Jak bezpečně pomoci při nehodě? Vhodně zastavit, zapnout blinkry a vzít si vestu

7 minut
Události ČT: Jak bezpečně pomoci při nehodě
Zdroj: ČT24

Dopravní nehody si letos vyžádaly už 536 obětí. Zraněným se snaží pomáhat ostatní řidiči a spolujezdci. Třetina z nich ale v celoevropském průzkumu přiznala, že si není jistá, co dělat. Desetina lidí pak tvrdí, že by to nezvládla. Řada těch, kdo chtějí při nehodách pomoci, se navíc sama stává oběťmi, protože zastaví auto na nevhodném místě a bezmyšlenkovitě vystupují bez reflexních vest.

S osvětou se snaží pomáhat tvůrci kampaně Ty to zvládneš, která ukazuje, jak se na silnici v krizové situaci správně chovat. Každý, kdo přijíždí k nehodě, by měl své auto zaparkovat před tím nabouraným, zapnout výstražná světla, vzít si vestu, lékárničku a trojúhelník a co nejrychleji od auta odejít.

„Zastavili jsme vepředu, protože je to nejbezpečnější, a pokud to nejde objet, tak už nám nezbývá nic jiného než zastavit přímo před tím vozidlem, ale zase co nejvíce na kraji, abychom nepřekáželi,“ popisuje příjezd k simulované nehodě vedoucí dopravního inspektorátu v České Lípě Martin Markl.

Po označení místa je důležité dostat mimo vlastní vůz každého, kdo nebude pomáhat zraněným. Rozdělit si úlohy s dalšími zachránci, volat tísňovou linku a nejdřív se věnovat těm, kteří jsou v bezvědomí.

„Musíte pacienta oslovit. ,Haló, slyšíte mě?‘ Pokud reaguje, nechám ho sedět do příjezdu technické pomoci. Pokud nereaguje, bude zhroucený na volantu, musím pacienta opatrně narovnat. Snažit se fixovat krční páteř a zaklonit hlavu, aby byly zprůchodněny dýchací cesty,“ podotkl Michael Georgiev ze Zdravotní záchranné služby (ZZS) Libereckého kraje.

Rozhodují sekundy

Důležitá je doslova každá vteřina. Průzkum ukázal, že pokud záchranáři mají na silnicích volný průjezd a v důsledku toho přijedou k nehodě třeba o čtyři minuty dříve, pro vážně zraněné to zvyšuje šanci na přežití až o 40 procent.

Dojezdový čas sanitky je daný zákonem. U pacienta musí být do dvaceti minut. Praxe zatím ukazuje, že se reálně daří záchranářům k nejzávažnějším případům dorazit už do osmi minut, k ostatním pak do čtvrt hodiny.

Nácvik záchrany lidí při dopravní nehodě
Zdroj: ČT24

Nehody se nevyhýbají ani řidičům sanitek

Občas havarují i auta záchranné služby. Rozhoduje přitom hlavně chování ostatních řidičů, kteří musí včas uhnout. Některé nehody ovšem zaviní i sami řidiči vozů záchranného systému – ročně jde asi o 150 případů.

„Hlavní příčinou bývá otáčení a couvání a v těsném závěsu je to pak, že se řidiči nedostatečně věnovali řízení vozidla,“ podotkl dopravní odborník Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Právě řidiči záchranky mívají problém soustředit se plně na řízení, protože musí nepřetržitě komunikovat s lékařem, který sedí připoutaný vzadu, ale když se pacientův stav zhorší, nařizuje řidiči zastavit.

Předcházet kolizím a získat jistotu v řízení si teď řidiči záchranné služby mohou zkoušet na polygonu v Liberci. Kurzem už prošla třetina ze 150 řidičů tamní záchranky. „Trénuje se tu smyk zadní nápravy, který mohou dostat kdekoli a musí ho umět zvládat,“ zdůraznil technik referátu dopravy ZZS Libereckého kraje Aleš Pauly. Podobně se po celé republice školí i tisíce hasičů a policistů.

Obětí na silnicích ubývá

Posledních deset let se daří počet mrtvých na silnicích mírně snižovat. Loni jich bylo 566. Nejčastěji jde o řidiče osobních aut, chodce, spolujezdce, motorkáře a cyklisty.

Oběti dopravních nehod
Zdroj: ČT24

Kolik lidí zahyne při následné pomoci při nehodě, ale statistka neudává – oběti se ocitají v kategorii chodci. Těch vloni zemřelo na silnicích devadesát, letos za prvních jedenáct měsíců je to podobný počet.

Pokud řidiči přijedou k nehodě jiného auta, respektive do kolony za takovou havárií, na běžné silnici by měli vždy přibrzdit u krajnice a vytvořit volný průjezd pro záchranáře uprostřed.

Na běžné silnici by řidiči měli přibrzdit u krajnice a vytvořit volný průjezd uprostřed
Zdroj: ČT24

Podobně by to měli udělat i tam, kde jsou dva jízdní pruhy v jednom směru – tedy zajet ke kraji vpravo a vlevo.

Na silnicie se dvěma jízdními pruhy v jednom směru by řidiči měli zajet ke kraji vpravo a vlevo
Zdroj: ČT24

Pokud jde o tříproudovou silnici, pak řidiči jedoucí ve středním a levém pruhu musí k levé krajnici a ti, kteří jedou vpravo, musí doprava.

