Maďarský tým začal vyšetřovat nehodu gripenu na letišti v Čáslavi

Čáslav – Na letišti v Čáslavi začal osmičlenný maďarský tým vyšetřovat úterní nehodu stíhačky Gripen, která po přistání skončila mimo přistávací dráhu v poli. Piloti se při přistání katapultovali a podle vyjádření armády jsou v pořádku. Letoun poté dojel na konec dráhy a značně poničen zůstal několik desítek metrů za ní.

K nehodě maďarského dvoumístného letounu Jas-39 Gripen došlo během přistávacího manévru, když přilétal na vojenské cvičení Lion Effort. Posádka nedobrzdila a před koncem dráhy se katapultovala. Armáda zatím neví, kdy bude letoun z místa havárie odvezen.

Chyba mohla být podle mluvčího letecké základny v Čáslavi Tomáše Maruščáka jak na straně pilota, tak mohlo dojít k technické závadě. Věc proto začal vyšetřovat maďarský tým, ve kterém jsou zástupci maďarských ozbrojených sil i Státního dopravního bezpečnostního úřadu – podílí se i česká vyšetřovací komise odboru vojenského letectví. 

Kvůli bezpečnosti vyšetřovatelů bylo cvičení Lion Effort dočasně přerušeno, odpoledne se už ale uskutečnily plánované lety podle původního harmonogramu. V té době pracovali vyšetřovatelé mimo tréninkovou oblast. Stejně se bude podle Dvořákové postupovat i ve čtvrtek dopoledne, na kdy jsou v rámci cvičení naplánovány poslední lety. Samotné cvičení skončí v neděli.

„V Čáslavi je standardní přistávací dráha dlouhá zhruba 2600 metrů, což je víc, než gripen potřebuje pro běžný provoz,“ uvedl ve Studiu 6 bývalý pilot gripenu Michael Borůvka a dodává: „Pilot se má katapultovat v okamžiku, kdy sám vyhodnotí, že není možné dále pokračovat v letu. V tomto případě se dá konstatovat, že se piloti rozhodli správně. Kdyby tak nezareagovali, tak by pravděpodobně nebyli mezi námi.“

Většina katapultáží dnes probíhá bez zranění pilota

Vzhledem k tomu, že se piloti katapultovali v době, kdy byl letoun na zemi, šlo podle Borůvky o bezpečnější variantu, protože v těchto případech nedochází k tak velkému dynamickému brždění. I tak ale musí pilot před katapultáží provést některá nezbytná opatření: „To znamená posadit se rovně, opřít hlavu o záhlavník a napnout svaly, aby minimalizoval možná zranění,“ vysvětluje Borůvka.  

„Při katapultáži je sice přetížení velice krátké – trvá zlomky sekundy – ale jeho hodnota je vysoká, okolo 18–22 G, když se zapnou raketové motory sedačky. Jsou i případy, kdy pilot upadne do bezvědomí, protože mozek není prokrvený,“ dodává náměstek ředitele Ústavu leteckého zdravotnictví Oldřich Truska.

Současné vystřelovací sedačky už jsou ale konstruovány tak, aby pilota zachránily i v mnohem složitějších situacích: „Většina katapultáží už v dnešních dnech probíhá bez zranění pilota. Sedačka je mimo jiné vybavena také upínacími pásy, které v momentu katapultáže přitahují končetiny k tělu, aby nedošlo k zachycení nohy nebo ruky o konstrukci letadla,“ dodává bývalý pilot.

Kvůli vyšetřování nehody je zatím přerušeno mezinárodní cvičení Lion Effort 2015, které je určeno pro armády provozující stíhačky Gripen. Kromě českých pilotů se do něj zapojili zástupci vzdušných sil Maďarska a Švédska, účastní se ho i Thajsko, ale bez své letecké techniky.