Kandidáti: Už žádná golfová hřiště, dotace musí jít do vzdělání a infrastruktury

Praha - Kandidáti do Evropského parlamentu se v předvolební debatě na ČT24 shodli na tom, že je třeba zprůhlednit čerpání evropských dotací. Česko totiž nedokázalo v minulém dotačním období vyčerpat miliardy z evropských fondů. Lídři kandidátek Ondřej Liška (Strana zelených), Ivan Bartoš (Česká pirátská strana) a Radek John (Věci veřejné) se shodli na tom, že je třeba vymýtit korupční prostředí, provázející mnoho projektů. Podle nich je třeba nasměrovat dotace do budování infrastruktury a hlavně do vzdělání. Lídr kandidátky Strany svobodných občanů Petr Mach by naopak rád evropské dotace úplně zrušil, aby šly peníze přímo do kapes občanů.

64 minut
Debata kandidátů do EP
Zdroj: ČT24

Podle Ondřeje Lišky, lídra kandidátky Strany zelených, jsou evropské fondy perfektní ilustrací toho, jak Česko nedokáže využívat příležitostí, které jim poskytuje evropská integrace. „Nejen že jsme nedokázali peníze vyčerpat, ale utratili jsme je velmi často na pochybné účely, na golfová hřiště šlo 287 milionů korun, nemyslím, že by to pomohlo českým občanům,“ prohlásil v debatě na ČT24. Zelení proto chtějí prosadit pravidlo, které prý zprůhlední korupční prostředí - každý příjemce evropských peněz by musel rozkrýt svou vlastnickou strukturu. Dotace by v budoucnu měly jít podle Lišky především do modernizace infrastruktury a na zvyšování kvalifikace a konkurenceschopnosti českých firem a lidí. 

I Ivan Bartoš, lídr kandidátky České pirátské strany, si myslí, že českým hendikepem v oblasti dotací je hlavně korupce. „Je to korupční prostředí v České republice, které brání čerpání dotací. Viděl jsem budování golfových hřišť a sjezdovek. Nedivím se, že nám EU nechce ty peníze pak přiřknout,“ prohlásil. Je proto prý nutné dohlédnout na to, aby se peníze na projekty nerozkrádaly. I podle něj by měly jít dotace v budoucnu do infrastruktury a do vzdělání. 

Radek John, lídr kandidátky Věcí veřejných, rovněž zmínil pochybné projekty, kdy se z evropských peněz stavěly soukromé hotely, penziony nebo golfová hřiště: „Většina peněz šla do soukromých kapes, místo aby šly peníze do veřejných staveb, které budou prospěšné všem.“ John také řekl, že by se mělo čerpání dotací v Česku zjednodušit. Evropské peníze by investoval hlavně do železničních a dopravních staveb a také do vědy, výzkumu a vzdělání. 

To Petr Mach, lídr kandidátky Strany svobodných občanů, by naopak systém evropských dotací nejraději vymýtil. „Já bych byl pro to, aby se dotace kompletně zrušily, aby peníze zůstaly v kapsách občanů případně v rozpočtech obcí, aby nemusel nikdo žádat o dotace skrze Brusel, ale aby si každý mohl rozhodovat sám,“ uvedl v debatě na ČT24. Upozornil při tom na to, že Česko vydalo na spolufinancování projektů na evropské dotace miliony korun. Aby to bylo možné financovat, zvyšovaly se podle něj daně. „DPH na potraviny a plenky před vstupem do EU bývala 5 procent, dnes je to 21 procent na plenky a 15 procent na potraviny. Zvyšování daní bylo hlavně kvůli EU,“ tvrdí.  

Česko v čerpání dotací propadá 

V předešlém dotačním období (2007–2013) mohla získat ČR přes 700 miliard korun, jenže Česko má s čerpáním evropských peněz problémy. Je v tom dokonce nejhorší z celé EU. Loni nedočerpalo až deset miliard korun. Letos hrozí, že ČR přijde o dalších 24 miliard korun. Za slabé čerpání peněz mohou podle kritiků špatně nastavená pravidla - složitá byrokracie a přes dvacet různých výzev v období od roku 2007 do roku 2013. 

V nadcházejícím programovém období (2014–2020) má Česká republika k dispozici necelých 22 miliard eur (což je v přepočtu asi 594 miliard korun). Nejvíce evropských peněz by mohlo jít do regionů, na dopravu nebo podporu podnikání.   

Integrovaný regionální operační program ………………… 4,87 miliardy eur
Operační program Doprava …………………………………. 4,70 miliardy eur
Operační program Podnikání a inovace ……………………. 4,17 miliardy  eur

Podle Čechů jsou eurodotace přínosné 

Obyvatelé Česka jsou většinou toho názoru, že eurofondy byly pro zemi přínosné. Vyplývá to z exkluzivního sociologického šetření agentur Median a STEM/MARK pro Českou televizi. 

Na otázku, kam by měly evropské peníze jít především, odpovídalo 42 procent dotázaných, že do škol a na vědu. Jen o tři procenta méně lidí podporuje, aby šly evropské peníze do zemědělství. Téměř třetina respondentů by zase financemi z Evropské unie ráda vyřešila sociální problémy. Naopak jen málokterý Čech podle průzkumu podporuje dotace na sport a kulturu. 

Průzkum proběhl na vzorku 3000 respondentů v celé ČR.  

Průzkum pro ČT
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 15 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 15 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...