V poslední parní víkend vyjede i Mikádo

Lužná (Rakovnicko) – Slavná parní lokomotiva 387.043 „Mikádo“ slaví. Před 40 lety se stala z posledního stroje svého typu první provozní muzejní lokomotiva. V současnosti je „Mikádo“ udržováno pouze jako neprovozní muzejní exponát, pro jubileum se ale dočkalo opravy, takže o víkendu si je budou moci prohlédnout návštěvníci železničního muzea v Lužné v „zatopeném“ stavu.

Parní lokomotiva z roku 1937 bude letos hlavní hvězdou tradičního Posledního parního víkendu v Lužné, příznivci železnice se ale mohou těšit i na častěji viděné parní lokomotivy. V čele historické soupravy jedoucí ráno z Prahy do Lužné a odpoledne zpět bude podobně jako loni stroj 477.043 „Papoušek“, s dalším zvláštním vlakem pojede z Lužné do Kolešovic lokomotiva 354.195 „Všudybylka“. Oproti předchozím letům nedorazí do Lužné rychlíková lokomotiva „Albatros“, její jízda z Prahy přes Křivoklát do Lužné letos vyšla na jiný víkend.

Historické vlaky v Lužné

Praha–Lužná (lokomotiva 477.043): Praha Masarykovo n. (odj. 8:10) – Praha-Dejvice (8:27) – Hostivice (8:53) – Kladno (9:17) – Stochov (9:34) – Nové Strašecí (9:48) – Řevničov (9:56) – Lužná u Rakovníka (příj. 10:05)

Lužná–Praha (lokomotiva 477.043): Lužná u Rakovníka (odj. 14:35) – Řevničov (14:46) – Nové Strašecí (14:54) – Stochov (15:07) – Kladno (15:43) – Hostivice (16:07) – Praha-Dejvice (příj. 16:22) – Praha Masarykovo (16:40)

Lužná–Kolešovice a zpět (lokomotiva 354.195): Lužná u Rakovníka (odj. 12:00) – Kolešovice (12:57–13:15) – Lužná u Rakovníka (příj. 14:13)

V areálu muzea zato bude dýmající „Mikádo“, které se každou hodinu otočí na točně, „zatopena“ budou také původně německá, později sovětská kořistní „Mazutka“ 555.0301 a parní motorový vůz Komarek M124.001. Na sobotní večer připravilo muzeum noční focení osvětlených lokomotiv. Zájemci budou moci do areálu vstoupit za zvýšené vstupné od 19:30 do 21 hodin.

Zelená perla československých železnic

Lokomotiva 387.043 vznikla v roce 1937 v plzeňské Škodě jako poslední z řady rychlíkových lokomotiv, které od roku 1925 odebíraly ČSD. Stroje přezdívané „Mikádo“ vznikly postupně ve čtyřech sériích a jezdily na nejdůležitějších tratích v čele významných rychlíků. Protože byly obzvlášť těžké – dokonce víc, než ČSD původně chtěly – na vedlejší tratě dlouho nesměly. „Mikáda“ tak byla k vidění na trasách Praha–Brno, Praha–Bohumín, Praha–Cheb, Praha–Ústí nad Labem nebo Praha–České Velenice. Malá série silnějších odvozených lokomotiv řad 486.0 s 486.1 dodaná na konci 30. let kralování těchto lokomotiv neohrozil, jejich význam poklesl teprve na konci 40. let, kdy Škoda dodala ČSD nové lokomotivy řad 498.0, které převzaly vozbu nejvýznamnějších rychlíků, a 475.1. Přesto jezdila „Mikáda“ po celé republice v čele osobních vlaků, ale i některých rychlíků. Když už se parní éra chýlila ke konci a přibývalo dieselových lokomotiv, střídala se „Mikáda“ i s novějšími „Albatrosy“ a „Pětasedmami“ například na trati z Prahy do Děčína nebo z Brna do České Třebové. Řady „Mikád“ začaly řídnout až na konci 60. let.

V roce 1972 vyřadily ČSD poslední lokomotivu řady 387.0, v té době však už byl poslední vyrobený stroj svého typu v majetku Národního technického muzea a po opravě ve velenických ŽOS byl provozuschopný. Lokomotiva dostala slušivý zelený nátěr, ve kterém začínala (téměř všechny původně barevné lokomotivy – nejenom zelená „Mikáda“, ale také třeba modré „nulkové Albatrosy“ – byly během služby postupně přetřeny na černo). V čele nostalgických vlaků byla lokomotiva 387.043 k vidění až do roku 2001, kdy se technické muzeum rozhodlo neinvestovat dále do nákladného provozu kotle. „Mikádo“ zůstalo zapůjčeno v muzeu ČD v Lužné, kde zůstává dodnes.

