Cestování vlakem mezi Českem a Bavorskem má být levnější a jednodušší

Plzeň – Znovuotevření železniční trati z Aše do německého Selbu, výstavba železničního koridoru z Plzně do Regensburgu a další projekty podporující veřejnou, zejména pak železniční dopravu mezi Českem a Bavorskem - to jsou cíle nové mezivládní pracovní skupiny. Mají v ní být zástupci Plzeňského a Jihočeského kraje, Horní Falce, Dolního Bavorska, českého i bavorského ministerstva dopravy, železničních dopravců a provozovatelů dopravy. Chce dosáhnout co největšího zjednodušení a také zlevnění veřejné hromadné dopravy v pohraničí a naopak omezení výrazně rostoucí individuální dopravy přes hranice. Řekl to rada ministerstva dopravy Július Lovás.

„Budeme usilovat o znovuotevření trati z Aše do německého Selbu, která v Hofu naváže na systém Egronet fungující úspěšně v Karlovarském kraji, Sasku a Duryňsku přesně devět let a velmi pomáhá rozvoji příhraničních měst a obcí Chebska,“ řekl Lovás. Turisté mohou s jízdenkami Egronet výrazně levněji oproti běžnému jízdnému cestovat vlaky i autobusy v příhraničí i hlubokém vnitrozemí jednotlivých regionů. „Egronet podpořil zájem o železnici. Je silně využíván turisty na obou stranách hranice,“ řekl ředitel Krajského centra dopravy Českých drah v Karlových Varech Vladimír Omelka.

Zároveň se opět hovoří o železničním koridoru z Plzně do Regensburgu. V tomto úseku dnes vedou pouze jednokolejné neelektrizované trati, přímé vlaky navíc musí jezdit ze Schwandorfu úvratí. Vlaky svými jízdními dobami na této trati nedokáží konkurovat autům. Podle plzeňského radního pro dopravu Jaroslava Bauera by ovšem nový koridor mohl odlehčit přetížené silnici z Plzně do Domažlic a dále do Německa.

Jednotlivé regiony by chtěly také více provázat místní dopravu. „Cílem projektu je spolupráce všech firem ze železniční a autobusové dopravy. Chceme nalákat do veřejné dopravy co nejvíce lidí,“ dodal Lovás. Přeshraniční přeprava by tak měla být součástí běžné dopravní obslužnosti. Financovat ji mají obě ministerstva a kraje.