Průměrný věk učitelů v Česku v posledních dvou letech dále rostl. Na oborech bez maturity tak už přesáhl padesát let a téměř třetina učitelů na těchto školách nemá k výuce aprobaci. Uvádí to pravidelná zpráva České školní inspekce. Ředitelé tak přijímají každého uchazeče a spoléhají se na výpomoc penzistů.
Na odborných školách chybí učitelé. Ředitelé se musí spoléhat na důchodce
Podle výroční zprávy České školní inspekce (ČŠI) vzrostl během posledních dvou let věkový průměr středoškolských pedagogů o skoro dva roky na 48,3 roku.
„Téměř polovina aktivních učitelů středních škol je v předdůchodovém nebo důchodovém věku. Hrozí reálné nebezpečí, že s odchodem největší skupiny učitelů v současné věkové skupině 51–60 let nebudou mít ředitelé k dispozici adekvátní náhradu,“ varuje zpráva.
Nejhorší je situace u učitelů odborných teoretických předmětů (50,1 roku) a učitelů praktického vyučování (49,5 roku). „Odborné předměty jsou časovaná bomba. Na elektrotechnice máme dva kolegy, kterým se blíží sedmdesátka, a dalšímu je šedesát dva,“ uvedl pro Českou televizi ředitel Integrované střední školy Cheb Tomáš Mašek.
Nedostatek mladých zájemců o práci ve školství se negativně projevuje na aprobovanosti učitelského sboru. Ne vždy tak výuku vede pedagog, který daný obor vystudoval. „Ředitelé si již většinou nemohou vybírat mezi kvalitním a méně kvalitním učitelem, ale jsou v důsledku potřeby personálního zajištění výuky nuceni přijmout v podstatě každého uchazeče nebo zaměstnávat učitele v důchodovém věku,“ varuje ČŠI ve zprávě.
Problém mají především střední odborné školy
Učitele se nedaří najít především učilištím a středním odborným školám. Na gymnáziích mělo potřebnou aprobaci 96 procent učitelů a na konzervatořích dokonce 97,6 procenta. Naopak na oborech SOŠ se závěrečnou zkouškou daný obor vystudovaly jen dvě třetiny učitelů, zjistili inspektoři ČŠI.
Podle vzdělávacích předmětů je zdaleka nejhorší situace u informačních a komunikačních technologií, kde nemá aprobaci ani polovina učitelů. Aprobace chybí také zhruba 40 procentům učitelů cizích jazyků a fyziky.
Z hlediska krajů má nejméně aprobovaných učitelů Karlovarský kraj (64,8 procenta), zatímco nejodbornější výuku poskytují v Jihočeském kraji (85,1 procenta).
Za nezájem mladých lidí o povolání učitele jsou podle ředitelů škol nízké platy a růst byrokracie. „Odborníci dnes v praxi dostanou od soukromníků nesrovnatelně větší peníze, oddělají si osm hodin, mají čistou hlavu a nemusí ve škole řešit hlavně byrokracii. Učitel dnes pomalu není schopen normálně učit, protože musí neustále vyplňovat tabulky a hlášení. Je to katastrofa, ať už je ve vládě kdokoli, neustále se to zhoršuje,“ uvedl předseda Sdružení učňovských zařízení Karel Dvořák.