Jak bezpečně pomoci při nehodě? Vhodně zastavit, zapnout blinkry a vzít si vestu

7 minut
Události ČT: Jak bezpečně pomoci při nehodě
Zdroj: ČT24

Dopravní nehody si letos vyžádaly už 536 obětí. Zraněným se snaží pomáhat ostatní řidiči a spolujezdci. Třetina z nich ale v celoevropském průzkumu přiznala, že si není jistá, co dělat. Desetina lidí pak tvrdí, že by to nezvládla. Řada těch, kdo chtějí při nehodách pomoci, se navíc sama stává oběťmi, protože zastaví auto na nevhodném místě a bezmyšlenkovitě vystupují bez reflexních vest.

S osvětou se snaží pomáhat tvůrci kampaně Ty to zvládneš, která ukazuje, jak se na silnici v krizové situaci správně chovat. Každý, kdo přijíždí k nehodě, by měl své auto zaparkovat před tím nabouraným, zapnout výstražná světla, vzít si vestu, lékárničku a trojúhelník a co nejrychleji od auta odejít.

„Zastavili jsme vepředu, protože je to nejbezpečnější, a pokud to nejde objet, tak už nám nezbývá nic jiného než zastavit přímo před tím vozidlem, ale zase co nejvíce na kraji, abychom nepřekáželi,“ popisuje příjezd k simulované nehodě vedoucí dopravního inspektorátu v České Lípě Martin Markl.

Po označení místa je důležité dostat mimo vlastní vůz každého, kdo nebude pomáhat zraněným. Rozdělit si úlohy s dalšími zachránci, volat tísňovou linku a nejdřív se věnovat těm, kteří jsou v bezvědomí.

„Musíte pacienta oslovit. ,Haló, slyšíte mě?‘ Pokud reaguje, nechám ho sedět do příjezdu technické pomoci. Pokud nereaguje, bude zhroucený na volantu, musím pacienta opatrně narovnat. Snažit se fixovat krční páteř a zaklonit hlavu, aby byly zprůchodněny dýchací cesty,“ podotkl Michael Georgiev ze Zdravotní záchranné služby (ZZS) Libereckého kraje.

Rozhodují sekundy

Důležitá je doslova každá vteřina. Průzkum ukázal, že pokud záchranáři mají na silnicích volný průjezd a v důsledku toho přijedou k nehodě třeba o čtyři minuty dříve, pro vážně zraněné to zvyšuje šanci na přežití až o 40 procent.

Dojezdový čas sanitky je daný zákonem. U pacienta musí být do dvaceti minut. Praxe zatím ukazuje, že se reálně daří záchranářům k nejzávažnějším případům dorazit už do osmi minut, k ostatním pak do čtvrt hodiny.

Nácvik záchrany lidí při dopravní nehodě
Zdroj: ČT24

Nehody se nevyhýbají ani řidičům sanitek

Občas havarují i auta záchranné služby. Rozhoduje přitom hlavně chování ostatních řidičů, kteří musí včas uhnout. Některé nehody ovšem zaviní i sami řidiči vozů záchranného systému – ročně jde asi o 150 případů.

„Hlavní příčinou bývá otáčení a couvání a v těsném závěsu je to pak, že se řidiči nedostatečně věnovali řízení vozidla,“ podotkl dopravní odborník Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Právě řidiči záchranky mívají problém soustředit se plně na řízení, protože musí nepřetržitě komunikovat s lékařem, který sedí připoutaný vzadu, ale když se pacientův stav zhorší, nařizuje řidiči zastavit.

Předcházet kolizím a získat jistotu v řízení si teď řidiči záchranné služby mohou zkoušet na polygonu v Liberci. Kurzem už prošla třetina ze 150 řidičů tamní záchranky. „Trénuje se tu smyk zadní nápravy, který mohou dostat kdekoli a musí ho umět zvládat,“ zdůraznil technik referátu dopravy ZZS Libereckého kraje Aleš Pauly. Podobně se po celé republice školí i tisíce hasičů a policistů.

Obětí na silnicích ubývá

Posledních deset let se daří počet mrtvých na silnicích mírně snižovat. Loni jich bylo 566. Nejčastěji jde o řidiče osobních aut, chodce, spolujezdce, motorkáře a cyklisty.

Oběti dopravních nehod
Zdroj: ČT24

Kolik lidí zahyne při následné pomoci při nehodě, ale statistka neudává – oběti se ocitají v kategorii chodci. Těch vloni zemřelo na silnicích devadesát, letos za prvních jedenáct měsíců je to podobný počet.

Pokud řidiči přijedou k nehodě jiného auta, respektive do kolony za takovou havárií, na běžné silnici by měli vždy přibrzdit u krajnice a vytvořit volný průjezd pro záchranáře uprostřed.

