OVM: Krnáčová chce dostat Blanku do zkušebního provozu ještě letos

Praha – „Udělám všechno pro to, aby se tunel Blanka dostal do zkušebního provozu ještě letos,“ slíbila v dnešním pořadu ČT Otázky Václava Moravce pražská primátorka Adriana Krnáčová (za ANO). Podle ní bude záležet na tom, v jakém rozsahu se budou měnit podmáčené kabely v tunelu. Jasno by o tom mělo být příští týden, kdy bude hotový znalecký posudek.

Předchůdce Krnáčově ve funkci Tomáš Hudeček (bezp., dříve TOP 09) v Otázkách prohlásil, že kabely, poškozené přívalovými dešti, se měnily už v roce 2013 a stály 22 milionů korun. Už v době, kdy byl primátorem Bohuslav Svoboda (ODS), tedy v letech 2010 až 2013, se podle Hudečka vědělo, že vlhkost může v tunelu Blanka dělat problémy. Informaci o tom, že se kabely v roce 2013 měnily, obsahuje podle něj i zpráva současného náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD).

Podle dřívějších vyjádření Krnáčové Praha už nechce dát za tunel Blanka ani korunu. Hudeček tvrdí, že by ale bylo rozumnější výměnu kabelů, jejíž cena se odhaduje na desítky milionů korun, zaplatit a pak se o peníze soudit. Každý měsíc, po nějž tunel není v provozu, Prahu totiž stojí 15 milionů korun. Podle primátorky ale není jasné, kolik kabelů nakonec bude nutné vyměnit, rozsah poškození určí až zmíněný posudek příští týden.

Dodavatel kabelů, firma ČKD DIZ, tvrdí, že zničené kabely jsou majetkem hlavního města, proto za ně nese zodpovědnost a musí hradit i případné škody. Náměstek Dolínek v reakci označil takové jednání firmy za neseriózní.

Tunelový komplex, který měl řidičům sloužit už před čtyřmi lety, vyšel zatím na 37 miliard korun. Stavbu zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém (ODS). Od té doby se práce prodražily minimálně o šest miliard korun.

Úvahy o kompletní výměně kabelů jsou podle exprimátora Pavla Béma nepochopitelné. „I kdyby nakrásně nějaký ten kabel nebo nějaká koncovka nebo nějaká svorka prostě a jednoduše byla zkorodovaná a její odpor byl takový, že prostě nebude sloužit tomu, čemu má sloužit, tak stavaři vám řeknou: 'No tak jo. Tak se vymění.' Ale to neznamená, že se bude měnit celá technologie, že se budou měnit kabelové systémy v šesti a půl kilometrech stavby tunelu Blanka. Prostě se vymění ta vadná část,“ řekl Bém v rozhovoru pro Otázky. ČKD na tom podle něj chce s velkou pravděpodobností vydělat peníze, protože má zřejmě problémy někde jinde a říká si, že Praha je „dobrá dojná kráva“.

Bém rovněž odmítl nést spoluodpovědnost za současné problémy kolem tunelu Blanka a odpovědnost by měli podle něj nést jeho nástupci Svoboda a Hudeček. „Čtyři a půl roku na stavbě tunelu Blanka neprobíhá žádný stavební dozor. Město neví, co se děje, a ani ho to v zásadě nezajímá,“ prohlásil Bém, který byl pražským primátorem v letech 2002 až 2010.

Pavel Bém v rozhovoru pro OVM
Zdroj: ČT24

Krnáčová se s Hudečkem shodla na tom, že chybně nejspíš postupoval stavební dozor, firma Inženýring dopravních služeb Praha (IDS). „Je jedině logické, abychom IDS nechali na stavbě, ale abychom ošetřili, aby pracovala opravdu jako stavební dozor. Což se evidentně dosud nedělo,“ řekla Krnáčová. Hudeček podle svých slov o výměně dozoru také uvažoval, nakonec se ale rozhodl firmu ponechat, protože při její výměně by došlo k výraznému zpoždění stavby.

