Děkan Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy Vojtěch Novotný dlouho čelil tlaku, aby mě odvolal, řekl v Událostech, komentářích historik Tomáš Petráček. Jeho konec na fakultě vyvolal výraznou odezvu. Petráček si jej vysvětluje několika faktory, o oficiálním důvodu, tedy úsporách, má pochybnosti. Upozorňuje na zápas, který se odehrává uvnitř církevních společenství, a varuje, aby se z univerzitní půdy nestával prostor jediného názoru. Zástupci fakulty pozvání do pořadu odmítli.
V církvích se odehrává zápas, fakulta nesmí být místem jednoho názoru, varuje Petráček
Petráčkovo odvolání přišlo krátce před zahájením akademického roku. Děkan fakulty Novotný vysvětluje krok úsporami. „Vzhledem k tomu, jaká byla výše mého úvazku, jsou (úspory) tak zanedbatelné, že v rozpočtu fakulty to opravdu nebude hrát velkou roli,“ reaguje historik.
Petráček nechce, aby se jeho výpověď redukovala na to, že vedení fakulty mělo problém s jeho názory. Zároveň ale řekl, že v minulých letech ho Novotný opakovaně upozorňoval, že čelí tlaku některých biskupů, aby historika propustil. „Mohu to doložit a je to koneckonců naznačeno v zápisu akademického senátu, který pan děkan pečlivě zredigoval, z března roku 2020,“ podotkl Petráček s tím, že má i dopisy, v nichž děkan uvádí, o které konkrétní biskupy jde.
„Čekal jsem to poslední tři roky, zvláště po veřejných útocích (tehdejšího) arcibiskupa (Dominika) Duky na mou osobu od března roku 2020. Ale nemyslím si, že by to byl osobní spor,“ nechal se slyšet Petráček.
Výbušný mix
Petráčkovým koncem na fakultě je znepokojena rektorka Univerzity Karlovy Milena Králíčková, vědeckou radu fakulty kvůli případu opustili Lenka Zapletalová a Petr Kubín a studenti na podporu vyučujícího sepsali petici. Naopak pražský arcibiskup Jan Graubner podpořil děkana Novotného.
Petráček si velký ohlas vysvětluje třemi faktory – jednak jeho konec neodpovídá praxi v akademickém prostředí, jednak se ukázala výrazně problematická situace ve vedení fakulty a styl vedení a v neposlední řadě většina českých církví prochází velkým vnitřním štěpením a bouřlivou diskuzí o kulturních a hodnotových otázkách.
„Z nějakého záhadného důvodu jedna z těch nejvíce štěpných je otázka manželství pro všechny. Myslím, že se všechny tři věci spojily dohromady, a proto je to tak výbušné,“ konstatuje Petráček, který byl například v nedávné době jedním z iniciátorů výzvy k odstranění ultrakonzervativní Aliance pro rodinu ze státních struktur.
Na fakultách nemá znít jediný názor, věří Petráček
Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy má dle Petráčka řadu problémů – v posledních letech odešla celá řada kvalitních vyučujících a vedením byl vytvářen tlak na odchod dalších. To podle historika vedlo k zúžení názorového spektra, které by na fakultě mělo být zastoupeno, aby se mohly střetávat ideje a studenti se setkávali s různými názory. „Dělat z toho monokulturu jednoho teologického směru je nešťastné, od toho fakulty nejsou,“ zdůrazňuje Petráček.
Různé názorové proudy jsou v církvi nutné, aby se mohla dále vyvíjet a „ve světle evangelia a tradice“ nacházela odpovědi na zcela nové otázky, podotýká historik. „Kde jinde by měl být prostor pro to tyto otázky formulovat,“ dodává s tím, že sám vyučuje církevní dějiny, nikoliv například morální teologii. „Názory, které mám, se týkají spíše veřejné debaty, nikoliv toho, co přednáším na fakultě,“ vysvětluje.
„Je spíš otázka, proč to vyvolává takové emoce, proč jsou zrovna tyhle věci pro mnoho katolíků, a zdá se, že i pro některé biskupy, důležitější než skoro všechno ostatní,“ uvažuje Petráček. Uvnitř církví podle něj dochází k zápasu mezi těmi, kteří se snaží hledat odpovědi, a těmi, kdo vnímají víru jako štít identity a církev jako součást kulturních válek. „Papež František neustále zdůrazňuje nutnost obnovy a přemýšlení a hledání nových cest,“ připomíná historik.