Stroj jako člověk. I adaptivní tempomaty umí vytvořit zbytečnou kolonu

2 minuty
UDÁLOSTI: Výzkumníci zjišťovali, jak ovlivní plynulost dopravy, když se potká víc aut s adaptivním tempomatem
Zdroj: ČT24

I když je adaptivní tempomat dnes ještě u většiny aut docela drahou položkou příplatkové výbavy, časem by tomu tak být nemuselo, ostatně jednodušší systémy regulující rychlost jízdy se dostávají do standardní výbavy již nyní. Zatímco bezpečnost adaptivní tempomat nejspíše dokáže zvýšit, plynulost dopravy nikoli. Naznačil to experiment ČVUT, který ukázal, že když za sebou jede větší množství aut s puštěnými adaptivními tempomaty, každá změna tempa se postupně násobí.

Adaptivní tempomat nelze ještě nazvat vysloveně běžným vybavením auta, většina řidičů ale asi má představu, na jakém principu funguje – přizpůsobuje rychlost auta okolnímu provozu a zajišťuje dodržení bezpečné vzdálenosti. „Vůbec nic nedělám, mám nohy úplně bokem. On si udržuje bezpečnou vzdálenost,“ charakterizoval majitel vozu vybaveného takovým zařízením Jaroslav Kysela. Podle vědců z ČVUT ale adaptivní tempomaty nejspíše nepomohou odbourat kolony.

Test chování většího množství aut s adaptivními tempomaty provedli výzkumníci na letišti Mnichovo Hradiště, které má dvouapůlkilometrovou betonovou ranvej. Jedenáct aut s aktivním adaptivním tempomatem vyrazilo za sebou na cestu od jednoho prahu dráhy ke druhému.

„Chtěli jsme vědět, jak se budou adaptivní tempomaty chovat ve skupině, což má dopad na plynulost provozu,“ podotkl Zdeněk Hurák z katedry řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT.

To, co se stalo, když první auto po cestě přibrzdilo, nazývají experti řetězovou nestabilitou. Řidič prvního vozu v koloně zpomalil podle instrukcí o deset kilometrů z 60 na 50 km/h. Jenomže místo toho každý vůz zpomalil o něco více než ten předchozí. Sedmé auto v pořadí místo na 50 km/h zbrzdilo na 36 km/h.

Není to něco, co by „si vymyslely“ stroje. Řetězová nestabilita je k vidění i tehdy, když řídí výhradně lidé – na dálnicích pak vznikají takzvané fantomové kolony, kdy se provoz zastaví bez zjevného důvodu. Test ČVUT ukázal, že automatika nakonec reaguje podobně jako lidé.

Otázka je, co se stane, až začnou počty aut s adaptivními tempomaty v reálném provozu růst. Možná nic, protože při použití adaptivního tempomatu odpadne bezdůvodné brzdění, které stojí na počátku oněch fantomových kolon.

Adaptivní tempomaty jsou dnes za docela výrazný příplatek, proto nelze hovořit o jejich velkém rozšíření. Totéž ovšem bylo možné ještě před několika lety říct o klasickém tempomatu, který pouze udržuje zadanou rychlost, a přitom dnes je více než v polovině prodaných ojetin. Od roku 2022 potom má být podle rozhodnutí EU standardní výbavou nových aut zařízení inteligentní regulace rychlosti (ISA) – tedy vypínatelný omezovač, který podle dopravních značek sám nastaví rychlostní limit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé uctí památku Václava Havla

Lidé si připomínají čtrnáct let od smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Tradičně 18. prosince nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku. Jeho památku uctí i senátoři u jeho hrobu. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59AktualizovánoPrávě teď

Na D1 na Vysočině se stala hromadná nehoda, směr na Brno stojí

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zcela zastavila hromadná dopravní nehoda nákladních aut, autobusu i osobních aut, uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková. Podle policie na místo míří všechny složky integrovaného záchranného systému. Za nehodou, která se stala před 8:30, se tvoří kolona. Policie vyzvala, aby řidiči dbali při dojezdu ke koloně zvýšené opatrnosti.
před 2 mminutami

Unijní lídři budou na summitu v Bruselu rozhodovat o finanční podpoře Ukrajiny

Unijní prezidenti a premiéři budou ve čtvrtek na summitu Evropské unie v Bruselu jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny, která čelí ruské agresi, o návrhu nového víceletého rozpočtu EU na období 2028 až 2034, o dalším rozšiřování Unie, ale také o její konkurenceschopnosti v měnícím se světě. Česko bude zastupovat nový premiér Andrej Babiš (ANO), půjde o jeho první summit od nedávného jmenování předsedou vlády. Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 20 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 33 mminutami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 12 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 13 hhodinami
Načítání...