56 minut
Krnáčová a Hudeček v OVM
Zdroj: ČT24

Obrátí se Praha kvůli Opencard na antimonopolní úřad?

Město Praha uvažuje o tom, že se kvůli problematické Opencard obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Krnáčová soudí, že vlastník práv ke kartě eMoneyServices (EMS) může zneužívat dominantní postavení. Magistrát nehodlá ani pokračovat v Hudečkově plánu o možnosti vzniku nové karty spojené s Českými drahami nebo s plzeňskou kartou. Jedná se o novém systému ve spojení se Středočeským krajem, řekla Krnáčová v Otázkách.

Praha už delší dobu neplatí EMS za podporu Opencard, která vznikla za Béma a vyžádala si náklady už přes miliardu korun. Neexistuje právní nástroj, jak tyto služby hradit, uvedla Krnáčová. I proto město rozšířilo možnosti nákupu papírových předplatních kuponů na městskou hromadnou dopravu. V případě Opencard chce město služby podpory ocenit a na základě znaleckého postupku se dohodnout na ceně, dodala.

Tomáš Hudeček a Adriana Krnáčová v OVM
Zdroj: ČT24

Hudeček ale upozornil na to, že jeho rada chtěla kvůli ocenění podpory Opencard arbitráž, kterou ale noví radní zrušili. Podotkl, že bez smluv má EMS nárok na čtyři miliony korun měsíčně. „Když to rok pojede, Praha udělá dluh 50 milionů korun,“ řekl Hudeček. Pokud by město pokračovalo v jeho projektu nové karty ve spolupráci s Českými drahami nebo plzeňskou kartou, systém už mohl fungovat, poznamenal.

„Vyměnili bychom jeden systém za jeden systém,“ oponovala Krnáčová. Současný stav označila za přechodné období, které potrvá několik měsíců. Město podle ní jedná se společnostní Ropid, která organizuje městskou a příměstskou hromadnou dopravu, Dopravním podnikem Hlavního města Prahy a Středočeským krajem o „sdíleném jízdném“. V něm by mohly fungovat papírové kupony a karty včetně bankovních. „Vznikne platforma, do níž se budou moci zapojit různí dodavatelé,“ dodala.

Kritiku od Hudečka sklidil možný plán zajišťovat předplatní jízdné i prostřednictvím mobilních telefonů skrze společnost Erika. Firma je podle médií spojována s kontroverzním podnikatelem Ivo Rittigem a údajně ji prověřuje policie. „Oni vás za to zavřou,“ varoval Krnáčovou Hudeček, který sám čelí stíhání kvůli Opencard. Podle Krnáčové jde ohledně zapojení firmy Erika jen o úvahy, schváleno nic není. Se společností Erika má dopravní podnik smlouvu na provoz SMS jízdenek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zámek známý z Černých baronů mění majitele. Zaplatí za něj 30 milionů

Zámek Zelená Hora u Nepomuku mění majitele. Obec Klášter v neděli vybrala společnost Klaus Timber, která za nemovitost zaplatí třicet milionů korun. Radnice se dlouhodobě potýkala s nedostatkem peněz na údržbu objektu. Památka vyžaduje rekonstrukci s náklady v řádu stovek milionů.
před 1 hhodinou

Na Jesenicku hasiči evakuovali dva tábory, hladiny tam po deštích klesly

Kvůli vysoké hladině potoka na Jesenicku hasiči v neděli evakuovali dva blízké tábory. Hrozilo jejich odříznutí od příjezdových cest, sdělila mluvčí hasičů Lucie Balážová. Tábory leží na břehu Černého potoka a evakuováno z nich muselo být 238 dětí a dospělých. Hladina toku kvůli vydatnému dešti přes den vystoupala na třetí povodňový stupeň. Odpoledne však hladiny klesly a vpodvečer na Jesenicku už nikde neplatil žádný stupeň povodňové aktivity, vyplývá z webu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
08:37Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Prezident Pavel navštívil dalajlamu. Poblahopřál mu k 90. narozeninám

