D11 mezi Hradcem a Smiřicemi by se mohla rozjet dřív než za tři roky, říká Ťok

Úsek dálnice D11 mezi Smiřicemi a Hradcem Králové by mohl být dokončen dřív než v původně plánovaném červnu 2022. Ministr dopravy Dan Ťok během interpelací v Poslanecké sněmovně uvedl, že požádal o zkrácení termínu. Jasno by mělo být po jednání 15. února, kdy má rezort se stavební společností Eurovia řešit dodatek ke smlouvě. Firma žádá navýšení ceny o zhruba dvě stě milionů korun oproti vysoutěžené ceně.

Dan Ťok
Zdroj: ČTK Autor: Kateřina Šulová

Pozornost na východočeský dálniční tah, který má v dlouhodobém výhledu propojit republiku s Polskem, obrátilo v tomto týdnu sdružení stavebních firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky. V úterý oznámily, že podmínečně odstupují od smlouvy, staveniště prý nepřebíraly v odpovídajícím stavu, navíc za stavbu žádají víc peněz, než kolik bylo ve smlouvě.

Argumentují tím, že se ceny prací i materiálu zvýšily a za dohodnutou cenu 2,6 miliardy už není možné úsek postavit. Ředitelství silnic a dálnic reagovalo tím, že smlouvu na vybudování úseku D11 zcela vypovědělo, ministr Ťok byl ale smířlivější a ve středu se s Eurovií i ŘSD dohodl na sepsání dodatku ke smlouvě, po kterém obě strany své odstoupení stáhnou.

Spor o precedens

Dostavba dálnice D11 se pak ve čtvrtek dostala i na sněmovní plénum. „Kdyby se to přesoutěžovalo, tak by se ceny výrazně posunuly,“ prohlásil poslanec občanských demokratů Ivan Adamec a dodal: „Nicméně by byl velmi nebezpečný precedens přidávat peníze podle požadavku firmy – aby se nám to nestávalo na dalších stavbách.“

„Ten precedens udělat nechceme,“ reagoval ministr dopravy. „Na druhé straně hledáme cestu, kdy zde oprávněný nárok je a je potřeba ho pečlivě zvážit. Mluvím ale obecně, protože dokud dohoda (s Eurovií) nebude, tak to nechci příliš rozebírat.“ Podle Ťoka ministerstvo současně požádalo o urychlení stavby.

Úsek dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice
Zdroj: ŘSD

Původní záměr ŘSD: Na polské hranici v roce 2024

Budování dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi je pro silničáře problematické dlouhodobě. Pro úsek potřebovali dvě stavební povolení a jedno z nich se jim dlouho nedařilo získat. Přispěla k tomu odvolání, která podávali občané a také sdružení Děti Země, ale i omyly samotného ŘSD. Vyšlo najevo, že silničáři museli původní žádost o stavební povolení stáhnout, protože v ní byl i dokument, který se týkal jiného úseku.

Dálnice D11 vede z Prahy do Hradce Králové, dále má pokračovat k Trutnovu a na hranice s Polskem u Žacléře. Naváže na ni polská rychlostní silnice, po dokončení obou pak bude možné po komunikacích dálničního typu dojet například z Prahy do Vratislavi, Poznaně nebo i Varšavy.

Mimo jiné by měla dálnice odlehčit silnici I/33, která je rovněž součástí spojnice Prahy s Vratislaví a prochází mimo jiné středem Náchoda. ŘSD počítá s dokončením posledního úseku D11 v roce 2024.