Thurn-Taxis se vzdal pro národní obrození majetku i titulu, přesto upadl v zapomnění

13 minut
Reportéři ČT: Thurn-Taxis se vzdal pro národní obrození majetku i titulu, přesto upadl v zapomnění
Zdroj: ČT24

Šlechtic, který se zřekl knížecího titulu, aby byl blíž českému národu, pro jehož obrodu utratil i poslední majetek. Takový je osud Rudolfa prince Thurn-Taxise, který je dnes už skoro úplně zapomenutý. Jeho rod každoročně připomíná jen název nejtěžší překážky na Velké pardubické. Nyní se o vzkříšení jména lidového knížete pokoušejí jeho potomci. Po osudu pozapomenutého vlastence pátral reportér David Vondráček v rámci pořadu Reportéři ČT.

„Když jsem přišla poprvé do školy, pan profesor, když jsme se představili, říkal – tady máme dvě šlechtičny. Druhá byla Slavatová. Tak jsem na něj koukala a říkala si – to není možné,“ vzpomíná Věra Troskovová Dědková, potomkyně knížecího rodu Thurn-Taxisů. „Poté jsem se táty ptala, začali jsme jezdit na výlety a on mi říkal víc a víc. Ale když jsem byla dítě, vůbec se o tom nemluvilo. Babička si ale v sobě nesla takovou vznešenost, na ní to bylo hodně patrné.“

Sourozenci Věra Troskovová Dědková a Jiří Troskov jsou jediní potomci historické šlechty, jejichž předci se vymezili proti nacistické okupaci, a přitom vůbec nic nerestituovali. Jejich prapradědeček Rudolf princ Thurn-Taxis, bratranec zakladatele Velké pardubické, totiž veškeré své majetky prodal a investoval je do českého národního obrození.

Říká se, že kdyby ho nefinancoval, tak moderní český národ možná ani nevznikne. „Rozdal celý majetek přátelům a lidem, kteří tvořili národní obrození. Opatroval si Boženu Němcovou a byl jedním z mála, který i šel za rakví, když měla pohřeb. To bylo odvážné,“ říká autor knihy Paradoxy české šlechty Vladimír Votýpka.

„Já jsem prolistoval encyklopedie a snad jen v jedné je o něm zmínka, ale jinak se naprosto přechází. O daleko méně významných lidech se hovoří,“ dodává Votýpka.

Spoluzaložil Sokol i Hlahol

Jiří Troskov a Věra Troskovová Dědková se pokoušejí svého prapradědečka vytáhnout ze stínu zapomnění a dostat jej do širšího povědomí. Jak se stalo, že příslušník jedné z nejvýznamnějších knížecích rodin obětoval svůj život na povznesení moderního českého národa?

„Taxisové měli poštovnictví a přepravu za určitý finanční obnos, kterému se říkalo taxa. I přeprava lidí má proto spojitost s taxíkem, taxislužbou,“ vysvětluje Jiří Troskov, potomek knížecího roku Thurn-Taxisů.

Prapradědeček Jiřího Troskova, Rudolf princ Thurn-Taxis, už neřídil poštovní dopravu v celé Evropě, ale stal se advokátem a zakladatelem prvních českých odborných právnických periodik. Plně se oddal české myšlence. Spoluzakládal a financoval Sokol a národní pěvecký sbor Hlahol.

„Na vlastenecké pouti na Říp měl velký projev, který se nelíbil. Když přišel na svěcení praporu Sokola do Krče, tak ho vůbec nepustili k řeči, protože se báli, aby císařská policie nezakázala Sokol vůbec,“ říká Vladimír Votýpka.

Z Thurn-Taxise jen pánem z Troskova

Za to, že se potomci Thurn-Taxise nejmenují stejně, může opět vlastenectví jejich prapradědečka. Aby byl českému národu co nejblíže, nechal se Rudolf princ Thurn-Taxis dobrovolně stavovsky ponížit. Z knížecího titulu na prostý baronský, tedy nejnižší dědičnou titulaturu. Do erbu si dal vlastenecké symboly – hrad Trosky a letícího sokola.

Rudolf princ Thurn-Taxis se přejmenoval na Rudolfa z Troskova. Prodal lesy, pole a zámky a všechny peníze věnoval na politickou činnost českých národoveckých stran. „Asi nebyl moc dobrý hospodář, byla to černá ovce rodiny. Ale myslím si, že to dělal v hlubokém přesvědčení, že chtěl pomoct českému národu, českému jazyku,“ míní Věra Troskovová Dědková.

Kuriózní je, že kamarádem Jiřího Troskova je Michael Heres, jehož předci od zadluženého vlastence Rudolfa koupili zámek v Niměřicích u Mladé Boleslavi. Ten byl známý tím, že zde předek Jiřího hostil obrozenecké umělce.

Hrál v komparzu, sloužil u černých baronů

Pět vnuků Rudolfa z Troskova a manželky Jenny bojovalo v ruské občanské válce na straně bílých proti bolševikům. Tři z nich zahynuli. Pouze dědeček Jiřího Konstantin přežil a vrátil se domů. Po nástupu komunistů se často dostával do problémů.

„Když sháněl nějakou obživu, práci, tak ti samí lidé, které on učil rusky, mu říkali – pane Troskov, tady s tím profilem rozhodně ne. Pak pomáhal při filmu v komparzech a podobně. Tatínek sloužil u tzv. černých baronů, nebyly vůbec žádné peníze. Maminka, která pracovala ve zdravotnictví, celou rodinu úplně neutáhla,“ vysvětluje Jiří Troskov.

„V povědomí jsem to měl od babičky. Měli jsme doma erbovní knihu, kde máme přidělené jméno Troskov od císaře. Takže jsem něco věděl, ale tatínek mi důrazně kladl na srdce, abych to nikde nezmiňoval,“ vzpomíná potomek slavného rodu.

„Když se podívám na svého tátu, tak vidím tu velikou noblesu, to je u něj úplně zřetelné. Ani on ani my jsme se nezaprodali režimu, nebyli jsme v komunistické straně,“ dodává Věra Troskovová Dědková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 33 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...