Stát zřejmě bude moci stavět dálnice a železniční tratě i na pozemcích, které mu nepatří

Stát by mohl začít stavět dálnice a vybrané železniční tratě i na pozemcích, které ještě nezískal. Nemusel by tak čekat na výsledek odvolání proti vyvlastnění. Návrh zákona, pod který se podepsali zástupci všech sněmovních stran, schválila vláda. Po jeho schválení by se stavby mohly urychlit až o třetinu, míní ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO).

Nová zákonná úprava se má vztahovat na 17 dálnic a na dvě silnice první třídy, které na dálniční tahy navazují. Měla by se týkat také 15 železničních tratí, železničních uzlů v Praze, Brně a v Ostravě a čtyř plánovaných vysokorychlostních tratí.

Přehled vybraných dopravních staveb
Zdroj: SFDI

Zákon předpokládá zavedení předběžné držby pozemků a také jejich zpřístupnění pro přípravné práce. Měla by se také zjednodušit výplata náhrad za věcná břemena. Předloha pojednává také o přeložkách technických sítí a určuje v každém kraji úřady, které povedou k důležitým dopravním stavbám územní řízení.

„Chceme urychlit přípravu staveb i tím, že se může vstupovat na pozemky, dělat průzkumné práce ještě předtím, než je vydáno stavební povolení,“ řekl ministr dopravy.

Hlavní novinkou předlohy je uzákonění předběžné držby pozemku. O rozhodnutí by mohl investor požádat při vyvlastňovacím řízení, aby na něm mohl rychle zahájit stavební práce. Investor by tedy už musel mít pravomocné stavební povolení.

Vlastník pozemku by mohl nechat verdikt o předběžné držbě soudně přezkoumat ve zkrácených lhůtách. Předkladatelé tvrdí, že nový institut nezjednodušuje podmínky vyvlastnění.

Nejnižší možnou náhradu za věcné břemeno novela zvyšuje z nynějších tisíc korun na 10 tisíc korun. Nově by investor nemusel nechat zpracovat znalecký posudek, pokud by vlastník pozemku s částkou souhlasil. Pro provedení přeložek technických sítí nutných pro následnou výstavbu dopravních staveb by zákon určil nejvýše 18měsíční lhůtu.

Změna legislativy podle premiéra v demisi Andreje Babiše pomůže Česku dohonit skluz ve výstavbě komunikací, dálnic i rychlostních tratí. Jmenoval ušlé investorské záměry, které kvůli chybějící infrastruktuře skončily místo v Česku například na Slovensku. Jako příklad uvedl automobilku, o jejímž vzniku se mluvilo v souvislosti s využitím letiště u Přerova.

Návrh má podporu, výhrady ale jsou

Návrh zákona podepsali zástupci všech sněmovních stran. Podle některých ale budou zapotřebí některé úpravy. 

„Pro mnohé zemědělce, kteří mají silný vztah k půdě, je také velmi důležité, aby jim třeba stát nabídl nějakou alternativu. Také tam chybí otázka výkupu přilehlých pozemků, protože pokud vám vlastník prodá kus pozemku těsně pod stavbou, tak se může stát, že mu znehodnotíte i přilehlé pozemky,“ říká poslankyně Helena Langšádlová (TOP 09).

„Jsem přesvědčen, že o zákonu bude velká debata. Máme předjednáno, aby mohl být projednáván ve zkráceném řízení,“ uvedl ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) po jednání kabinetu. Normu podle něj „určitě čeká i test Ústavním soudem“.