Motorkáři vyjíždějí, řidiči si na ně těžko zvykají. Výsledkem jsou i tragické nehody

UDÁLOSTI: Po zimní přestávce se na silnice vracejí motorkáři (zdroj: ČT24)

Je teplo a krásně. Počasí láká k tomu po zimě zase osedlat motorku a vyrazit trhat asfalt. Potrhané ale může docela snadno nakonec být něco jiného. Již nyní policejní statistika eviduje čtyři smrtelná zranění motorkářů v letošním roce, a to sezona ještě pořádně nezačala. Na soužití s motorkáři si navíc po zimě musí zvykat i řidiči aut, což jde každé jaro ztuha.

Dvě ze čtyř letošních nehod, při kterých zahynuli řidiči motocyklů, zavinili podle prvních závěrů policie řidiči aut, která se s motorkami střetla. Při jedné z nich vjelo auto v zatáčce do protisměru. Ne vždy se přitom ocitne auto v zatáčce v protisměru proto, že řidič ztratí nad vozem kontrolu. Na mnoha místech je spíše výjimkou, že se vůz drží v pravé polovině silnice a řidiči zatáčky „neřežou“.

„Můžeme si říct, že je zatáčka přehledná, že kdyby jel proti motorkář, tak by to ,autař‘ neudělal, ale to je kdyby,“ varoval Roman Jakovec z motoškoly Bezpečně na motorce.

Na vzájemné soužití řidičů aut a motocyklů se letos zaměří BESIP i policie. Loni to příliš dobře nefungovalo – zahynulo 86 motorkářů, což bylo o 26 více než v roce předcházejícím. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha jsou kritické hlavně úvodní týdny sezony.

„Začátek motorkářské sezony bývá rizikovým obdobím zejména ve vztahu ke ztrátě některých návyků řidičů motocyklů během zimní přestávky, ale také s ohledem na skutečnost, že ostatní řidiči si odvykli na přítomnost motorkářů na pozemních komunikacích,“ podotkl.

Usmrcení motorkáři
Zdroj: ČT24

Z Lerchových slov i ze statistik je patrné, že vinu na tragédiích motorkářů nesou zčásti řidiči aut, ale ve velké míře i motocyklisté sami – poměrem 43 ku 57 procentům. Nad chováním některých řidičů motocyklů, kterým se navíc občas chlubí ve sdílených videích, vrtí hlavou i ostřílení experti na jízdu po dvou kolech. Je to například objíždění kolony v protisměru nebo příliš rychlá riskantní jízda a předjíždění na zákazu.

„Je to adrenalin, dokazování si něčeho a je to opojení z rychlosti. Ale to nemá v silničním provozu co dělat,“ zdůraznil Roman Jakovec.

Bez ohledu na to, zda sami riskují, nebo jezdí zcela bezpečně, jsou motocyklisté na silnicích ti ohroženější. Při nehodě se nemohou spolehnout na bezpečnostní prvky běžné v autech. Většinou naopak nejsou chráněni téměř vůbec.

Ti, kteří přežili vážné nehody, nedají dopustit na ochranu, kterou skýtá alespoň výstroj – kvalitní boty, kombinézy, rukavice a přilby a také chrániče páteře, případně i aribagové vesty. Ty jsou lankem připojené k motorce, a když se při pádu lanko vytrhne, vesta se nafoukne.

Motocykly jsou v Česku velmi oblíbené. Je to patrné například při srovnání se Slovenskem. Zatímco počet obyvatel je v západní části bývalé federace asi dvojnásobný a podobné je to i s počtem osobních aut, motorek je na Slovensku jen 147 tisíc oproti 1,1 milionu v Česku.

Srovnání ČR a SR – auta a motocykly
Zdroj: ČT24