Jak dostat autovraky z ulic? Cesta vede přes propadlou technickou

Starostové si stěžují, že je dnes prakticky nemožné dostat autovraky z ulic (zdroj: ČT24)

Jak vyřešit odtahy autovraků z ulic českých měst? Návrh ještě z dílny předchozího ministra dopravy Dana Ťoka a dalších dvou poslanců počítá s tím, že by majitelé nesměli nechat na ulici auto, které má technickou propadlou déle než půlrok. Vyřešilo by to problém tisíců autovraků.

Na to, aby auto splnilo definici vraku, je teď potřeba, aby mu chyběly podstatné části – například karoserie nebo motor. „Každý starosta nebo příslušný obecní úředník vám řekne, že dostat autovrak ze silnice je v podstatě nemožné,“ kritizuje stávající situaci člen hospodářského výboru sněmovny Ondřej Polanský (Piráti).

„Taková vozidla zabírají parkovací místa, kterých je zejména ve větších městech nedostatek, a lidé pak každý den obtížně hledají místo k zaparkování svého standardně užívaného vozidla,“ stálo v důvodové zprávě k novele zákona.

Samotná likvidace vraku je přitom pro majitele celkem snadná. Můžou ho dovézt na vrakoviště nebo do kovošrotu. Tam je přijmou zdarma, nebo za ně dokonce nějaké peníze vyplatí. Některé firmy pak nabízejí likvidaci vraků za úplatu.

Půlrok nebo tři měsíce? Ve sněmovně jsou dva podobné zákony

Pokud by novela zákona o pozemních komunikacích prošla, bylo by možné odtáhnout od chodníku každé auto, které má technickou kontrolu propadlou déle než půlrok. 

Ve sněmovně je pak už od loňska také návrh opoziční TOP 09. Ten se ale ministrům nezamlouval, protože byl přísnější, stanovil pouze tříměsíční lhůtu. To by podle vlády mohlo komplikovat situaci, kdy by byl majitel vozidla dlouhodobě v nemocnici, v zahraničí, nebo dočasně neměl peníze na opravu.

„Chtěli bychom, aby se spojila diskuse o našem návrhu a o návrhu, který je konkurenční, protože jsou si podobné. Pokud projde aspoň měkčí verze toho zákona, budeme velice rádi,“ uvedla místopředsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.

Ani mírnější verze by ale neumožňovala automatický odtah po šesti měsících od propadlé kontroly. Nejprve by měl provozovatel automobilu dostat výzvu, aby buď dojel na STK, nebo auto odstavil jinam. Až po dvou měsících čekání by bylo možné vůz odstranit a fakturovat to provozovateli. Ten by zároveň dostal informaci o tom, kde auto nově najde. Kdyby provozovatel dále o vozidlo nejevil zájem, vlastník komunikace či parkoviště by je mohl vydražit, případně nechat zlikvidovat.

Parkování auta s více než půlroku propadlou technickou na veřejném prostranství by bylo podle novely také přestupkem. Hrozila by za něj stejně jako za odstavení klasického vraku pokuta až 300 tisíc korun.

Hospodářský výbor novelu zákona o pozemních komunikacích ve středu podpořil.