Prospěch se jim výrazně nezhoršil. Inspekce testovala, jak se na žácích podepsala distanční výuka

Události: Inspekce zkoumala znalosti školáků (zdroj: ČT24)

Odchylky ve znalostech žáků před epidemií a po ní jsou minimální, zjistila Česká školní inspekce, když koncem minulého roku otestovala víc než sto tisíc žáků. Učitelům se podle ní dařilo mírnit dopady výuky na dálku kupříkladu doučováním. U dětí ze sociálně slabých rodin ale méně.

Většinu látky sedmého ročníku probírala Kristýna Odehnalová u počítače. Teď je už v devítce. Z lavice prý výklad poslouchá raději. Přechod z distanční výuky pro ni ale jednoduchý nebyl.

„Bylo těžké si na to zase navyknout, brzké vstávání a zase se víc soustředit. Bylo to těžké zase najet zpátky do těch kolejí,“ popisuje Odehnalová. Prospěch se jí přesto nezhoršil.

Také podle České školní inspekce se distanční výuka výrazně nepodepsala na znalostech dětí v pátých a devátých třídách. V květnu a červnu je testovala po pětileté pauze.

Pandemie se podepsala na mladších žácích

Oproti poslednímu šetření v roce 2017 si v testování po pandemii žáci mírně pohoršili právě v českém jazyce. Naopak v matematice dosahovali lepších výsledků. Silnější nepříznivé dopady měla pandemie podle inspektorů na výuku mateřského jazyka u mladších žáků. Přesto trvá dlouhodobý trend – češtinu umí školáci víc než matematiku.

Rozdíly v úspěšnosti žáků mezi roky 2017 a 2022
Zdroj: ČT

„Na druhou stranu se nám ukázalo, že se otevírají nůžky mezi školami, zejména u těch, kde je vyšší podíl zastoupení žáků z nižšího socioekonomického rodinného zázemí,“ popisuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Horší výsledky tak měli žáci v severozápadních Čechách nebo na Bruntálsku. Nejlépe naopak dopadli třeba ve Zlínském kraji a taky v hlavním městě. Ve škole v pražských Řepích to podle ředitelky bylo i díky doučování. Z každé třídy na něj po pandemii chodila zhruba třetina žáků.

Průměrná úspěšnost žáků 9. tříd v testech z českého jazyka
Zdroj: ČT

„Pokračujeme v doučování dále, ale těch dětí už dochází daleko méně. Teď máme větší žádosti na to, aby děti měly doučování na přijímací zkoušky,“ prohlašuje ředitelka ZŠ generálporučíka Františka Peřiny Jarmila Pavlišová.

To je nejbližší meta i pro deváťačku Kristýnu. Doufá, že na střední škole ji čekají už jiné výzvy, než byla na té základní distanční výuka.