Existují ještě dvě „Mikáda“ – 387.017 a 387.019. Dlouhá léta obě lokomotivy chátraly v Bratislavě. Letos však opatrovníci stroje číslo 17 zahájili jeho opravu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé v Česku si už smí změnit pohlaví bez kastrace

Již desítky lidí využily nová pravidla pro úřední změnu pohlaví, k níž od července stačí medicínské potvrzení. Dříve byla změna pohlaví podmiňována kastrací, kterou v roce 2024 shledal ústavní soud za protiústavní. Po splnění nových specifických podmínek si transgender lidé mohou upravit jméno i příjmení.
před 4 hhodinami

Tragédie v restauraci U Kojota odstartovala velké kontroly plynových přímotopů

Před půl rokem zemřelo na následky požáru v restauraci U Kojota v Mostě sedm lidí a dalších sedm se zranilo. Příčinu tragédie policie zatím stále vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti, nejpravděpodobněji došlo k převržení plynového ohřívače. A právě na kontroly bezpečného používání plynových přímotopů v Česku se nyní hasiči ve velkém zaměřili. Město mezi pozůstalé a zraněné po požáru rozdělilo dva miliony korun z veřejné sbírky.
před 6 hhodinami

Resort zemědělství připravuje pravidla ochrany půdy před erozí. Už měla platit

Ministerstvo zemědělství upravuje nová pravidla ochrany půdy před erozí, platit měla původně od července. Resort zatím připravil metodiku pro ozimy, komplexní úpravu dál chystá. Spor se vede o to, jak přísná má být, podle ekologů plánovaná pravidla nestačí. Ministerstvo chce k ochraně půdy především motivovat, ke kontrole a krácení dotací se míní uchýlit až v případě skutečné eroze. V loňském roce rekordně přibylo hlášených poškození polí, bylo jich jednou tolik oproti roku 2023.
před 6 hhodinami

V Dolomitech zahynul český turista, píší tamní média

V italských Dolomitech v pátek odpoledne zahynul český turista, uvádí agentura ANSA a veřejnoprávní stanice Rai. Muž, který byl na výstupu ve skupině, se podle médií zřejmě nešťastnou náhodou odchýlil z trasy a zřítil se.
před 6 hhodinami

Dobrovolničila už čtvrtina Čechů, ročně má tato pomoc hodnotu desítek miliard

Pomáhat ve svém volném čase ostatním se v tuzemsku stává stále častějším „koníčkem“. Nová rozsáhlá zpráva popisuje, jak taková (dobro)činnost pomáhá.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Nástupní platy jsou nízké, nelze sehnat lidi do veřejné správy, zní z odborů

Zástupci vlády a odborů se nedohodli na tom, jak by v příštím roce měly růst platy ve veřejném sektoru. Zajedno jsou ale v otázce postupného zrušení první platové tabulky. Podle předsedy Odborového svazu státních orgánů a organizací Pavla Bednáře nelze do samospráv či státní správy kvůli nízkým platům nabrat nové zaměstnance. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj říká, že platy by měly kopírovat růst v soukromém sektoru. Česko podle něj zůstává zemí nízkých nákladů.
před 8 hhodinami

Třetina počítačů funguje, babybox ne, hlásí po kyberútoku nymburská nemocnice

V nymburské nemocnici je po kybernetickém útoku z minulého týdne obnovena funkčnost více než třetiny počítačů z celkových zhruba 250, funguje už i magnetická rezonance. Většina lékařů může vystavovat e-recepty, nefunkční zůstává babybox, informoval mluvčí zdravotnického zařízení Jan Záruba.
před 10 hhodinami

Ekonomy znepokojuje situace na realitním trhu

Červnová inflace zrychlila v meziročním srovnání téměř ke třem procentům z květnových 2,4 procenta. To je nejvyšší hodnota od loňského prosince. Ekonomka a bývalá zástupkyně České republiky ve Světové bance Jana Matesová se obává situace na realitním trhu, ekonom Jan Švejnar zase v případě zvyšování cen volá po navýšení dovozu. Řekli to v 90' ČT24 moderované Jakubem Musilem.
před 12 hhodinami
Načítání...