Stroj jako člověk. I adaptivní tempomaty umí vytvořit zbytečnou kolonu

2 minuty
UDÁLOSTI: Výzkumníci zjišťovali, jak ovlivní plynulost dopravy, když se potká víc aut s adaptivním tempomatem
Zdroj: ČT24

I když je adaptivní tempomat dnes ještě u většiny aut docela drahou položkou příplatkové výbavy, časem by tomu tak být nemuselo, ostatně jednodušší systémy regulující rychlost jízdy se dostávají do standardní výbavy již nyní. Zatímco bezpečnost adaptivní tempomat nejspíše dokáže zvýšit, plynulost dopravy nikoli. Naznačil to experiment ČVUT, který ukázal, že když za sebou jede větší množství aut s puštěnými adaptivními tempomaty, každá změna tempa se postupně násobí.

Adaptivní tempomat nelze ještě nazvat vysloveně běžným vybavením auta, většina řidičů ale asi má představu, na jakém principu funguje – přizpůsobuje rychlost auta okolnímu provozu a zajišťuje dodržení bezpečné vzdálenosti. „Vůbec nic nedělám, mám nohy úplně bokem. On si udržuje bezpečnou vzdálenost,“ charakterizoval majitel vozu vybaveného takovým zařízením Jaroslav Kysela. Podle vědců z ČVUT ale adaptivní tempomaty nejspíše nepomohou odbourat kolony.

Test chování většího množství aut s adaptivními tempomaty provedli výzkumníci na letišti Mnichovo Hradiště, které má dvouapůlkilometrovou betonovou ranvej. Jedenáct aut s aktivním adaptivním tempomatem vyrazilo za sebou na cestu od jednoho prahu dráhy ke druhému.

„Chtěli jsme vědět, jak se budou adaptivní tempomaty chovat ve skupině, což má dopad na plynulost provozu,“ podotkl Zdeněk Hurák z katedry řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT.

To, co se stalo, když první auto po cestě přibrzdilo, nazývají experti řetězovou nestabilitou. Řidič prvního vozu v koloně zpomalil podle instrukcí o deset kilometrů z 60 na 50 km/h. Jenomže místo toho každý vůz zpomalil o něco více než ten předchozí. Sedmé auto v pořadí místo na 50 km/h zbrzdilo na 36 km/h.

Není to něco, co by „si vymyslely“ stroje. Řetězová nestabilita je k vidění i tehdy, když řídí výhradně lidé – na dálnicích pak vznikají takzvané fantomové kolony, kdy se provoz zastaví bez zjevného důvodu. Test ČVUT ukázal, že automatika nakonec reaguje podobně jako lidé.

Otázka je, co se stane, až začnou počty aut s adaptivními tempomaty v reálném provozu růst. Možná nic, protože při použití adaptivního tempomatu odpadne bezdůvodné brzdění, které stojí na počátku oněch fantomových kolon.

Adaptivní tempomaty jsou dnes za docela výrazný příplatek, proto nelze hovořit o jejich velkém rozšíření. Totéž ovšem bylo možné ještě před několika lety říct o klasickém tempomatu, který pouze udržuje zadanou rychlost, a přitom dnes je více než v polovině prodaných ojetin. Od roku 2022 potom má být podle rozhodnutí EU standardní výbavou nových aut zařízení inteligentní regulace rychlosti (ISA) – tedy vypínatelný omezovač, který podle dopravních značek sám nastaví rychlostní limit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Rodičky nově získají tři žádanky na domácí návštěvu porodní asistentky

Od ledna budou ženy při odchodu z porodnice automaticky dostávat tři žádanky na návštěvu porodní asistentky v domácnosti. Péče má sloužit jako podpora matkám v nové roli. Cílem je také včas odhalit případné komplikace u rodičky či dítěte. Podle Unie porodních asistentek s nimi ale Všeobecná zdravotní pojišťovna odmítá uzavírat smlouvy a v některých regionech tak prý hrozí, že nebude služba dostupná. V pondělí pojišťovně poslaly otevřený dopis. Ta tvrdí, že je vše zajištěno.
před 14 mminutami

Bělohradský: Čvachtáme se v digitálních mělčinách. Svoboda slova není vždy úplná

Filozof a sociolog Václav Bělohradský v pondělním Interview ČT24 hovořil o svobodě slova, názorové ostrakizaci a demokracii. „Svoboda slova není vždy úplná, podléhá aktuálně vládnoucímu režimu slova,“ uvedl. "V Česku neexistuje dominance slova, tedy policejní diskurz, který by někomu zakazoval o něčem mluvit, ale ostrakizace je velmi silná. (...) Vaše výroky jsou často vytlačeny na okraj sféry relevance,“ myslí si Bělohradský. V rozhovoru s moderátorem Danielem Takáčem také prohlásil, že se lidstvo čvachtá v digitálních mělčinách, kde se mezi sebou plácají různé informace a dezinformace.
před 1 hhodinou

Zásadní bude, zda se Babiš nebude snažit ovlivňovat chod Agrofertu, zní z opozice

Je dobře, že premiér Andrej Babiš (ANO) naplňuje, co slíbil. Zásadní ale bude, zda se skutečně nebude snažit chod holdingu Agrofert jakkoli ovlivňovat, míní předseda opoziční TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Zda v pondělí oznámeným řešením prostřednictvím fondu RSVP Trust Babiš skutečně naplní evropskou a národní legislativu, musí dle šéfa opoziční KDU-ČSL Marka Výborného posoudit právní experti, a to především, až se tak skutečně stane. Dle šéfa Pirátů Zdeňka Hřiba určení správce a protektora nemůže zakrýt fakt, že fond ze své podstaty není „slepý“.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš vloží Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust

Premiér Andrej Babiš (ANO) do 8. ledna nevratně vloží holding Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust, který založila poradenská společnost Roklen s právní podporou právní kanceláře DBK. Ta o tom v pondělí informovala agenturu ČTK a Babiš následně potvrdil, že tak učiní do termínu stanoveného zákonem, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem. Správcem tohoto fondu je bankéř Wilfried Reinhard Elbs a dohlížet na něj bude protektorka Věra Výtvarová. Elektorem je právník Patrik Bureš.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Okamura: Resort obrany připraví podklady k ukončení své role v muniční iniciativě

Předseda sněmovny a šéf SPD Tomio Okamura sdělil, že peníze ze státního rozpočtu nepůjdou na zbraně a munici pro Ukrajinu. Řekl to na tiskové konferenci po pondělním jednání poslaneckého klubu SPD, kde jeho členové projednávali mimo jiné i výroky ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD). Ten se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil už dříve místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 11 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...