Na tříproudové silnici musí řidiči jedoucí ve středním a levém pruhu k levé krajnici. Ti v pravém musí doprava
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Ministerstvo spravedlnosti nemělo přijímat bitcoinový dar, zjistil externí audit

Ministerstvo spravedlnosti nemělo přijímat miliardový bitcoinový dar. Vědělo totiž o okolnostech, které naznačovaly existenci významného rizika, že dar může pocházet z výnosů trestné činnosti. Před přijetím daru tedy mělo podniknout kroky, které by toto riziko vyloučily. K tomuto závěru dospěla externí auditorská firma Grant Thornton. Podle auditora úřad k transakci nepřistupoval s náležitou obezřetností v souladu s principem řádné správy.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Stát nabízí peníze na obranu proti vlkům či bobrům

Od července můžou pastevci žádat o dotace na budování obrany proti chráněným predátorům. Stát slibuje uhrazení nákladů až ze sta procent. Peníze mají jít například na vylepšení elektrických ohradníků na ochranu proti vlkům či zpevnění hrází kvůli norování bobrů. Za čtyři roky dosud ministerstvo obdrželo 146 žádostí o celkovou podporu devadesáti milionů korun. Pro porovnání – 130 milionů, tedy skoro o polovinu více, stály jen loni státní kasu kompenzace škod, které predátoři způsobili. „Prevence ve výsledku je nejenom levnější, ale pokud nedojde ke škodě, tak s tím nejsou spojené ty další konflikty,“ podotýká ředitel odboru druhové ochrany ministerstva životního prostředí Jan Šíma.
před 4 hhodinami

Ministr Kulhánek chystá podporu méně rozvinutých regionů. Podle opozice pozdě

Měsíc před parlamentními volbami chce ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN) představit plán na podporu méně rozvinutých regionů, tedy Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje. V materiálu se zatím – ještě čtrnáct dnů je možné ho připomínkovat – počítá hlavně s větší podporou místních podniků, s novými investory či s přesunem státních úřadů z Prahy. Opoziční hnutí ANO namítá, že kabinet přichází s iniciativou pozdě.
před 5 hhodinami

Na obchvatu Českých Budějovic brzdí provoz nedokončená svodidla

Řidiči na dálničním obchvatu Českých Budějovic si na vyšší povolenou rychlost v novém tunelu budou muset ještě počkat. Místo maximální stokilometrové rychlosti zatím platí omezení na osmdesátku. Důvodem jsou nedokončená bezpečnostní opatření – konkrétně chybějící speciální svodidla, která musejí být podle požadavků hasičů snadno rozebratelná pro případ zásahu složek integrovaného záchranného systému. Ředitelství silnic a dálnic plánuje nová svodidla nainstalovat na přelomu srpna a září.
před 5 hhodinami

Weby policie či ministerstva vnitra čelily kyberútoku, uvedl Radiožurnál

Weby policie, ministerstva vnitra a některých dalších úřadů čelily ve čtvrtek odpoledne kyberútoku, informoval Radiožurnál. Podle něj by za útokem mohla být ruská hackerská skupina Server Killers, která o něm informovala na Telegramu. V případě policie a ministerstva vnitra už technici problémy odstranili, po sedmé hodině večer však stále nefungoval například web Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).
před 5 hhodinami

Dvoustátní řešení Izraele a Palestiny je klíčové, říká europoslankyně Gregorová

Poslankyně Evropského parlamentu Markéta Gregorová podporuje dvoustátní řešení v izraelsko-palestinském konfliktu a očekává, že Evropský parlament v září zaujme jasnější postoj k uznání Palestiny jako státu. Zdůrazňuje však, že klíčem zůstává dohoda obou stran a tlak na příměří. Odsoudila pak fakt, že se v Gaze u center humanitární pomoci střílí, považuje to za „obří chybu Izraele“. Kritická je i k nové celní dohodě mezi Evropskou unií a Spojenými státy, kterou považuje za nedostatečnou z pohledu evropské jednoty, uvedla v pořadu Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem.
před 5 hhodinami

Moskva si jen myslela, že vyhrála. Před padesáti lety byl podepsán Závěrečný akt KBSE

Představitelé pětatřiceti zemí si v Helsinkách připomínají padesát let od třetí fáze Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě. Ta skončila podpisem závěrečného aktu nejvyššími představiteli 33 evropských států, USA a Kanady. Měl uvolnit napětí studené války. Konferenci předcházela několikaletá jednání mezi oběma znepřátelenými bloky vedenými USA a Sovětským svazem.
před 7 hhodinami

Žalobkyně nesouhlasí s koncem stíhání pohraničníka Muzikáře, podala stížnost

Státní zástupkyně Katarína Kandová nesouhlasí se zastavením trestního stíhání bývalého zástupce náčelníka pohraniční stráže Jana Muzikáře. Řekla to České televizi. Stíhání jedenadevadesátiletého muže zastavil Obvodní soud pro Prahu 1 minulý týden. Podle lékařského posudku Muzikář trpí demencí a není schopen porozumět účelu trestního řízení. Žalobkyně ho viní z toho, že pod jeho vedením pohraničníci zranili a usmrtili několik lidí snažících se za komunismu o přechod státní hranice.
před 11 hhodinami
Načítání...