Na běžné silnici by řidiči měli přibrzdit u krajnice a vytvořit volný průjezd uprostřed
Zdroj: ČT24

Podobně by to měli udělat i tam, kde jsou dva jízdní pruhy v jednom směru – tedy zajet ke kraji vpravo a vlevo.

Na silnicie se dvěma jízdními pruhy v jednom směru by řidiči měli zajet ke kraji vpravo a vlevo
Zdroj: ČT24

Pokud jde o tříproudovou silnici, pak řidiči jedoucí ve středním a levém pruhu musí k levé krajnici a ti, kteří jedou vpravo, musí doprava.

Na tříproudové silnici musí řidiči jedoucí ve středním a levém pruhu k levé krajnici. Ti v pravém musí doprava
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Úrazy, dehydratace i utonutí. Incidentů na vodních nádržích přibývá

Vodní záchranná služba Českého červeného kříže (VZS ČČK) už nyní eviduje více zásahů než minulý rok ve stejném období. Nejvíce výjezdů mají vodní záchranáři na nádržích Slapy, Nové Mlýny a Hracholusky. Prezident VZS ČČK David Smejkal upozorňuje na nebezpečí přeceňování sil, rizika spojená s konzumací alkoholu u vody a také se skoky do vody. Apeluje i na rodiče dětí, které dle záchranářů často vyráží na paddleboardech bez záchranných vest.
před 1 hhodinou

Lidé v Česku si už smí změnit pohlaví bez kastrace

Již desítky lidí využily nová pravidla pro úřední změnu pohlaví, k níž od července stačí medicínské potvrzení. Dříve byla změna pohlaví podmiňována kastrací, kterou v roce 2024 shledal ústavní soud za protiústavní. Po splnění nových specifických podmínek si transgender lidé mohou upravit jméno i příjmení.
před 11 hhodinami

Tragédie v restauraci U Kojota odstartovala velké kontroly plynových přímotopů

Před půl rokem zemřelo na následky požáru v restauraci U Kojota v Mostě sedm lidí a dalších sedm se zranilo. Příčinu tragédie policie zatím stále vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti, nejpravděpodobněji došlo k převržení plynového ohřívače. A právě na kontroly bezpečného používání plynových přímotopů v Česku se nyní hasiči ve velkém zaměřili. Město mezi pozůstalé a zraněné po požáru rozdělilo dva miliony korun z veřejné sbírky.
před 12 hhodinami

Resort zemědělství připravuje pravidla ochrany půdy před erozí. Už měla platit

Ministerstvo zemědělství upravuje nová pravidla ochrany půdy před erozí, platit měla původně od července. Resort zatím připravil metodiku pro ozimy, komplexní úpravu dál chystá. Spor se vede o to, jak přísná má být, podle ekologů plánovaná pravidla nestačí. Ministerstvo chce k ochraně půdy především motivovat, ke kontrole a krácení dotací se míní uchýlit až v případě skutečné eroze. V loňském roce rekordně přibylo hlášených poškození polí, bylo jich jednou tolik oproti roku 2023.
před 12 hhodinami

V Dolomitech zahynul český turista, píší tamní média

V italských Dolomitech v pátek odpoledne zahynul český turista, uvádí agentura ANSA a veřejnoprávní stanice Rai. Muž, který byl na výstupu ve skupině, se podle médií zřejmě nešťastnou náhodou odchýlil z trasy a zřítil se.
před 13 hhodinami

Dobrovolničila už čtvrtina Čechů, ročně má tato pomoc hodnotu desítek miliard

Pomáhat ve svém volném čase ostatním se v tuzemsku stává stále častějším „koníčkem“. Nová rozsáhlá zpráva popisuje, jak taková (dobro)činnost pomáhá.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Nástupní platy jsou nízké, nelze sehnat lidi do veřejné správy, zní z odborů

Zástupci vlády a odborů se nedohodli na tom, jak by v příštím roce měly růst platy ve veřejném sektoru. Zajedno jsou ale v otázce postupného zrušení první platové tabulky. Podle předsedy Odborového svazu státních orgánů a organizací Pavla Bednáře nelze do samospráv či státní správy kvůli nízkým platům nabrat nové zaměstnance. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj říká, že platy by měly kopírovat růst v soukromém sektoru. Česko podle něj zůstává zemí nízkých nákladů.
před 15 hhodinami

Třetina počítačů funguje, babybox ne, hlásí po kyberútoku nymburská nemocnice

V nymburské nemocnici je po kybernetickém útoku z minulého týdne obnovena funkčnost více než třetiny počítačů z celkových zhruba 250, funguje už i magnetická rezonance. Většina lékařů může vystavovat e-recepty, nefunkční zůstává babybox, informoval mluvčí zdravotnického zařízení Jan Záruba.
před 17 hhodinami
Načítání...