Prezident Petr Pavel v Indii osobně poblahopřál dalajlamovi k devadesátým narozeninám. Navštívil ho v rámci soukromé cesty po skončení programu v Japonsku, sdělil mluvčí prezidenta Filip Platoš. Pavel byl v Japonsku od úterý na pracovní cestě, sešel se mimo jiné s císařem Naruhitem.
11:26Aktualizovánopřed 5 hhodinami

„Příjemný a vtipný chlapík.“ Zemřel herec Jiří Krampol

Ve věku 87 let v sobotu večer odešel herec a bavič Jiří Krampol. Uvedl to web CNN Prima News, který se odkazuje na zdroj z hercova blízkého okolí. Na sklonku života se Krampol opakovaně potýkal se zdravotními problémy. Krampol byl výraznou osobností tuzemského filmu a dabingu, proslavil se například jako dabér francouzského herce Jeana-Paula Belmonda, coby Belmondův hlas přitom vystřídal Jana Třísku. V neděli večer před 22. hodinou si mohli diváci Krampola mimořádně připomenout na ČT1, už ve 20:55 také na ČT art.
10:05Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Hudba může pomoct řidičům autobusů se soustředit, zjistili v Brně

Poslech hudby při řízení autobusu může zvýšit soustředění, ukazuje nová analýza Centra dopravního výzkumu. Uskutečnila se ve spolupráci s brněnským dopravním podnikem, který přitom loni rádio svým řidičům zakázal. Po nespokojených reakcích později ustoupil. Výzkumníci pozorovali desítky brněnských řidičů. Zjistili, že hudba za volantem pomáhá a může snížit i riziko nehody. Měla by být klidná, protože hlasitá a agresivní naopak provokuje k nebezpečnější jízdě.
před 13 hhodinami

Sláma ve zdech či stůl z hlíny. Do stavebnictví se vrací přírodní materiály

Přírodní materiály, jako jsou sláma, konopí nebo odpadní hlína, stále častěji lákají architekty i stavaře. Například sláma využívaná při stavbě zdí má dobré izolační vlastnosti. Hlína, která vzniká jako vedlejší produkt při hloubení tunelů linky pražského metra D, zase slouží architektonickému studiu k výrobě stolů. Při práci se chová podobně jako beton. Stavění z přírodních materiálů ale zatím není příliš rozšířené a vyžaduje od architektů chuť experimentovat. Odrazující může být i vyšší cena těchto materiálů ve srovnání s těmi běžnými – to by se ale v budoucnu mohlo změnit.
před 14 hhodinami

Obrana potřebuje sedm miliard ke splnění závazku vůči NATO. Vyhlíží proto tanky

Plánované výdaje na obranu zatím letos dosahují 1,92 procenta očekávaného HDP, spočítala ČT. Vrcholní představitelé vlády včetně ministryně obrany Jany Černochové (ODS) přitom považují dodržení závazku vůči NATO vydávat na obranu dvě procenta HDP za klíčovou prioritu. Zatím ale chybí konkrétní plán, kdy a jak kabinet případně chybějících sedm miliard do obranného rozpočtu dodá. Černochová připustila, že by požadované peníze mohla dostat po uzavření zakázky na nové tanky.
před 15 hhodinami

O peníze na dostupné bydlení je obří zájem, vláda stopla příjem žádostí

Vláda kvůli mimořádnému zájmu pozastavila přijímaní nových žádostí o peníze na výstavbu či rekonstrukci nájemního bydlení. Kabinet totiž pro letošní rok vyčlenil sedm miliard korun, už teď se ale sešly požadavky obcí a firem za dvacet miliard. Podle opozice by mělo jít do programu peněz víc. Kabinet se hájí tím, že finance stačí vyčlenit v rozpočtu až pro příští roky, protože reálně se vyplácejí při zahájení prací. I proto ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) na letošek finance doplnit neplánuje.
před 16 hhodinami
Načítání...