatních sedí za volantem nejčastěji Poláci, Slováci nebo Maďaři. Přestože jezdí víc než vloni, platí méně. „Ten důvod je hlavně v tom, že stát zvýhodnil ekologicky nejšetrnější vozidla tím, že u těch vozidel s emisní třídou Euro 5 nedošlo k navýšení mýtných sazeb tak jako u ostatních vozidel,“ tvrdí Václav Nestrašil, ředitel úseku provozovatele elektronického mýta z Ředitelství silnic a dálnic.

K lepším číslům nepomohl ani Pražský obchvat, který je nejvýnosnějším úsekem v Česku.  Přestože je zatím v provozu jen jeho část, každý den se tu na 24 kilometrech vybere milion korun. Ministerstvo dopravy proto hledá způsob, jak výběr mýta zase zvýšit. Jednou z možností je zvednout sazby právě u kamionů třídy Euro 5. „Kdyby se navýšení mýtných sazeb týkalo i těch vozidel s emisní třídou Euro 5 a vyšší, tak by výběr mýta byl řádově o 1,5 miliardy také vyšší,“ doplnil Nestrašil.

„Pokud budeme chtít změnit tyto sazby, tak určitě v příštích letech. Nicméně, zatím se vede na toto pouze debata,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Pro dopravce to znamená, že pokud budou chtít i nadále ušetřit, budou muset nakoupit novější a ještě ekologičtější kamiony třídy Euro 6, na které by se toto plánované zdražení nevztahovalo. Takový vůz ale budou splácet v průměru 5 let.

Důležitá je stálost sazeb

„Pro nás je tam velice důležité to, aby případná dohoda o sazbách platila zase na nějaké delší období - na čtyři, na pět let,“ tvrdí generální tajemník ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Stát také musí během příštího roku definitivně rozhodnout o dalším rozšíření mýta. Vláda v demisi zatím schválila materiál, který by umožnil jeho výběr na všech silnicích první třídy. Dosavadnímu provozovateli systému - firmě Kapsch skončí smlouva už za 36 měsíců.